- tor 01 jan 2015, 23:24
Jag slaktade rti-hållaren på allt utom motorn, sen byggde jag en krets med en impuls som styr ett tvåpoligt växlande relä till att skicka hissen upp/ner. För att motorn inte ska fortsätta snurra byggde jag in gränslägesgivare för både uppe och nere så att säga. Själva gpsen matas enbart med en usb-kabel som också går via reläet och startar enbart vid upp-läge, och stänger vid ner-läge.. Allting är kopplat på tändningen så inget ska tjuva ström vid avslagen motor :)
P210 skrev:Tack så mycket! Ja det ser fint ut med logan i startup :)NHansson skrev:Såhär ser den ut, hade en 5 tums garmin liggandes hemma som fick bli del av projektet. För att fylla ut tomrummet runt om skärmen blev det en laserskuren svart akrylbit, med monterad mikrofon för bluetooth och röstkommando samt en liten garmin-logga för att det ska se lite trevligare ut :)Snyggt! en Volvologga i uppstarten så ser det ut som original sedan, har du kunnat koppla den över "nyckeln" med auto on/off?
Hur styr du hissen? jag kopplade min till en dold manuell strömbrytare, fäller den sällan...
Min är en Tomtom med ovanliga skärmstorleken 6" (de flesta GPS:er är 5" eller 7"), hade med mig plastramen till Media Markt och tog den som var närmast, fast jag fick justera den lite i bandputsen för att få i den till slut!
Jag slaktade rti-hållaren på allt utom motorn, sen byggde jag en krets med en impuls som styr ett tvåpoligt växlande relä till att skicka hissen upp/ner. För att motorn inte ska fortsätta snurra byggde jag in gränslägesgivare för både uppe och nere så att säga. Själva gpsen matas enbart med en usb-kabel som också går via reläet och startar enbart vid upp-läge, och stänger vid ner-läge.. Allting är kopplat på tändningen så inget ska tjuva ström vid avslagen motor :)