- ons 14 jan 2015, 00:34
#938672
Har fortfarande inte kört så många mil ännu. Men idag blev jag varse en anledning till att se bilen som prisvärd(eller två).
Körde på "save"läget. Då går alltså inte elmotorn in alls. Jag skulle svänga ut i vänsterfil och gav gas för att hinna före bilen som var på väg i vänsterfilen. Då var automaten just så seg som jag minns Volvos automater. Jag blinkar, svänger och ger gas. Bilen tänker lite, växlar som ur, tänker lite till. Jag är ute i andra filen, och så att säga, rätat upp bilen bilen vid det här laget. Då har bilen tänkt klart, växlar och full kraft kommer. Det är exakt det här som jag retat mig till vansinne på vad gäller D5 och automat. Det var lika på min XC70 -08. Otroligt seg nedväxling helt enkelt.
Men, nu har jag ju en D6.. :lol: Och om man inte har "save"läget inkopplat så att elmotorn är aktiv då händer det saker. Skillnaden är enorm. När man ger gas i motsvarande situation få man omedelbart ett driv, bilens sega växling döljs helt av elmotorn. Bara detta gör bilen prisvärd.. 8) Eller kanske inte..
Då kan jag krydda med att jag som har 22-25km till jobbet körde för första gången tor till jobbet med nya bilen idag. Och jag gjorde nästen helt på el. Om jag inte hade svängt av några hundra meter för att handla så hade det gått. Det gör att jag kör till och från jobbet på en laddning. Fantastiskt.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,