Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Intressant det där om EGR ventligen. Jag har också surfat runt en hel del och just det här med att bränna ur GDI motorerna ordentligt verkar vara en framgångsfaktor. När det gäller tomgångsmotor har jag på flera andra ställen sett att det är något som kan spöka men jag har inte riktigt fått grepp om vad tomgångsmotorn är. Hur funkar den och vart sitter den?

Tomgångsproblemet kan jag iofs leva med, det viktiga nu är att få ner CO och ordna ett korrekt lambdavärde så jag kommer igenom besiktningen. När det gäller CO halten kan jag ju säkert få ner den genom att tanka i lite K-sprit eller T-röd samt byta olja, stift och luftfilter vilket ändå borde göras.

När det gäller Lambdavärdet så blir det nog svårare så av den anledningen vore det bra att hitta felorsaken. Jag ska gräva lite mer i det där med tomgångsmotor. Kan det inte vara lambdasonden som blivit knäpp?

PS. Självklart är det en 1.8 GDI jag har och inget annat :-) DS

/Tomas
Angående tomgångsmotor hittade jag precis nedanstående guide och den såg ju jättebra ut, förutom kommentaren nedanför den där någon skrivet att det inte finns någon tomgångsmotor på GDI motorerna...hmm..
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427711

Ifall inget annat framkommer ser nu planen ut så här inför en ombesiktning.
  • Byta motorolja och filter
  • Byta tändstift
  • Byta luftfilter
  • Rengöra spjällhus
  • Rengöra tomgångsmotor (om jag har någon)
  • Blanda i en skvätt E85, T-sprit eller K-sprit och kör ganska hårt och bränn ur bilen, repetera direkt innan nästa ombesiktning.
Plugga EGR ventligen kan också vara en lösning, men har inte riktigt greppat vad det skulle hjälpa..

/Tomas
Då har jag varit ute en stund idag och kollat spjällhuset och det var ganska smutsigt där inne, se bifogad bild.
Är detta mycket eller lite smuts, för att få bort det måste man väl montera bort hela spjällhuset och det såg lite besvärligt ut.

När jag kopplade bort den tjocka slangen mellan LMM och spjällhuset såg jag att det saknades en slang som ska vara ansluten på undersidan, men hittar inte motsvarande ände. Vad är detta? Kan det vara något till vevhusventilationen eller nåt sådant?
Spjällhus.PNG
Spjällhus
Spjällhus.PNG (1.1 MiB) Visad 301 gånger
saknadslang.JPG
Saknad slang
saknadslang.JPG (1.87 MiB) Visad 299 gånger
/Tomas
Då blir det till att rengöra spjällhuset och det bästa är nog att montera bort det, det blir trångt att rengöra annars och svårt att inte smutsen sugs in. Jag har sett att en del använder bromsrengöring för att göra rent.

Vad tror ni om den saknade slangen då, vad är det som ska vara anslutet där?

/Tomas
av tlagren
Nu har jag monterat bort spjällhuset (det var inte alldeles enkelt att få bort alla slangar, de satt bökigt till och fastnat bra).
Så här mycket sot var det innanför spjällhuset vid själva insuget, efter att med en böjd sked skrapat bort det mesta ser det bättre ut (glömde ta en efterbild).
insug.JPG
Insug
insug.JPG (1.98 MiB) Visad 308 gånger
Det blev lite sot som jag plockade ur den del som sitter innanför spjällhuset (insuget borde det väl vara).
sot.JPG
Sot
sot.JPG (1.1 MiB) Visad 301 gånger
Det är ju mycket snack om tomgångsmotor på dessa bilar och den sägs sitta på spjällhuset men det sägs ju också att det inte finns någon sådan på GDI modellerna. Ni som vet, är det tomgångsmotorn som syns på denna bild längst ner på spjällhuset där jag har skruvat bort kåpan över, där elkontakten ansluts? Allting såg rent och fint ut där inne, behöver man göra något mer?
tomgångsmotoreller.JPG
Är det tomgångsmotorn man ser?
tomgångsmotoreller.JPG (1.11 MiB) Visad 297 gånger
Ovanpå spjällhuset sitter en annan del som ser ut att gå att skruva isär, men dessa skruvar sitter så hårt att jag inte kan få bort dom utan att riskera att förstöra dom. Jag har sprutat på ordentligt med 5-56 så de kanske släpper tills imorgon. Frågan är vad som finns innanför, är det något jag verkligen måste öppna för att ev rengöra något?
ovanpåspjällhus.JPG
Behöver jag skruva isär det som sitter ovanpå spjällhuset?
ovanpåspjällhus.JPG (1.52 MiB) Visad 298 gånger
Nu är frågan om vad mer jag kan/bör göra i detta läge när allt är bortmonterat. Jag har med tryckluft blåst igenom spjällhuset ordentligt i alla kanaler och slanganslutningar samt säkerställt att spjället kan öppnas och stängas utan problem. Ska jag montera ihop allt igen och hoppas det blivit bättre sedan jag rensade bort all sot?

/Tomas
av benka1
Sista bilden tror jag är vauccum ventil till egr -styrventilen,tydligen sitter den nere vid startmotorn men det kanske räcker
med det du gjort verka 1000% renare nu,slangen som fattas kan vara förvärmningen från gren röret eller nåt hitta ingen bild på det???
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]