Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hade under många år en båt med Perkins diesel. Där sög man ut oljan eftersom det inte gick att göra annat. Men även jag tycker nog att tappa ur genom oljepluggen är att föredra om det går. Jag har aldrig varit "ryggsäck" (åskådare) på nuvarande serviceverkstad, Skobes i Flen, men då jag bodde uppe i Stockholm (Bilia) var jag ofta det. Då såg jag att de alltid lossade oljepluggen.
White skrev:Ursäkta en kanske dum fråga, men hur får man ner en slang i tråget? Genom oljestickans rör? (Har aldrig varit med om detta, därför jag frågar)
Ja, du stoppar ner en slang så långt du kan genom oljestickshålet.
av PTV
White skrev:Ursäkta en kanske dum fråga, men hur får man ner en slang i tråget? Genom oljestickans rör? (Har aldrig varit med om detta, därför jag frågar)
Det går bra att sticka ner en slang genom oljestickans rör.Men var försiktig med detta beroende på bil och konstruktion när jag en gång drog ner en slang via denna oljestickas rör till automatlådan på en Ford Scorpio som saknade avtappningsplugg.Fick inte ut så mycket olja på detta vis så jag skruvade av oljesumpens alla bultar och upptäckte då att denna hårdare oljavtappningsslang stuckit hål i det inbyggda oljefiltret och alla uppsamlade föroreningar i detta filter hade runnit rakt ut i oljesumpen.Vågar inte tänka på hur det gått om jag struntat i att skruva av sumplocket och bara blåst på med alla dessa föroreningar i lådan.Hemska öde.
Droopy skrev:Idag fins massor av motorer som avsaknar avtappningsplugg. Och som jag sa så har oljan sugits ur motorer de seanste 10-15 åren, avtappningspluggen är för att gemene man ska kunna utföra oljebyte, De flsta har inte en oljesug idag men om 10 år har alla självmekare det för då är avtappningspluggen historia.
Men hur gör man på de bilar som saknar oljesticka? En kamrat köpte nyligen en Audi A6 MY10, den saknar oljesticka. Har bara en varningslampa för låg oljenivå.
Har aldrig sett någon på Volvo som sugit ur oljan. Finns det en fullt fungerande oljeplugg så används den. Samtidigt ser man över undersidan så inget läckage förekommer.

Ett par kompisar som har båtar där suger dom ur oljan. Finns ingen chans att komma under motorn :wink:
SvenB skrev: Men hur gör man på de bilar som saknar oljesticka? En kamrat köpte nyligen en Audi A6 MY10, den saknar oljesticka. Har bara en varningslampa för låg oljenivå.
Man lossar kanske avtappningspluggen. :wink:

På de bilar jag bytt olja på hittills har jag inte kunnat se att det skulle vara lättare att suga ur än att tappa ur.
Nu har jag inte bytt själv på V50n än, men där kanske man måste lossa plastdetaljer för att komma åt. Kan inte tänka mig att man skulle suga ur oljan annars, för så länge man har lyft måste det ju vara smidigare att tappar ur oljan annars.

Ingen bilmekaniker som vågar träda fram? :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
De senaste gångerna jag sett någon byta olja i någon av de verkstäder jag regelbundet besöker (de är auktoriserade Volvoverkstäder) har man tappat olja via pluggen, det var visserligen något halvår sedan men jag tror inte man bytt metod generellt i alla fall... Det är väl bara för någon som har VIDA att kolla om det är ny metod anvisad på senaste tiden.

/Thomas

PS: Det borde väl vara lite krångligt att byta olja genom att suga på bilar som bara har "servicesticka" , dessa brukar ju sitta ganska avigt till..
Eftersom jag förde på tal att man suger ur oljan ur båtmotorer så får jag fortsätta lite här.
Jag hade en speciell pump med tillhörande dunk när jag bytte olja i min båt. Dom finns att köpa så det är inget märkligt. Pumpen är en sorts omvänd cykelpump, ungefär. Man pumpar ur luften ur dunken och det blir då ett sug i en för ändamålet avsedd slang som sitter ner genom oljestickhålet. Slangarna var vanliga plastslangar men till oljestickhålet var det ett "sugspjut" av lite styvare plast.
Nu var det ju bara det att man skulle varmköra motorn så att oljan blev tillräckligt flytande och förhoppningsvis tog med sig bottenskräpet också. Då inträffade det att plastspjutet böjde sig i värmen och formade sig till ett U. Det gick ner på botten och upp på andra sidan i tråget. Det märktes på att jag bara fick ut några liter olja.
Jag skaffade då ett mässingsrör i stället som höll sig rakt hela tiden. Det gick mycket bättre. Dessutom kan man fila ett litet V i spetsen på röret så det inte riskerar att bli stående platt mot botten och inte släppa igenom någon olja.
Jag bjuder på detta tipset till er som är båtägare och även andra intresserade.
Båtmotorn var en Volvo Penta AQ 125.
På frugans Passat måste man skruva bort "hasplåten" för att kunna "tappa ur" oljan. Det gjorde jag dom 2 första gångerna, sedan skaffade jag en sådan här,
http://www.hjertmans.se/article/oljebytarpump-manuell
Den funkar kanon. Använder den på Volvon också, fast "hasplåten" saknas på den. Vinterfodrade arbetshandskar rekommenderas, det blir varmt att hålla den.
Jag tvivlar starkt att VW verkstäder skruvar loss det vid service. Man kommer åt pluggen från ovansidan ( den sitter på sidan av oljetråget) men oljan rinner ju ner på plåten så det går inte at samla upp det i ett kärl. Oljefiltret är också lättare att "ta" uppifrån.

Mvh
Lennart

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.