...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Torbjörn: inte när jag tog mitt kort för 3 år sen.
Användarvisningsbild
av Robbi
De enda gångerna jag har varit med om heljusblink i nacken är när någon fartdåre tycker att min omkörning går för sakta. Jag har inte ännu listat ut vad det betyder mer än att "gasa på för fan så jag kommer fram". Borde vara olagligt, om det inte är det.
Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:
ER skrev: Enligt lagens mening ÄR blinka med helljuset att påkalla fri väg, varför tror du att det är olagligt att så göra som privatperson när bara utryckningsfordon inkl. polis får så göra? Testa mot nästa polisbil så får du se vad som händer NÄR dom gör sitt jobb.
En sak blir inte mer rätt för att man upprepar den! Du påstår gång på gång, lik en papegoja, att det är olagligt för en privatbilist att använda helljusblink. Det är INTE olagligt att helljusblinka som privatbilist, var har du fått det ifrån?. Och vad har du fått ifrån att helljusblink är endast förbehållet utryckningsfordon när det påkallar fri väg? Eftersom du inte tycks veta hur ett utryckningsfordon påkallar fri väg, bifogar jag publikationen "Rätt fordonsbelysning" från Transportstyrelsen som bilaga. Där kan du på sidan 11 läsa på vilket sätt ett utryckningsfordon påkallar fri väg.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 27_web.pdf

Vissa inlägg från dig är relativt vettiga, men du tappar trovärdighet när du hittar på saker.
Trovärdigheten är det inga problem med, värre är det med dom som slarvar med vänsterfingret och vill ha fri väg för sin omkörning eller vill att andra skall flytta sig bara lite så man kommer förbi.
Helljusblink faller INTE under 64§ då omkörning inte omfattas av denna "fara" vilket inte inträffar när man ligger "lägligt" för omkörning.
Polis som har tre olika grader av "bilkörning" är inte skyldig att använda siren och blåljus för att begära fri väg liksom övrig kategori utryckningsfordon, helljusblink räcker enligt trafikförordningen 1998:1276 kap 11 som reglerar utryckningsfordonens framfart. Dom har även kopplat så det blir helljusblink när larmanordningen är i funktion för att dagtid förstärka blåljuset, nåt som var olagligt tidigare för massor av år sedan.
Vilka fordon som får använda detta står i TFSF2013:63 23 kap.
Helljusblink är ALDRIG nåt annat än missbruk av uppmaning om "fri väg" på det sätt den missbrukas när man ligger i häcken på framförvarande 0.1m bakom dragkroken och "trycker undan" denne, att det anammats av mindre intelligent kreatur (som skall kölhalas) att användas för att sabba mörkerseende på dom man blåser om utan hänsyn till övrig trafik gör det inte "lagligt" bara för man i sin grekiska ordbok byter namn på denna företeelse. Så att som privatperson uppmana att "flytta på dig" är således INTE tillåtet även om det missbrukas för att få andra att flytta på sig så omkörning kan göras, nåt som vi redan har tillräckligt med hjälpmedel för, dvs hjärna som tänker(enbart hos vissa dock när andra smackar på helljusblink i baken på framförvarande utan hänsyn till mörkerseendet), ratt som flyttar bilen i sidled(jaha vad det de den där runda saken var till), blinkers som visar att man byter fil(förlåt vadförnågot? har min bil det också?), gaspedal som ökar farten och gör att man kommer om(den känner vi igen ja, hehe)..
Varför tror du vissas "tvärnitar" när bakomvarande ilsket ljustutar att "flytta dig" jag skall fram i tron att det är civilbil som ska ta dom för fortkörning.
Omkörning faller INTE under berättigande att slabba på helljuset ens 0.1 sekund, det finns som sagt anordning att använda för denna manöver på trafiksäkert sätt i dagsljus såväl som mörker då sabba mörkerseende INTE är trafiksäkert.
torbjorn_75 skrev: Körskolan lär ut att man ska använda helljusblink vid omkörning.
Oseriösa kanske, då det inte finns anledning att irritera onödigt med att "uppmärksamma" med annat än placering+ blinkers.
Testa och blinka med heljuset mot fel fordon med stora och många backspeglar så får du solbränna i nacken som "tack" och felet är helt och hållet dit eget.
Är varken logiskt eller ökar säkerheten då du har just blinkers för filbyte.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har ärligt talat aldrig hört talas om helljusblink vid omkörning, heller aldrig stött på det i trafiken annat än fenomenet då de ligger 10cm upp i röven på en och man nästan kan höra "FLYTTA PÅ DIG!".
Ska definitivt fråga mina körkortsvänner och även min syster som för närvarande håller på med sitt körkort 35 mil från där jag tog min lapp.
Användarvisningsbild
av SvenB
ER skrev: Helljusblink är ALDRIG nåt annat än missbruk av uppmaning om "fri väg" på det sätt den missbrukas när man ligger i häcken på framförvarande 0.1m bakom dragkroken och "trycker undan" denne, att det anammats av mindre intelligent kreatur (som skall kölhalas) att användas för att sabba mörkerseende på dom man blåser om utan hänsyn till övrig trafik gör det inte "lagligt" bara för man i sin grekiska ordbok byter namn på denna företeelse. Så att som privatperson uppmana att "flytta på dig" är således INTE tillåtet även om det missbrukas för att få andra att flytta på sig så omkörning kan göras, nåt som vi redan har tillräckligt med hjälpmedel för, dvs hjärna som tänker(enbart hos vissa dock när andra smackar på helljusblink i baken på framförvarande utan hänsyn till mörkerseendet),
Nu börjar du bli "fånig". Det är ju inte det där vi diskuterade. Jag har aldrig försvarat att man blinkar någon i baken för att få denne att flytta på sig. Det jag, och säkert de flesta, diskuterat är att när man gått ut för at köra om ger en dutt på helljusspaken för att varna den man håller på att köra om att "nu kör jag om dig". Dagtid kan man vid behov göra en liten "honk" på signalhornet. Att blinka för att få någon att flytta på sig har aldrig varit på tal.
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:
ER skrev: Helljusblink är ALDRIG nåt annat än missbruk av uppmaning om "fri väg" på det sätt den missbrukas när man ligger i häcken på framförvarande 0.1m bakom dragkroken och "trycker undan" denne, att det anammats av mindre intelligent kreatur (som skall kölhalas) att användas för att sabba mörkerseende på dom man blåser om utan hänsyn till övrig trafik gör det inte "lagligt" bara för man i sin grekiska ordbok byter namn på denna företeelse. Så att som privatperson uppmana att "flytta på dig" är således INTE tillåtet även om det missbrukas för att få andra att flytta på sig så omkörning kan göras, nåt som vi redan har tillräckligt med hjälpmedel för, dvs hjärna som tänker(enbart hos vissa dock när andra smackar på helljusblink i baken på framförvarande utan hänsyn till mörkerseendet),
Nu börjar du bli "fånig". Det är ju inte det där vi diskuterade. Jag har aldrig försvarat att man blinkar någon i baken för att få denne att flytta på sig. Det jag, och säkert de flesta, diskuterat är att när man gått ut för at köra om ger en dutt på helljusspaken för att varna den man tänker köra om att "nu kör jag om dig". Dagtid kan man vid behov göra en liten "honk" på signalhornet. Att blinka för att få någon att flytta på sig har aldrig varit på tal.
Precis! Det är ju helt olika situationer som diskuteras.

Jag har för övrigt lagt ett mail med en del intressanta frågor i ämnet till polismyndigheten, ska bli intressant att få det svaret :)
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
ER skrev:Helljusblink faller INTE under 64§ då omkörning inte omfattas av denna "fara" vilket inte inträffar när man ligger "lägligt" för omkörning.
Grejen är att det faller inte under något förbud.
ER skrev:Polis som har tre olika grader av "bilkörning" är inte skyldig att använda siren och blåljus för att begära fri väg liksom övrig kategori utryckningsfordon, helljusblink räcker enligt trafikförordningen 1998:1276 kap 11 som reglerar utryckningsfordonens framfart.
Det stämmer inte. Blåljus måste användas för att kräva fri väg. Helljusblink räcker inte.
ER skrev:
torbjorn_75 skrev: Körskolan lär ut att man ska använda helljusblink vid omkörning.
Oseriösa kanske, då det inte finns anledning att irritera onödigt med att "uppmärksamma" med annat än placering+ blinkers.
Nej, seriösa trafikskolor lär ut det.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Hilmer skrev:Jag har för övrigt lagt ett mail med en del intressanta frågor i ämnet till polismyndigheten, ska bli intressant att få det svaret :)
Jag hoppas att frågorna inte är av typen "existerar lagen den och den som PVT och ER påstår men ingen kan hitta någonstans". Man behöver inte vara Einstein för att genomskåda de herrarna. Polisen har viktigare saker för sig än att svara på korkade frågor.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18

Du ska nog inte räkna med att få ig&ari[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Frugans V70 2012 har fått larm på ABS […]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning