Nu har jag monterat bort spjällhuset (det var inte alldeles enkelt att få bort alla slangar, de satt bökigt till och fastnat bra).
Så här mycket sot var det innanför spjällhuset vid själva insuget, efter att med en böjd sked skrapat bort det mesta ser det bättre ut (glömde ta en efterbild).
Insug insug.JPG (1.98 MiB) Visad 306 gånger
Det blev lite sot som jag plockade ur den del som sitter innanför spjällhuset (insuget borde det väl vara).
Sot sot.JPG (1.1 MiB) Visad 299 gånger
Det är ju mycket snack om tomgångsmotor på dessa bilar och den sägs sitta på spjällhuset men det sägs ju också att det inte finns någon sådan på GDI modellerna. Ni som vet, är det tomgångsmotorn som syns på denna bild längst ner på spjällhuset där jag har skruvat bort kåpan över, där elkontakten ansluts? Allting såg rent och fint ut där inne, behöver man göra något mer?
Är det tomgångsmotorn man ser? tomgångsmotoreller.JPG (1.11 MiB) Visad 295 gånger
Ovanpå spjällhuset sitter en annan del som ser ut att gå att skruva isär, men dessa skruvar sitter så hårt att jag inte kan få bort dom utan att riskera att förstöra dom. Jag har sprutat på ordentligt med 5-56 så de kanske släpper tills imorgon. Frågan är vad som finns innanför, är det något jag verkligen måste öppna för att ev rengöra något?
Behöver jag skruva isär det som sitter ovanpå spjällhuset? ovanpåspjällhus.JPG (1.52 MiB) Visad 296 gånger
Nu är frågan om vad mer jag kan/bör göra i detta läge när allt är bortmonterat. Jag har med tryckluft blåst igenom spjällhuset ordentligt i alla kanaler och slanganslutningar samt säkerställt att spjället kan öppnas och stängas utan problem. Ska jag montera ihop allt igen och hoppas det blivit bättre sedan jag rensade bort all sot?
/Tomas