Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffa
Funderar på att köpa en v70 D5 -04 undrar hur många mil man måste köra för att det ska bli lönsamt jämfört med en v70 2,5t :?:
Användarvisningsbild
av Janne3
Med mina uträkningar så borde de vara +-0 vid ca 1800-2000 mil och där efter ca 4kr billigare per mil på ett ungefär , Om du inte har tillgång till bättre diesel pris för då blir de ännu fortare lönsamt
av grabb85
Hoffa skrev:Funderar på att köpa en v70 D5 -04 undrar hur många mil man måste köra för att det ska bli lönsamt jämfört med en v70 2,5t :?:
Jo kör d5 själv och för min del går det nog jämt ut tror jag då tankar jag bara lite billigare med fast inte mycket.

har kört 1400mil sen i augusti så det hinner nog bli 2000 innan augusti i år.
sen får man tänka på fler för och nackdelar med, brännslevärmaren är helt klart något man ska ta med i beräkningarna väldigt få bensinbilar som har denna monterad men sitter alltid monterad i volvo´s dieselar.
Användarvisningsbild
av Svahn
En annan aspekt på drivmedelspriser är att det generellt är lättare att få bra pris på diesel än på bensin.
För mig är det billigare med diesel redan vid 1300 mil. Kolla runt lite, det bukar finnas små lokala återförsäljare för smörjmedel och diesel. Där är det lättare att få bra uppgör än på macken.
Kan varmt rekommendera diesel, väntar just nu på en Classic D5 AWD.
av OrsonGbg
grabb85 skrev:
Hoffa skrev:Funderar på att köpa en v70 D5 -04 undrar hur många mil man måste köra för att det ska bli lönsamt jämfört med en v70 2,5t :?:
Jo kör d5 själv och för min del går det nog jämt ut tror jag då tankar jag bara lite billigare med fast inte mycket.

har kört 1400mil sen i augusti så det hinner nog bli 2000 innan augusti i år.
sen får man tänka på fler för och nackdelar med, brännslevärmaren är helt klart något man ska ta med i beräkningarna väldigt få bensinbilar som har denna monterad men sitter alltid monterad i volvo´s dieselar.
Gör den det? Det var ju bra, du menar alltså en sådan som värmer upp bilen när det typ är -15 ute? Ja, om man ställt in den då vill säga :wink:

Nu blir man ju än mer sugen på en D5:a.
Användarvisningsbild
av Janne3
Men tänk på att om det är en tex tysk import eller annan import så finns oftast inte tillsatsvärmaren där!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tillsatsvärmare i en bil som har några år på nacken är ett potentiellt svarthål vad det gäller service/rep kostnad.
Användarvisningsbild
av Svahn
Ni vet väl att det är fler än Volvo som kan serva dieselvärmarna......?
Användarvisningsbild
av Larre
VolvoB20 skrev:Tillsatsvärmare i en bil som har några år på nacken är ett potentiellt svarthål vad det gäller service/rep kostnad.
Kan du berätta mer?
av grabb85
Larre skrev:
VolvoB20 skrev:Tillsatsvärmare i en bil som har några år på nacken är ett potentiellt svarthål vad det gäller service/rep kostnad.
Kan du berätta mer?
jo dom brukar krångla en del när dom kommer upp i åren för vissa men det där har jag hört lite olika versioner om både dåliga och bra, en granne hemma har en s80 D5 05a som värmaren la av på efter bara ett år men då gick det på garantin så klart men har även hört om folk som kört med dom flera år utan minsta krångel alls.
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]