- ons 31 dec 2014, 11:26
Ursäkta en kanske dum fråga, men hur får man ner en slang i tråget? Genom oljestickans rör? (Har aldrig varit med om detta, därför jag frågar)
Moderator: Moderatorer
White skrev:Ursäkta en kanske dum fråga, men hur får man ner en slang i tråget? Genom oljestickans rör? (Har aldrig varit med om detta, därför jag frågar)Ja, du stoppar ner en slang så långt du kan genom oljestickshålet.
White skrev:Ursäkta en kanske dum fråga, men hur får man ner en slang i tråget? Genom oljestickans rör? (Har aldrig varit med om detta, därför jag frågar)Det går bra att sticka ner en slang genom oljestickans rör.Men var försiktig med detta beroende på bil och konstruktion när jag en gång drog ner en slang via denna oljestickas rör till automatlådan på en Ford Scorpio som saknade avtappningsplugg.Fick inte ut så mycket olja på detta vis så jag skruvade av oljesumpens alla bultar och upptäckte då att denna hårdare oljavtappningsslang stuckit hål i det inbyggda oljefiltret och alla uppsamlade föroreningar i detta filter hade runnit rakt ut i oljesumpen.Vågar inte tänka på hur det gått om jag struntat i att skruva av sumplocket och bara blåst på med alla dessa föroreningar i lådan.Hemska öde.
Droopy skrev:Idag fins massor av motorer som avsaknar avtappningsplugg. Och som jag sa så har oljan sugits ur motorer de seanste 10-15 åren, avtappningspluggen är för att gemene man ska kunna utföra oljebyte, De flsta har inte en oljesug idag men om 10 år har alla självmekare det för då är avtappningspluggen historia.Men hur gör man på de bilar som saknar oljesticka? En kamrat köpte nyligen en Audi A6 MY10, den saknar oljesticka. Har bara en varningslampa för låg oljenivå.
SvenB skrev: Men hur gör man på de bilar som saknar oljesticka? En kamrat köpte nyligen en Audi A6 MY10, den saknar oljesticka. Har bara en varningslampa för låg oljenivå.Man lossar kanske avtappningspluggen.
Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]
De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]