Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag vrider om nyckeln så går det extra segt när det kallt ute. Batteriet har blivit helt urladdat några gånger med så den har tagit lite stryk.

Ska det vara så eller inte? Går dubbelt så fort att starta när det är 10+ än 10-

Huvudproblemet är att precis när den startat så puffar/blöddrar den till och nästan dör, för att sedan gå ca1000 rpm för att tillslut gå till tomgång ca700 rpm. Det låter som att pumpen är bra, har även testat att trycka på gasen några gånger innan, utan att det hjälpt.

Vad är skruven till som sitter vid gasspjällhuset? Den på gaswiren? Har pillat lite på den för att fixa problem när jag ska växa och slira på kopplingen, fick för mig att man justerar hur fort gasen ska ta?

Mitt huvudproblem var Spjällsensorn, nu går det kanon att gasa och växla, dock startar den knäppt!

Vad tros folket. varför startar den tveksamt och vad exakt är plastskruven till för på gaswiren? 8)
Prova låna ett batteri från en annan bil och starta med?

Dåligt batteri låter det ju som, tänk på att startmotorn måste ha bra med kraft från batteriet för o dra runt motorn när oljan är som cement i motorn när det är så kallt och då kör du säkert på 0W-40 tänk på en annan som kör 10W-40 ändå startar den på första försöket.

Tomgången är lite högre när det är kallare ute och något lägre när det är varmare ute, sen sänker ju motorn själv tomgången när den börjar bli varm.

Och du behöver inte spänna gaswire, går lätt att slira på kopplingen om du har en sugmotor, halvt koppling och full gas dock bränner man väl kopplingen ganska fort men det går, har du turbo behöver du inte slira, skaffa ett steg 1 och byt ut tryckklockan så kommer bilen gå som fan :mrgreen:
Tror också lite på batteriet, känns som att han inte tvekar lika mycket när den var i bättre skick och fulladdad.

Finns det några riktlinjer på hur gaswiren ska vara spänd?

Edit; här är en bra video:

Bara spänna så den nästan öppnar spjället.
Hitta en riktigt bra tändspole för runt en hundralapp på skroten 8) Bytte ut den spolen som såg ganska dålig ut, nu startar bilen fint! Notera att den gamla dåliga funkade bra för övrigt.

Dessa jävla tändspolar :roll:
kunde din tomgång pendla från om vi säger 1000 när du kallstartade bilen och trycke på gasen så att du gasade upp den till 2500. gick den ner till 1000 då igen eller den sjönk till 500 och kunde nästan dö? för min gör så när den är kall och ger felkod på cylinder 2. men när den e varm fungerar den perfekt. vill bara vet om jag behöver byta mina tändspolar också. eller om jag har något annat problem :P
Jag har bytt ut allt i tändväg o soppa pump,filter,btr o min går som en gud,kanske lagt ner runt 3000:-
fast gjort jobbet själv :-)
Menar att en bil som passerat 20 tusen mil behövs göra allt om det ej gjort tidigare bra om det finns service protokoll då man köper beg bil o kvitton på det mesta,har själv kvitton på runt 20 papp !
bara motorn o turbon kvar :-)
benka1 skrev:Jag har bytt ut allt i tändväg o soppa pump,filter,btr o min går som en gud,kanske lagt ner runt 3000:-
fast gjort jobbet själv :-)
Menar att en bil som passerat 20 tusen mil behövs göra allt om det ej gjort tidigare bra om det finns service protokoll då man köper beg bil o kvitton på det mesta,har själv kvitton på runt 20 papp !
bara motorn o turbon kvar :-)
Jag har också vart på lite grejer, äntligen är han på topp igen, förutom fjädring bak 8)

kvacksa skrev:kunde din tomgång pendla från om vi säger 1000 när du kallstartade bilen och trycke på gasen så att du gasade upp den till 2500. gick den ner till 1000 då igen eller den sjönk till 500 och kunde nästan dö? för min gör så när den är kall och ger felkod på cylinder 2. men när den e varm fungerar den perfekt. vill bara vet om jag behöver byta mina tändspolar också. eller om jag har något annat problem :P
Nej så har det aldrig varit, dock innan jag bytte spjälllägesgivaren så kunde bilen dö av sig själv, gasa av sig självt osv.
Denzar skrev:Nej så har det aldrig varit, dock innan jag bytte spjälllägesgivaren så kunde bilen dö av sig själv, gasa av sig självt osv.

Gasa av sig själv? automat låda i bilen?
Denzar skrev:Nopp manuell. Lite kusligt att köra tex 70. Sen börjar den gasa till 80 från ingenstans :lol:

du fifflade väl med gas wire så du har väl rört om det där ? ;)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]