Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wimso
#93417
Har en fundering, var in och besiktade min v70 AWD-99 här om dan och fick då se en smärre oljeutsöndring mellan viscon och bakväxeln, inte jätte mycket men ändå tillräckligt för att bli orolig. Kröp under bilen idag och torkade rent och det verkade inte läcka alls mycket(blir inga fläckar). Det måste ju sitta nån packning i mellan bakväxeln och viscon och är den lätt att byta eller är det väldigt mycket jobb och dyrt, vad är det för olja i bakväxeln och hur fyller man på? I nuläget är läckaget så litet att jag inte kommer åtgärda det men det kan ju bli värre. Tacksam för tips.

MVH Anders
Användarvisningsbild
av ketto
#93423
sitter ingen packning mellan viscon och bakväxeln (slutväxel)
Däremot sitter de säkert en packning där axeln går ur slutväxeln mot viscon!
av Wimso
#93485
Ok, men då är det väl den som släpper igenom lite, får hålla koll på det då. Såg bilder på ditt projekt, var det mycket jobb med att ta loss viscon och kardan eller är det bara att skruva?
Användarvisningsbild
av ketto
#93516
Wimso skrev:Ok, men då är det väl den som släpper igenom lite, får hålla koll på det då. Såg bilder på ditt projekt, var det mycket jobb med att ta loss viscon och kardan eller är det bara att skruva?
Ja, de är lite jobb att få bort de! Har du tillgång till en billyft? Grattis isf, underlättar mycke! Inte? Ja, då är de ryggläge som gäller!

Kardan:
Är 6 bultar vid vinkelväxeln som ska bort och 6 bultar bak vid viscon! Och 2 bultar i mitten för själva stödlagret stödlagret är, avgassystemet hänger där i mitten oxå, du får lossa bultarna där me, 4 st!
Bultarna gick av för mig som håller för stödlagret..
VISCON:
MEN, ska du endast lossa viscon bak så räcker de me att du lossar kardanbultarna bak och binder fast den i avgassystemet! Använd många förlängare för att komma åt dom övre bultarna på viscon, sitter dåligt till vid tanken, annars är går de bra sen! Är 4 st till antalet!

Ett tips först: Inne i själva momentröret där viscon är så sitter de oxå bultar, sitter ihop me bakaxeln, ta bort dom först innan du ger dig på kardan, ja skulle tro att de underlättar väldigt mycke! Ja gjorde helt fel iaf!


De är va ja kommer på nu, fråga mera om du kommer på nåt!
av Wimso
#93605
Tack för den mycket utförliga beskrivningen, när man kollar på bakvagnen på en AWD så inser man hur trångt allt är, såg att du hade kollat upp priser på viscon, vinkelväxel och baxväxel, ingen rolig läsning och om man där till vill ha skiten monterat, det vågar man ju inte ens tänka på, kollade förut vad volvo skulle ha för att byta koppling och fick svaret 13200:-, man undrar ju om de ens vill utföra jobbet med det priset, hittade dock efter en del letande en firma som kunde göra det för 6500. V70 AWDn är jag nöjd men men med tanke på kostnaderna när nåt i drivlinan pajar är det inte undra på att man svettas för en smärre oljeutsöndring!

MVH Anders
av Kena
#93622
Se bara till så du får garanti på jobbet.
Användarvisningsbild
av ketto
#93667
ja, allt ser lätt ut när allt är på plats! Sen när man väl börjar inser man att timmarna tickar iväg så vill man nästan lägga av istället!

Allt sitter ju så hårt me tiden, bultar går av, måste gänga nya hål, nya bultar mm mm!
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]