PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#937118
Om en diod i generatorn gått sönder så "läcker" strömmen genom dioden. En diod ska "släppa igenom" pluspulserna i växelströmsgenerator (eller minuspulserna) och spärra för "motpolerna". Blir det läck där tömmer det batteriet på några dagar, men generatorn kan ladda ändå. Om du kopplar bort batteriet och laddar det så lyser laddningslampan hela tiden när batteriet är anslutet. Den slocknar när motorn startat och generarorn laddar, men lyser nar du stänger av motorn, och lyser ända tills du kopplar loss batteriet

Mvh
Lennart
#937124
Jag ser att jag glömde motståndsmätning, så några ord om det.
Noll ohm i någon enhet är inget motstånd alls. Man kan säga att det är detsamma som kortslutning. Ohmskalan går uppåt till första "tillägget" kohm. Det betyder "gånger tusen ohm". Om vi håller oss till din Volvo 142 så är det väl bara tändspolen som har något sådant mätområde. Sekundärlindningen, alltså den lindningen som går till tändstiften (via fördelarlocket) skall vara på 12 - 15 kohm om den är hel. Skalaindelningen på analoga instrument är samma sak där som spänning och ström. Går mätaren "i botten" så fortsätter man uppåt på mätorådet tills man får ett värde i heltal. Gäller både digitala och analoga ohmmätare.
Motståndsmätområdet kan fortsätta ända upp till oändlighet. Det brukar skrivas som en liggande åtta. Det betyder oändlighet. Det leder i stort sett ingen ström alls. (Inte i dom sammanhang vi pratar om här) Och som jag sa i början: Ohmmätning gör man alltid spänningslöst.
Det kan vara bra att känna till att t.ex gamla och trötta elmotorer i fläktar och pumpar etc. etc. drar mer ström än när dom var nya och fräscha. Och på just motorer står det ju ofta vad dom skall dra i ampere eller watt. (Går att räkna om med bilden på ohms lag) Så om t.ex en bränslepump drar mer ström än vad bilens dokumentation säger, så är den på väg att lägga av. Eller så är bränslefiltret på väg att bli tätt.
#937396
tack rådlös för att spridit ljus över det, nu fattar jag äntligen vad som menas och hur jag nu ska kunna mäta på "rätt sätt"! :D jag har en digital multimeter. :)
å särskilt tack för den länken till bilden, den kommer komma till nytta i framtiden!

okej då är jag med, på grund av det roliga vädret vi fick idag så blev det inte ut å mäta eller svetsa tyvärr men jag återkommer med värdena och ser vart vi hamnar sen. går dessa dioder att byta ut om de skulle vara trasiga??
jag fick faktiskt igång mitt instrument efter ett tag men när jag slog på blinkers så slog det ut det direkt och slutade att fungera. ingen signal alls på körriktningsvisarna MEN varningsblinkers funkar felfritt! vad är det här för nå?! :O

och kanske det konstigaste i det hela var att instrumentet fungerade först efter jag lossat ALLA kablar från tändspolen. då funkade det tills jag skulle blinka!

tack igen rådlös, bil-el och en multimeter är inte så svårt bara man får det förklarat så man förstår tack!
#939185
idag var jag ut och mätte lite. bra snurr på motorn och inga konstigheter där. mätte batterispänningen och hamna på runt 13,2, 13,3 V vid tomgång och något högre vid högre varvtal. laddlampan lyser i alla fall vilket inte går ihop eftersom den ska lysa när laddningsspänningen understiger batterispänningen så att generatorn inte klarar av att generera tillräckligt hög spänning för att ladda batteriet. om man nu ska lita på instrumentet så går det inte ihop alls , jag skulle i så fall tömt batteriet ganska snabbt med tanke på hur länge den stått utan att man rört den. sen kommit tillbaka och startat den flera gånger och varit ute och kört med den.
jag kommer inte lita på instrumentet förens allt annat fungerar tror jag, för just nu är det det enda som fungerar...

provade sedan att mäta vilospänningen som skulle vara mindre än 100 mA. så jag ställde min multimeter på 200 mA och kopplade loss plus polen och mätte mellan pol och sko. fick då upp en 1 och ett komma tecken, resten av displayen var tom. vad gjorde jag för fel och vad tror ni om min generator?
#939222
1. Generatorn laddar definitivt, kanske till och med helt OK. Om laddlampan ändå lyser när motorn är igång så måste du nästan kolla hur den är inkopplad... I princip går den kretsen från tändlåset i gångläge (tändning till) genom lampan och till "generatorns uttag för den tunna sladden", dvs det som brukade vara benämnt "DF" förut åtminstone. Om det finns någon felkoppling, eller sladden till generatorn har kortslutit mot jord någonstans så kan lampan ju tändas och lysa oavsett hur generatorn mår.

2. Prova att börja med det största mätläget. Sätt plus (röd) mätsladd mot batteripolen och svart mot polskon. Läs av. Om det inte blir annat än "noll", byt till närmast lägre mätområde. Det du beskriver kan vara överlast eller felvänt instrument.
#939227
rid54 skrev:Generatorn laddar definitivt, kanske till och med helt OK
Lite lågt, men Ok. Däremot kan ju något hänt med regulatorn under svetsningen. En regulator kostar ju inte mer än en dryg hundring, så det kanske kan vara värt att prova en ny. Men kolla kabeln först som "rid54" skrev. Det finns kanske möss hemma hos er. Dom kan på kort tid fördärva mycket.

Mvh
Lennart
#939321
rid54 och lennart: generator: ok ska kolla hur den är kopplad och hur den ser ut hela vägen. då jag haft problem med denna kabel så har jag alldeles nyligen bytt den biten från reläet i motorrummet fram till generatorn. detta på grund av att jag såg att isoleringen som omsluter den kabeln och den grova "laddkabeln" var smält på vissa ställen. eftersom jag har ett komplett elsystem från en 142 så plockade jag båda dom kablarna och böt ut dom mot de andra fina och hela. den tunna 1,5 kvadrats kabeln ville gärna ramla av vilket gjorde att jag blev ståendes flera gånger utan ström i batteriet. den grova kabeln var smält på vissa ställen, skadad, vikt och SKARVAD! så den fick också åka!

ok, jag ska testa igen imorgon.

jag har ingen "lös" laddningsregulator till min generator. det är inte original generator så jag antar att de nyare har inbyggda såna va?
#939464
volvo142traktor skrev:jag har ingen "lös" laddningsregulator till min generator. det är inte original generator så jag antar att de nyare har inbyggda såna va?
Då är det betydligt dyrare att byta regulatorn. Om inte du kan byta ut "kolhållaren" i din generator mot "den nya" regulatorn som är inbyggd. Vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan. På vissa av generatorerna med lös regulator går det att göra så men, inte på den typen av regulator som har "lösa kablar". Den senare modellen har på kolhållaren 3 stift (sitter ungefär som på en strålkastarlampa), Den tidigare har bara en kabel dit. Dom 2 andra är anslutna på en skruv på generatorn. Pluskabeln är alltid "för sig själv" på dessa generatorer. Som jag förstår på din beskrivning har du nog den äldre typen.
#950965
för er som vill veta hur de gick:

var ut idag och tog tag i elen.

bromsljus: dom som byggde traktorn tyckte att merca lysen kunde va fränt att sätta dit på en 142-a. det som hade hänt var helt enkelt att lampsocklarna var ärgade och dålig kontakt på rundstiften på kontaktstycket till bakljusen. lite rengöring och slipa upp kontaktytorna löste problemet! så mini tipset är alltså; om en bil stått länge och elen lagt av, gör det enkelt för dig och kolla alltid efter ärg och dålig kontakt först så sparar du tid!

instrument och blinkers: en kabel hade lossnat från säkringsdosan och låg och kortslöt mot stiften till blinkers och varningsblinkers.

bakljus: en gammal och rostig släpvagnskontakt tillsammans med skadade kablar som låg och kortslöt slog ut all möjlig el. kastade kontakten och isolerade av varje kabel ar för sig löste bland annat att bakljusen inte funkade.

blinkers: min blinkersspak hade av nån dum anledning gett upp. så mät alltid upp så att du har ström fram dit du ska. om du får spänningsfall eller avsaknad av spänning efter en komponent kolla efter dålig kontakt, avbrott, kortslutningar och till sist: mät upp komponenterna/instrumenten,relän så att de funkar som de ska.

klocka och instrumentbelysning: jag hade kopplat varv reggen "fel" och efter att jag dragit om det ordentligt och seriöst med kabel och säkrade av den före strömbrytaren så funkade reostaten och belysningen igen utan att säkringen gick.

amp lampan: jag har inte kollat den här funktionen än. jag ville vänta tills instrument och övrig el funkade felfritt innan jag börjar krångla med generatorn. laddlampan lös medan motorn gick endast medan jag hade alla dessa fel, därför har jag svårt för att lita på den varningslampan just då. jag mätte ju upp laddspänningen vilket var okej så det gjorde också att jag tvivla på om det verkligen var fel.
ska testa att starta upp traktorn imorgon och se om lampan lyser då. gör den det ska jag följa kabeln och se om den ligger och jordar någonstans så att det är därför den lyser.
Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]