Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
För att säga det kort: V50 är mindre, i positiv och negativ mening. Inbjuder till aktiv körning, "kommunicerar" bättre med föraren. För mig som är van vid formatet känns V70 som ett otympligt, stort skepp i jämförelse. Inte samma komfort, kvalitetskänsla eller utrymme i V50, men en positivare körupplevelse om man uppskattar det tidigare nämnda.
av mattish
Axan skrev:Hej

Sitter i ett litet dilemma så nu vänder jag mig till er (Proffsen) :D
Nej tyckarna är rätt benämnt på invånarna på ett forum när det gäller sånt här. Proffs är när man hjälper varandra med fel ;)

Hur långt kör du om året och vad är det för körning?

D2an är en tillräcklig motor i min V70 och då bör den passa mycket bättre i en V50! Med tillräcklig menar jag att den sköter jobbet med bravur att ta mig från punkt A till punkt B! Rolig är den inte, lite småfarlig om man får för sig att försöka komma ut snabbt på en väg, men fungerar utmärkt att autobahnköra med även om hastigheterna är 130km/h+! I stan är det inget fel på den, men återigen ingen rödljusräcer!

Många av tyckarna kör även en provbil/lånebil med D2 som de skulle gjort med den bilen dom äger med dubbelt så många hästkrafter och då tro fasen att det inte blir så bra. Det tar ett tag innan man lär sig hur man ska köra och när man väl gjort det så avstår man från farliga omkörningar, accepterar att det går 5 km/h långsammare till nästa omkörningstillfälle och undviker att chansa i korsningar.

Naturligtvis är alltid större motor trevligare. Jag ser fram emot att förhoppningsvis köra en V60 D4 AWD i framtiden, främst för att det är en väldigt trevlig bil. Men tittar man rent ekonomiskt så är det inte så smart.
av berrabus
mattish skrev:D2an är en tillräcklig motor i min V70 och då bör den passa mycket bättre i en V50! Med tillräcklig menar jag att den sköter jobbet med bravur att ta mig från punkt A till punkt B! Rolig är den inte, lite småfarlig om man får för sig att försöka komma ut snabbt på en väg, men fungerar utmärkt att autobahnköra med även om hastigheterna är 130km/h+! I stan är det inget fel på den, men återigen ingen rödljusräcer!

Många av tyckarna kör även en provbil/lånebil med D2 som de skulle gjort med den bilen dom äger med dubbelt så många hästkrafter och då tro fasen att det inte blir så bra. Det tar ett tag innan man lär sig hur man ska köra och när man väl gjort det så avstår man från farliga omkörningar, accepterar att det går 5 km/h långsammare till nästa omkörningstillfälle och undviker att chansa i korsningar.

Naturligtvis är alltid större motor trevligare. Jag ser fram emot att förhoppningsvis köra en V60 D4 AWD i framtiden, främst för att det är en väldigt trevlig bil. Men tittar man rent ekonomiskt så är det inte så smart.
Hehe, även du är en av tyckarna då ovan är vad du tycker :D

Håller med om att när man väl är uppe i hastighet funkar det bra men det är ju det där med accelerationer.
Avstå från farliga omkörningar, ja med en D2 får man avstå från ganska många omkörningar som kunde gjorts på ett säkert och ansvarsfullt sett med en kraftfullare motor.

Iom att vi alla har vitt skilda åsikter om vad som är tillräckligt map på motorstyrka och prestanda kan man lyssna in vad andra anser för att bilda sig en uppfattning men man måste själv provköra och uppleva för att kunna avgöra om det är tillräckligt för just mig.

I just mitt fall är inte en V50 med 1.6d eller D2 tillräckligt då jag önskar ha lite mer nöje än endast kunna transportera mig från A till B. Då det finns väldigt många V50/70 med just D2 bevisar ju att det finns en massa andra människor som inte delar min uppfattning :wink:
av trojlee
något man också ska ha medräknat är ju servicekostnad. Ska man inte byta partickelfilter på d2:an efter ett par mil eller var det bara på första årsmodellerna?!...kan ju vara värt att kolla
/
M
av mattish
Klart att jag är en tyckare ;)

D2 behöver filtret inte bytas på. Inte en 109hk heller då det funkar prima att rengöra filtret för de flesta gångerna. Men D2 är väl den man bör rekommendera.
av jite
Jag hoppas du är medveten om att det görs mer saker vid en service på märkesverkstad än att bara byta olja och oljefilter? (Med tanke på att du tänkte spara några kronor på att byta oljan själv.)

Du har inte funderat på att köpa en häflten så dyr bil som den du har nu istället? Av den informationen du ger att döma så verkar det som ett betydligt smartare alternativ.
av CMD
Körde V50 1,6D DRIVe MY10 förut och jag ångrar inte en sekund att jag bytte till nuvarande XC70 D5 Aut MY12. Hade den nödvändiga utrustningen i V50 som momentum, skinn, teknikpaket med keyless, regnsensor, backsensorer och ABL. Har samma grejer plus lite annat i XC70.

Komforten i XC70 är bättre på ALLA punkter. Utrymmet är såklart mycket bättre. Känslan rent allmänt är bättre på alla punkter förutom två som jag nämner längre ner.

Motorstyrkan känns skev att jämföra då den faktiskt räckte till i V50 sett till att de var en liten bil som skulle gå billigt. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att jag tycker att 215hk är piggare än 109hk.

Kvalitén då? Ja båda bilarna var lågmilare när vi köpte dom och vi sålde V50 när den gått strax under 12K. Bytte partikelfilter före då de är en minst sagt självklar punkt att pruta på annars. Vi hade serviceavtal så det var redan betalt så att säga. Hade en del småfel på V50 men jag kan inte påstå att den stack ut mot tidigare bilar när de gäller antalet verkstadsbesök. Men så jäkla kul är de inte att byta kondensor samt fylla AC-systemet igen, eller byta den mest centralt placerade spällmotorn i hela klimatanläggningen. Båda dessa grejer tillsammans med de faktumet att avrinningen från klimatanläggningen klibbade igen så allt kondensvatten en hel sommar rann in i bilen istället drar väl ner mitt helhetsbetyg.

Nått som var bättre med V50 då så här mot slutet, dieselräkningen och skatten är ju två självklara punkter. Är detta ett problem om man ser till vad man faktiskt får för bil? Icke i min värld. Ska man ha större (bättre) och för oss mer lämplig bil så kostar de såklart lite extra. Men sett över ett år är de inget jag ligger sömnlös över. V50 drog 0,55 ungefär och XC70 vill ha mellan 0,81 och 0,9 beroende på hur mycket de ska lekas med fyrhjulsdriften. Skatten skiljer väl ungefär en tia om dagen eller nått sånt.
Användarvisningsbild
av Perra83
V40 D2 där kändes motorn rätt bra men faktiskt inte i en V50 av någon konstig anledning.

Du måste provköra en själv för att förstå. Som Aman skrev så räcker det med att öppna och stänga dörrarna för att få en första uppfattning om bilen. Jag gillar den inte. För en del är det kanske himmelriket :wink:

Kan säga att min V60 R-Design känns sävligare på allt mot sambons C30 R-Design, sportchassi och 18" originalhjul på båda.
V60:n skulle må bättre med en större motorn och kanske även AWD.
av berrabus
CMD skrev:Motorstyrkan känns skev att jämföra då den faktiskt räckte till i V50 sett till att de var en liten bil som skulle gå billigt. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att jag tycker att 215hk är piggare än 109hk.
Sedan har du ju även dubbelturbo i V70:n som även det gör skillnad förutom antal hk...
av CMD
berrabus skrev:
CMD skrev:Motorstyrkan känns skev att jämföra då den faktiskt räckte till i V50 sett till att de var en liten bil som skulle gå billigt. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att jag tycker att 215hk är piggare än 109hk.
Sedan har du ju även dubbelturbo i V70:n som även det gör skillnad förutom antal hk...
Sanning med modifikation de där. Jag åker faktiskt XC70, inte V70! ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset