SvenB skrev:ER skrev:
Enligt lagens mening ÄR blinka med helljuset att påkalla fri väg, varför tror du att det är olagligt att så göra som privatperson när bara utryckningsfordon inkl. polis får så göra? Testa mot nästa polisbil så får du se vad som händer NÄR dom gör sitt jobb.
En sak blir inte mer rätt för att man upprepar den! Du påstår gång på gång, lik en papegoja, att det är olagligt för en privatbilist att använda helljusblink. Det är INTE olagligt att helljusblinka som privatbilist, var har du fått det ifrån?. Och vad har du fått ifrån att helljusblink är endast förbehållet utryckningsfordon när det påkallar fri väg? Eftersom du inte tycks veta hur ett utryckningsfordon påkallar fri väg, bifogar jag publikationen "Rätt fordonsbelysning" från Transportstyrelsen som bilaga. Där kan du på sidan 11 läsa på vilket sätt ett utryckningsfordon påkallar fri väg.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 27_web.pdf
Vissa inlägg från dig är relativt vettiga, men du tappar trovärdighet när du hittar på saker.
Trovärdigheten är det inga problem med, värre är det med dom som slarvar med vänsterfingret och vill ha fri väg för sin omkörning eller vill att andra skall flytta sig bara lite så man kommer förbi.
Helljusblink faller INTE under 64§ då omkörning inte omfattas av denna "fara" vilket inte inträffar när man ligger "lägligt" för omkörning.
Polis som har tre olika grader av "bilkörning" är inte skyldig att använda siren och blåljus för att begära fri väg liksom övrig kategori utryckningsfordon, helljusblink räcker enligt trafikförordningen 1998:1276 kap 11 som reglerar utryckningsfordonens framfart. Dom har även kopplat så det blir helljusblink när larmanordningen är i funktion för att dagtid förstärka blåljuset, nåt som var olagligt tidigare för massor av år sedan.
Vilka fordon som får använda detta står i TFSF2013:63 23 kap.
Helljusblink är ALDRIG nåt annat än missbruk av uppmaning om "fri väg" på det sätt den missbrukas när man ligger i häcken på framförvarande 0.1m bakom dragkroken och "trycker undan" denne, att det anammats av mindre intelligent kreatur (som skall kölhalas) att användas för att sabba mörkerseende på dom man blåser om utan hänsyn till övrig trafik gör det inte "lagligt" bara för man i sin grekiska ordbok byter namn på denna företeelse. Så att som privatperson uppmana att "flytta på dig" är således INTE tillåtet även om det missbrukas för att få andra att flytta på sig så omkörning kan göras, nåt som vi redan har tillräckligt med hjälpmedel för, dvs hjärna som tänker(enbart hos vissa dock när andra smackar på helljusblink i baken på framförvarande utan hänsyn till mörkerseendet), ratt som flyttar bilen i sidled(jaha vad det de den där runda saken var till), blinkers som visar att man byter fil(förlåt vadförnågot? har min bil det också?), gaspedal som ökar farten och gör att man kommer om(den känner vi igen ja, hehe)..
Varför tror du vissas "tvärnitar" när bakomvarande ilsket ljustutar att "flytta dig" jag skall fram i tron att det är civilbil som ska ta dom för fortkörning.
Omkörning faller INTE under berättigande att slabba på helljuset ens 0.1 sekund, det finns som sagt anordning att använda för denna manöver på trafiksäkert sätt i dagsljus såväl som mörker då sabba mörkerseende INTE är trafiksäkert.
torbjorn_75 skrev: Körskolan lär ut att man ska använda helljusblink vid omkörning.
Oseriösa kanske, då det inte finns anledning att irritera onödigt med att "uppmärksamma" med annat än placering+ blinkers.
Testa och blinka med heljuset mot fel fordon med stora och många backspeglar så får du solbränna i nacken som "tack" och felet är helt och hållet dit eget.
Är varken logiskt eller ökar säkerheten då du har just blinkers för filbyte.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..