Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

bästa körkänslan ligger i den 6-stegade utan momentomvandlare. De med momentomvandlare är lite svampigare och samtidigt törstigare, men har vissa fördelar när man drar släp.
av valln
I princip alla på forumet föredrar 8-stegarn jämfört med 6 steg. Alla testartiklar som jag har läst föredrar klart 8-stegarn.
Däremot går åsikterna isär vad gäller 4-cylindrig vea jämfört med den äldre 5-cylindriga motorn. Åtminstone 50 procent föredrar den nya 4-cylindriga motorn skulle jag tro.
Powertronic-lådorna(de 6- & 8-stegade lådorna som har momentomvandlare) är en hederlig automatlåda med nästan 1 dl mer per mil, ca 0,5-0,9 dl mer per mil eftersom de överför kraft från motorn till hjulen genom hydrauliska turbiner, dvs den går tungt att driva och har dålig verkan då en del av kraften från motorn tappas mellan turbinhjulen, samtidigt som det indirekt "bromsar" lite även på landsväg.

Volvo har även en 6-stegad automatlåda utan hydraulisk kraftöverföring och är i stället försedd med lamellkoppling, vilket ger i princip samma bränsleeffektivitet som en manuell låda. Den ger en sportigare känsla, lite mer distinkt körning utan den svampiga känslan som finns i konventionell automatlådor.

Det finns alltså 8-stegad och 2 st 6-stegade, fast de 2 6-stegade har inget gemensamt eftersom det är 2 helt olika växellådstekniker
Användarvisningsbild
av leiwi
milktrucker skrev:Powertronic-lådorna(de 6- & 8-stegade lådorna som har momentomvandlare) är en hederlig automatlåda med nästan 1 dl mer per mil, ca 0,5-0,9 dl mer per mil eftersom de överför kraft från motorn till hjulen genom hydrauliska turbiner, dvs den går tungt att driva och har dålig verkan då en del av kraften från motorn tappas mellan turbinhjulen, samtidigt som det indirekt "bromsar" lite även på landsväg.

Volvo har även en 6-stegad automatlåda utan hydraulisk kraftöverföring och är i stället försedd med lamellkoppling, vilket ger i princip samma bränsleeffektivitet som en manuell låda. Den ger en sportigare känsla, lite mer distinkt körning utan den svampiga känslan som finns i konventionell automatlådor.

Det finns alltså 8-stegad och 2 st 6-stegade, fast de 2 6-stegade har inget gemensamt eftersom det är 2 helt olika växellådstekniker

Känns som du missat nåt :shock:
leiwi skrev:
milktrucker skrev:Powertronic-lådorna(de 6- & 8-stegade lådorna som har momentomvandlare) är en hederlig automatlåda med nästan 1 dl mer per mil, ca 0,5-0,9 dl mer per mil eftersom de överför kraft från motorn till hjulen genom hydrauliska turbiner, dvs den går tungt att driva och har dålig verkan då en del av kraften från motorn tappas mellan turbinhjulen, samtidigt som det indirekt "bromsar" lite även på landsväg.

Känns som du missat nåt :shock:
tvärt om faktiskt, jag har breddat synfältet på en ovetande person, och upplyst om en växellåda som har flera fördelar, bl a bränslebesparande, snabb, smidig, distinkt och sportig.
Ni glömmer ju en mycket viktig sak, nya 8-stegs VEA lådan har en converter som drar extra bränsle, men den har också sjukt hög högsta växel jämfört med den gamla 6 växlade. Så har du bara kommit upp i motorvägsfart o fått i lockuppen så kommer den att ligga i strax över tomgångsvarv och det sparar rejält.
av d5summum
Körde en v60 d4 2014 igår med 8 stegs automat. MYCKET bättre än min 6stegade i v70 d5 2008. Den slirar ju något enormt om man jämför. Den 8 stegade kändes mer som lådorna i bmw och passat. Snabbt och inget slirande.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]