- ons 07 jan 2015, 18:58
Köpte bilen i höstas, nu när det är lite kallare märker jag att den blir segt varm. När den stått parkerad vid ungf 18 minus inåt landet körde jag först dieselvärmaren minst en halvtimme, sen åkte jag kanske fem mil utan att tempmätaren steg till mer än lite mer än halvvägs till rakt upp där den står när motorn är som varmast, eller om dieselvärmaren gått tillräckligt länge när jag startar motorn. När jag efter typ sex kom närmare hemåt o havet, och utetempen stigit till minus nio lyckades jag få motorn helt varm, temätaren rakt upp. Då hade jag dessutom dragit ner kupevärmen för att se om det skulle hjälpa. Dieselvärmaren blev renoverad i fjol, så den är som den ska, det blir väldigt varmt i kupén av den också.
Att jag skriver om hur bra dieselkupevärmaren funkar är för att så många redan "berättat" att det säkert är den som det är fel på, fast det inte är det…
Är det typ tio minus blir motorn helvarm, men är det femton minus blir den inte det hur länge jag än kör, i grova drag…
Det jag egentligen undrar är om man verkligen måste byta hela termostathuset? Var in på Meca i Söderhamn o frågade efter en termostat idag, de hade ingen, o kunde enbart ta hem ett helt termostathus för över 1100 kr.
Kan man inte öppna termostathuset o byta bara termostaten?
Som jag fattat det så finns termostaten på Biltema för en hundring…. Nån som köpt enbart termostaten på Biltema o lyckats byta den själv utan specialverktyg?
Att jag skriver om hur bra dieselkupevärmaren funkar är för att så många redan "berättat" att det säkert är den som det är fel på, fast det inte är det…
Är det typ tio minus blir motorn helvarm, men är det femton minus blir den inte det hur länge jag än kör, i grova drag…
Det jag egentligen undrar är om man verkligen måste byta hela termostathuset? Var in på Meca i Söderhamn o frågade efter en termostat idag, de hade ingen, o kunde enbart ta hem ett helt termostathus för över 1100 kr.
Kan man inte öppna termostathuset o byta bara termostaten?
Som jag fattat det så finns termostaten på Biltema för en hundring…. Nån som köpt enbart termostaten på Biltema o lyckats byta den själv utan specialverktyg?
Senast redigerad av 1 HåkanNilsson, redigerad totalt 0 gånger.
- By NordT6