- mån 19 mar 2007, 11:27
#93744
Har en V70 GLT -00 (tillv. 99...) med B5244S motorn, läste nånstans att denna har variabla ventiltider och den drar dessutom ganska lite bränsle vid lugn landsvägskörning, 0,69-0,78 inga problem med hela familjen plus packning i bilen. Funderar på om detta beror delvis på att alla ventiler inte öppnar eftersom man håller sig under 2500-3000 varv i princip hela tiden. Då borde det vara många dyra droppar att spara på att konstant hålla sig under dessa varven, men om vissa ventielr aldrig öppnar, kan de då kärva ihop på sikt ?? Då borde man ju varva lite ibland bara för att "köra igenom" systemet.. men i övrigt kanman utan problem ligga klart under 3000 varv alltid.
Läste på aftonbladet att de sista motorerna på denna första V70 i likhet med den nyare S80 fick en s.k RN motor, lägre förbrukning, mindre frktion osv, och att bränsleförbukningen sjönk från 10,5 till 8,9l/100km, vilket verkar stämma med mina egna mätningar.
Läste på aftonbladet att de sista motorerna på denna första V70 i likhet med den nyare S80 fick en s.k RN motor, lägre förbrukning, mindre frktion osv, och att bränsleförbukningen sjönk från 10,5 till 8,9l/100km, vilket verkar stämma med mina egna mätningar.