Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlagren
Hej, på min v40 -98 har jag under det senaste året märkt av att ibland funkar tomgången dåligt. När det är sommar funkar tomgången bra och när det är flera minusgrader funkar den också ganska bra, dock väldigt hög när kallstarten är i vid början. När det är ca 0 gradigt ute försvinner tomgånen helt och hållet.

Förutom detta så upplever jag ibland att bilen smårycker när man kör, inte som att den spikar utan mer som att det är något tokigt med bränsletillförseln men ibland kan det även vara helt bra. Ytterligare ett "småfel" är att ofast när jag ska starta bilen startar den inte, vrider av nyckeln och då startar den direkt, ungefär som att det behövdes ett försökt för arr få fram bensin till motorn.

Nu idag var jag och besiktigade bilen och fick då veta att CO halten är alldeles för hög, HC däremot var Ok och Lambdavärdet för för lågt.

CO Halt tomgång för hög
CO Halt förhöjd tomgång för hög
Lambda värde förhöjd tomgång felaktigt.

CO: 3,8 (0,5)
CO2500 4,2 (0,3)
HC 15 (100)
LAMBDA 0,88 (0,96-1,04)

Så vad tror ni förståesepåare om detta då, för mig känns det som att detta hänger ihop. Motorn är en GDI 1.6.

/Tomas
av benka1
Nåt med bensinen ,btr,soppa pump,filter tror jag-för lågt tryck då kompenserar styrdatorn det o muffar på mer i fel varvtal egentigen..
Kolla stiften då ser du om den går för magert o kolsvart runt isolatoren,nåt sånt!!
Ifall man kollar runt på nätet så verkar vanliga felorsaker vara tempgivare och luftmassemätare samt att gammal olja och dåliga tändstift och gammalt luftfilter verkar kunna spela stor roll på GDI motorerna.

/Tomas
av benka1
tlagren skrev:Ifall man kollar runt på nätet så verkar vanliga felorsaker vara tempgivare och luftmassemätare samt att gammal olja och dåliga tändstift och gammalt luftfilter verkar kunna spela stor roll på GDI motorerna.

/Tomas
Pröva o byt luftfilter o stift,du ser på stiften om nåt är galet :-)
tlagren skrev:Hej, på min v40 -98 har jag under det senaste året märkt av att ibland funkar tomgången dåligt. När det är sommar funkar tomgången bra och när det är flera minusgrader funkar den också ganska bra, dock väldigt hög när kallstarten är i vid början. När det är ca 0 gradigt ute försvinner tomgånen helt och hållet.

Förutom detta så upplever jag ibland att bilen smårycker när man kör, inte som att den spikar utan mer som att det är något tokigt med bränsletillförseln men ibland kan det även vara helt bra. Ytterligare ett "småfel" är att ofast när jag ska starta bilen startar den inte, vrider av nyckeln och då startar den direkt, ungefär som att det behövdes ett försökt för arr få fram bensin till motorn.

Nu idag var jag och besiktigade bilen och fick då veta att CO halten är alldeles för hög, HC däremot var Ok och Lambdavärdet för för lågt.

CO Halt tomgång för hög
CO Halt förhöjd tomgång för hög
Lambda värde förhöjd tomgång felaktigt.

CO: 3,8 (0,5)
CO2500 4,2 (0,3)
HC 15 (100)
LAMBDA 0,88 (0,96-1,04)

Så vad tror ni förståesepåare om detta då, för mig känns det som att detta hänger ihop. Motorn är en GDI 1.6.

/Tomas

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=84417 läs tråden där annars.
av benka1
Går otroligt fett med det lambda värdet,så nåt internt fel är det ,tror inte på olje byte eller luftfilter kan vara tempgivarn
som är helt kajko eller styrdatadorn(ecu) som får helt galen signal,pröva o dra kontakten till lmm går den sämre är det ej den...

Förmodligen är tändstiften svart nertill som jag sa tidigare,kul om du kolla dom för är dom kritvit upptill då är det nåt med bränsle sidan....
av benka1
Jag har fått felkod p0131 fel på främre lambdan för låg spänning,pumpen skrek som en varg bytte pump o filter då vart det bra 1 år ungefär,sen samma felkod efter byte av btr helt felfri,bara en tanke :-)
Tack för era tips, nu har jag varit och kollat lite mer. Ifall jag hade bilen igång på tomgång och kopplade ur LMM så stannade bilen nästan vid urkopplingen men fortsatte att gå, däremot kändes det som att den på tomgång gick mycket sämre än med den inkopplad. När jag kopplade ur den tändes även motorlampan som varnar för elektroniskt motorfel.

Jag skruvade även upp 1:ans tändstift och det såg ganska bränt ut, se bifogad bild.

Jag kom också på att ibland när bilen är på tomgång så och varvtalet sjunker lågt så tänds ibland varningslampan som indikerar "Fel i motorns elektroniska system" men den slocknar så fort jag höjer varvtalet till ca 1000.

Jag lyssnade även på bränslepumpen och tycker inte att den låter något speciellt, nästan svårt att höra den.

Så baserat på LMM testen och tändstiftets kondition, vad tror ni? LMM lär det väl inte vara något fel på?
Olja, filter och stift är ju alltid bra att byta och det var länge sedan så det bör jag ju göra i vilket fall som helst.
tändstift.JPG
Tändstift
tändstift.JPG (1.35 MiB) Visad 1078 gånger
motorlampa.JPG
Motorlampa
motorlampa.JPG (1.64 MiB) Visad 1067 gånger

/Tomas
av benka1
Läste lite på gdi motorerna o verka som dom sotar igen rätt snabbt,Egr ventilen verka vara boven i dramat!
Tydligen går det att plugga den på nåt vis,ett sätt va att varva ur motorn ordentligt o göra ren tomgångs motorn
då funkar tomgången igen,min t4 hade problem med tomgången så jag plocka ner den o gjorde rent efter så är det kanon :D
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]