Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylewalker
Tjena, har precis skaffat en S40 från mitten på -00.

Men det verkar vara problem med tomgången, när man står still så "fladdrar" den liksom lite, o en gång dog bilen vid ett rödljus utan att jag gjorde något. Dock var det inga problem att starta bilen sen. Har förstått att tomgången regleras elektroniskt. Det är dags för 11 tusen servicen väldigt snart, är det något de fixar eller måste man göra det separat.

Har även ett dovt klonkande ljud i chassit när jag kör över ojämn mark och gupp, kan inte mycket om bilar, men gissar på fjädringen, någon som har samma erfarenhet?

Mvh
Stylewalker
Användarvisningsbild
av Mattias Andersson
du behöver nog göra rent tomgångsmotorn inte så svårt faktiskt bara att skruva loss den den sitter jämte spjällhuset med två skruv och sen delar man i 2 delar sitter i 2skruv lossa oxå slangen till spjällhuset och kolla om det är smutsigt där rengör isåfall där med
av Flippermicke
Mattias Andersson skrev:du behöver nog göra rent tomgångsmotorn inte så svårt faktiskt bara att skruva loss den den sitter jämte spjällhuset med två skruv och sen delar man i 2 delar sitter i 2skruv lossa oxå slangen till spjällhuset och kolla om det är smutsigt där rengör isåfall där med
...för den oinvigde, vart sitter spjällhuset?
av Robert63
Flippermicke skrev:
Mattias Andersson skrev:du behöver nog göra rent tomgångsmotorn inte så svårt faktiskt bara att skruva loss den den sitter jämte spjällhuset med två skruv och sen delar man i 2 delar sitter i 2skruv lossa oxå slangen till spjällhuset och kolla om det är smutsigt där rengör isåfall där med
...för den oinvigde, vart sitter spjällhuset?
Jag skulle också vilja veta vart spjällhuset sitter eller i vart fall vilken slang som avses. Har precis plockat isär min tomgångsmotor, återkommer med resultat.
av Robert63
Robert63 skrev: Har precis plockat isär min tomgångsmotor, återkommer med resultat.
YES!!! Nu funkar tomgången!!!

Busenkelt, plockade isär den i två delar, rengjorde med avfettning samt en tandborste och blåste i en massa 5-56.
av Flippermicke
Robert63 skrev:
Robert63 skrev: Har precis plockat isär min tomgångsmotor, återkommer med resultat.
YES!!! Nu funkar tomgången!!!

Busenkelt, plockade isär den i två delar, rengjorde med avfettning samt en tandborste och blåste i en massa 5-56.
Jag gjorde rent spjällhuset i går men jag har fortfarande pendlande tomgångm, sitter tomgångsmotorn nära spjällhuset?
Användarvisningsbild
av #27
Den sitter precis till vänster om spjällhuset framifrån sett, sitter med två torx skruv..
av Flippermicke
#27 skrev:Den sitter precis till vänster om spjällhuset framifrån sett, sitter med två torx skruv..
Jag kanske är helt dum i huvet, men jag kan inte begripa vart den sitter..... Är det nån som kan lägga ut en bild? Skulle underlätta.
av Flippermicke
Flippermicke skrev:
#27 skrev:Den sitter precis till vänster om spjällhuset framifrån sett, sitter med två torx skruv..
Jag kanske är helt dum i huvet, men jag kan inte begripa vart den sitter..... Är det nån som kan lägga ut en bild? Skulle underlätta.
Nu har jag fattat vilken det var. Nu har jag gjort rent både spjällhus och tomgångsmotor men jag har fortfarande en pendlande tomgång och en bil som tjuvstannar ibland. Är det läge att byta tomgångsmotor?
av Flippermicke
Efter mycket meck och slit felsökte jag idag med dator. Trasig kamaxellägesgivare. Nån som haft det förut?

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]