Moderator: Moderatorer
milktrucker skrev:Powertronic-lådorna(de 6- & 8-stegade lådorna som har momentomvandlare) är en hederlig automatlåda med nästan 1 dl mer per mil, ca 0,5-0,9 dl mer per mil eftersom de överför kraft från motorn till hjulen genom hydrauliska turbiner, dvs den går tungt att driva och har dålig verkan då en del av kraften från motorn tappas mellan turbinhjulen, samtidigt som det indirekt "bromsar" lite även på landsväg.
Volvo har även en 6-stegad automatlåda utan hydraulisk kraftöverföring och är i stället försedd med lamellkoppling, vilket ger i princip samma bränsleeffektivitet som en manuell låda. Den ger en sportigare känsla, lite mer distinkt körning utan den svampiga känslan som finns i konventionell automatlådor.
Det finns alltså 8-stegad och 2 st 6-stegade, fast de 2 6-stegade har inget gemensamt eftersom det är 2 helt olika växellådstekniker
leiwi skrev:tvärt om faktiskt, jag har breddat synfältet på en ovetande person, och upplyst om en växellåda som har flera fördelar, bl a bränslebesparande, snabb, smidig, distinkt och sportig.milktrucker skrev:Powertronic-lådorna(de 6- & 8-stegade lådorna som har momentomvandlare) är en hederlig automatlåda med nästan 1 dl mer per mil, ca 0,5-0,9 dl mer per mil eftersom de överför kraft från motorn till hjulen genom hydrauliska turbiner, dvs den går tungt att driva och har dålig verkan då en del av kraften från motorn tappas mellan turbinhjulen, samtidigt som det indirekt "bromsar" lite även på landsväg.
Volvo har även en 6-stegad automatlåda utan hydraulisk kraftöverföring och är i stället försedd med lamellkoppling, vilket ger i princip samma bränsleeffektivitet som en manuell låda. Den ger en sportigare känsla, lite mer distinkt körning utan den svampiga känslan som finns i konventionell automatlådor.
Det finns alltså 8-stegad och 2 st 6-stegade, fast de 2 6-stegade har inget gemensamt eftersom det är 2 helt olika växellådstekniker
Känns som du missat nåt :shock: