- tis 30 dec 2014, 11:34
Hej, på min v40 -98 har jag under det senaste året märkt av att ibland funkar tomgången dåligt. När det är sommar funkar tomgången bra och när det är flera minusgrader funkar den också ganska bra, dock väldigt hög när kallstarten är i vid början. När det är ca 0 gradigt ute försvinner tomgånen helt och hållet.
Förutom detta så upplever jag ibland att bilen smårycker när man kör, inte som att den spikar utan mer som att det är något tokigt med bränsletillförseln men ibland kan det även vara helt bra. Ytterligare ett "småfel" är att ofast när jag ska starta bilen startar den inte, vrider av nyckeln och då startar den direkt, ungefär som att det behövdes ett försökt för arr få fram bensin till motorn.
Nu idag var jag och besiktigade bilen och fick då veta att CO halten är alldeles för hög, HC däremot var Ok och Lambdavärdet för för lågt.
CO Halt tomgång för hög
CO Halt förhöjd tomgång för hög
Lambda värde förhöjd tomgång felaktigt.
CO: 3,8 (0,5)
CO2500 4,2 (0,3)
HC 15 (100)
LAMBDA 0,88 (0,96-1,04)
Så vad tror ni förståesepåare om detta då, för mig känns det som att detta hänger ihop. Motorn är en GDI 1.6.
/Tomas
Förutom detta så upplever jag ibland att bilen smårycker när man kör, inte som att den spikar utan mer som att det är något tokigt med bränsletillförseln men ibland kan det även vara helt bra. Ytterligare ett "småfel" är att ofast när jag ska starta bilen startar den inte, vrider av nyckeln och då startar den direkt, ungefär som att det behövdes ett försökt för arr få fram bensin till motorn.
Nu idag var jag och besiktigade bilen och fick då veta att CO halten är alldeles för hög, HC däremot var Ok och Lambdavärdet för för lågt.
CO Halt tomgång för hög
CO Halt förhöjd tomgång för hög
Lambda värde förhöjd tomgång felaktigt.
CO: 3,8 (0,5)
CO2500 4,2 (0,3)
HC 15 (100)
LAMBDA 0,88 (0,96-1,04)
Så vad tror ni förståesepåare om detta då, för mig känns det som att detta hänger ihop. Motorn är en GDI 1.6.
/Tomas