Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte bilen i höstas, nu när det är lite kallare märker jag att den blir segt varm. När den stått parkerad vid ungf 18 minus inåt landet körde jag först dieselvärmaren minst en halvtimme, sen åkte jag kanske fem mil utan att tempmätaren steg till mer än lite mer än halvvägs till rakt upp där den står när motorn är som varmast, eller om dieselvärmaren gått tillräckligt länge när jag startar motorn. När jag efter typ sex kom närmare hemåt o havet, och utetempen stigit till minus nio lyckades jag få motorn helt varm, temätaren rakt upp. Då hade jag dessutom dragit ner kupevärmen för att se om det skulle hjälpa. Dieselvärmaren blev renoverad i fjol, så den är som den ska, det blir väldigt varmt i kupén av den också.
Att jag skriver om hur bra dieselkupevärmaren funkar är för att så många redan "berättat" att det säkert är den som det är fel på, fast det inte är det…
Är det typ tio minus blir motorn helvarm, men är det femton minus blir den inte det hur länge jag än kör, i grova drag…

Det jag egentligen undrar är om man verkligen måste byta hela termostathuset? Var in på Meca i Söderhamn o frågade efter en termostat idag, de hade ingen, o kunde enbart ta hem ett helt termostathus för över 1100 kr.
Kan man inte öppna termostathuset o byta bara termostaten?
Som jag fattat det så finns termostaten på Biltema för en hundring…. Nån som köpt enbart termostaten på Biltema o lyckats byta den själv utan specialverktyg?
Senast redigerad av 1 HåkanNilsson, redigerad totalt 0 gånger.
valln skrev:Jag tror att det var på dieselmotorn termostaten satt riktigt illa till, minns dock inte vilken modell.
Ja riktigt illa till!

Framifrån sett så sitter den bakom motorn ner till höger. Såg ett sådant byte på Volvo en gång, men fy fan!
Ok, jag har redan avskrivit att byta den själv.
Men nog verkar det som att jag borde byta den va? Om jag vid ca 6 minus kör dieselvärmaren så länge att motorn är helvarm vid starten sjunker tempen rejält nästan på en gång när jag åker iväg.
Sen undrar jag om det normala läget på tempmätaren är rakt upp, eller ska den längre åt höger ? Det finns ju inga grader angivna. Jag upplever att det är en väldigt bra värme i bilen. Men med dålig termostat kanske dieselvärmaren går hela tiden? När man ligger o kör efter vägen vet man ju inte om den är igång eller inte.
Perra83 skrev:
valln skrev:Jag tror att det var på dieselmotorn termostaten satt riktigt illa till, minns dock inte vilken modell.
Ja riktigt illa till!

Framifrån sett så sitter den bakom motorn ner till höger. Såg ett sådant byte på Volvo en gång, men fy fan!
Efter jag postade insåg jag att det var den äldre generationen av v70, men det kanske var ett sånt byte du såg?
valln skrev:
Perra83 skrev:
Ja riktigt illa till!

Efter jag postade insåg jag att det var den äldre generationen av v70, men det kanske var ett sånt byte du såg?
Aha, nej det var en generation nyare som jag såg...
Värmaren går hela tiden som den ska, det tar ju en stund för den att stänga ner när man stannat så det är ingen tvekan om det. O när man startar osar det aning nån sekund.
Jag var till min bilverkstad (det är grannen o polarn som är helt j-a skitsäker) Berättade symptomen för honom o han tyckte det verkade typiskt termostaten. Sen letade vi igenom alla sajter han tar bil bildelar från, ingen sålde enbart termostaten, o termostaten såg enligt sprängskissen inte ut som en normal termostat, så vi beställde ett helt från nån av de betrodda, det blev nåt på tolvhundra. O han får skruva också. Då blir det rätt…
Nån beg termostat från skrot vill jag ju inte ha.
Nu är termostathuset bytt på verkstan.
I dag var det nio minus (mkt kallare på natten före) när jag startade, att skrapa rutorna tog kanske två tre minuter med motorn på tomgång, plus även dieselvärmaren som startar så fort man vrir igång motorn. Sen åkte jag mot "stan", förr blev motorn knappt varm efter hela sträckan, 15 km, men nu var den varm redan efter kansk 3,5 km! O då hade jag kört mkt lungnt i vinterväglaget.
Var väl på stan i drygt en timme, när jag skulle hem igen stod mätaren fortfarande högt, högre än som jag minns det innan bytet. Kanske förra termostaten hade ett gång småhål så att vattnet kan fortsätta självcirkulera sen man stannat på vintern och på så vis få in minusgradigt vatten från kylaren? När jag sen åkte iväg hamnade jag bakom en friskus som inte körde fortare än 40, ca 800 varv på min varvräknare, motorn blev ändå helt varm på kort tid.
En annan positv grej är att nu när motorn är varm och jag slår av o kliver ur bilen hör jag att dieselvärmaren inte varit igång på slutet. Förr när jag klev ur hördes det alltid alltid hur dieselvärmaren surrade i avstängsfasen. Så var det även förut i höst när det inte var kallt. Måste vara bra för både soppaförbrukningen o livslängden på värmaren.

Känns som väl värt pengarna; 1200 för termostathuste med ny givare o en tusing för jobbet. Bilmecken som även är polaren provkörde även bilen o tyckte den gick som en dröm, bra köp alltså. :)
Vandrande klimatanläggning

Gammal tråd. Men fick någon ordning p&[…]

Bra jobbat, värt att fira :-D

Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]