PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av wictorlövenås
#937005
hej!!
jag har en volvo duett och helt plötsligt började generatorn lagga dåligt. Batterit laddades ut men bilen dör inte!
Jag mätte upp den och då laddade den 11,75 och samma när jag varvade! jag vet ej hur jag ska göra. Jag märkte att laddlampan glappade men vet ej om det har något med det att göra. hjälp mig snappt!!!!!
av rid54
#937020
Vilken typ av generator (likström eller växelström)?
Lika för båda är att kolla drivremmen (den kan slira utan skrik) och "kolen", som kan vara utslitna.

För en likströmsgenerator och för äldre växelströmsgeneratorer finns en yttre regulator som kan trassla. För en nyare växelströmmare finns det normalt en "inbyggd" regulator som även innehåller kolen och den är en utbytesdel. De yttre regulatorerna kan till viss del justeras. Kolla att laddlampan tänds när du slår på tändningen. Om inte, kolla lampan och den tunna sladden till generatorn ("DF"), så den inte glappar i kontakten på generatorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#937127
Om du har samma V hela tiden är det batterispänningen du mäter. D.v.s det laddar inte alls. Alla Duetter var utrustade med likströmsgenerator original. Kan ha funnits undantag, polis, televerket. Utom -69 års modell som har B20 motor med växelströmsgenrator. Utgår vi från att det är likströmsgenerator så är det en viktig sak. Byt inte kolen om dom är utslitna utan att svarva kollektorn. Den är oval och sliten och blir det gnistor mellan kol och kollektor "bränner" man sönder ankaret ganska fort.

Mvh
Lennart
av Rådlös
#937206
Då har du en växelströmmare. Frågan är intressant om det är en gammal eller ny? Om den är gammal så har du en separat laddningsregulator bredvid generatorn. Om den är nyare så har du inbyggd laddningsregulator.
I det senare fallet köper man hela enheten, regulator med kol och byter. Kolla i Biltema vad som passar till din generator. Det underlättar en hel del om du vet från vilket bilfabrikat generatorn ursprungligen kommer. Eller typ och fabrikat på generatorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#937207
Kolla först att remmen är sträckt, det är vanligare än man tror att felet är där. Har du en "modern" generator har du inbyggd regulator. Kolla då först att laddningslampan lyser när du "slår på" tändningen. Lyser den inte kan generatorn inte ladda. Bak på generatorn sitter en smal ( oftast röd) kabel som sitter på ett stift på regulatorn. Om du tar loss den och jordar med tändningen på ska laddningslampan lysa. Gör den det så byt laddningsregulatorn. Oftast är kolen då slut och dom sitter i regulatorn

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 5 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#937367
wictorlövenås skrev:Tack för tipsen! nu funkar den tack så mycket för ni hjälpte mig!!!

mwh wictor!!
Vad var felet..

Mvh
Lennart

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]