NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaadRH
Rådlös skrev:Olje och filterbyte sker var tusende mil. Oavsett vilket bränsle du kör på. Var annan gång, alltså var tvåtusende mil är det stor service enligt fastställt schema från Volvo, där alltså olje och filterbyte ingår. För enkelhets skull kan man kalla detta för Stor Service. Den andra med bara olje och filterbyte kan man kalla för Liten Service.
Så kortfattat: Var tusende mil skall du till verkstad (eller motsvarande) med bilen.
Mycket av det du har hört om FFV-bilar (E85-bilar) är obekräftade och lösa rykten. Dom kommer för det mesta från någon som aldrig själv har kört någon FFV. Än mindre ägt någon. Det finns en tendens om man tittar på forum, som det här t.ex, att den som håller på och byter bränsle hela tiden (lyssnar på dåliga rykten) får problem med bilen. Därför rådet att hålla sig till ett bränsle hela tiden. Oavsett vad andra tycker eller tror sig veta.
Nu är det ju så att E85 är billigare än bensin, därför är det fördelaktigast att köra på E85. Men nu säger alla lösryckta rykten att det blir ju dyrt med oljebyten var tusende mil! Först och främst, det blir ännu dyrare att inte byta olja var tusende mil. Sedan om man är rädd om sin bil och ser till kostnader, skall man byta olja varje år. Lämpligast inför vintern. Däri ligger detta tusenmilsbytet för dom flesta bilägare. Några kör mycket mer, men dom är lite speciella, använder bilen i jobbet etc. etc. Flera av dom får då ersättning för bil i tjänst och då är tanken att den ersättningen skall stötta dom täta oljebytena.
Jag själv kör en V70 2.0F -08. Det är samma motor som 1.8F, men med större cylinderborrning. Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat bensin i bilen. Den fungerar som vilken annan bil som helst.
Du frågar hur man ser om det är kamrem eller kedja. Det är inte lätt i dagens bilar som har kåpor "överallt runt motorn". Men om vi säger så här, om man inte ser någon kamrem efter mycket letande så har den kamkedja. Den sitter alltså inne i motorn och rör sig genom motoroljan varför det skulle vara näst intill omöjligt att ha den synlig. När det gäller kamremsmotorer talas det ofta om bytesintervaller för remmen, som är viktigt på sitt sätt. Dom motorer som vi talar om här 1.8 och 2.0F, har ingen fastställd bytesintervall för kamkedjan. Det kan tolkas som att ett byte kommer först när behovet uppstår någon gång i en avlägsen framtid. Det behöver inte med automatik betyda att kedja är bättre än rem. Dom båda har nog sina brister och fördelar?
Tack så mycket för ett utförligt svar. Jag kontaktade nyligen Volvo, och de sa att om man bara kör med ett bränsle så kan det också uppstå problem då saker som är gjorda för att drivas med det andra bränslet inte används och kan sluta fungera.

Hur ska man tanka om man tankar med båda bränslena? Är det bra att tanka båda bränslena samtidigt eller ska man tanka det var för sig? Märker man när man kör på bensin respektive etanol?

Skulle du rekommendera en V50? Kan du tipsa mig vilken av de på blocket är bra(Länken finns i första inlägget)?

Jag själv har försökt att ta reda på om en bil har kamrem eller kamkedja med hjälp av hemsidor som säljer reservdelar. Då skriver jag in bilens regnr och försöker leta efter delar som har med kamrem respektive kamkedja att göra. Om jag hittar någon av dem antar jag att bilen har kamrem respektive kamkedja baserad på delar jag hittade.
av GeBo
om du tankar bensin behöver du aldrig bry dig om att hälla i etanol. Bra, eller hur?
Använd faktor 1.5 istället för 1.3 så kommer du närmare den faktiska sanningen.
Hur ofta du vill serva bilen är upp till dig, men om du använder etanol som bränsle är du nog tvungen att byta olja vart 1000 mil. Med det andra bränslet har du större valfrihet och kommer inte heller att drabbas av motorstörningar med tillhörande skador/slitage på samma sätt. Ganska bra det också, eller hur?
av Lövet
Vilken bil GeBo har du ägt som drog 1.5 liter milen på etanol?
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag med 19" sommarfälgar, sänkt och annat lull samt tung högerfot kör enbart etanol och kommer aldrig upp i 1.5l/mil.
Där tippar jag mer på 1.3 som en reell siffra men det är helt och hållet på grund av mitt körbeteende och modifikationer.
Kökörning däremot, säg Essingeleden under rusningstrafik, då sticker förbrukningen verkligen iväg.

I övrigt får man ju göra som vanligt, utgå från vad man har för behov, vill du SaadRH ha en stor och bra stereo, inbyggd gps, backsensorer, drag osv? Vad kommer huvudsakliga körsträckan innebära för typ av väg etc?
Jag är jättenöjd med min 1.8F men börjar såhär snart 3 år senare inse att den förmodligen inte är helt optimal för mitt körbehov rent motormässigt, men V50 som bil är oerhört trevlig.

Edit:
Rent krasst ska du ta vad GeBo säger med en nypa salt. Rådlös och Lövet har vettigare och mer konkreta inlägg.
Vi är dessutom många här på forumet som kör etanol, vissa har gjort det länge och vissa lite kortare period och överhängande majoritet är toknöjda med val av drivmedel.
av SaadRH
grillchips skrev:Jag med 19" sommarfälgar, sänkt och annat lull samt tung högerfot kör enbart etanol och kommer aldrig upp i 1.5l/mil.
Där tippar jag mer på 1.3 som en reell siffra men det är helt och hållet på grund av mitt körbeteende och modifikationer.
Kökörning däremot, säg Essingeleden under rusningstrafik, då sticker förbrukningen verkligen iväg.

I övrigt får man ju göra som vanligt, utgå från vad man har för behov, vill du SaadRH ha en stor och bra stereo, inbyggd gps, backsensorer, drag osv? Vad kommer huvudsakliga körsträckan innebära för typ av väg etc?
Jag är jättenöjd med min 1.8F men börjar såhär snart 3 år senare inse att den förmodligen inte är helt optimal för mitt körbehov rent motormässigt, men V50 som bil är oerhört trevlig.

Edit:
Rent krasst ska du ta vad GeBo säger med en nypa salt. Rådlös och Lövet har vettigare och mer konkreta inlägg.
Vi är dessutom många här på forumet som kör etanol, vissa har gjort det länge och vissa lite kortare period och överhängande majoritet är toknöjda med val av drivmedel.
För min del blir det mest landsväg. Att ha ett bra stereo, inbyggd gps, backsensorer är bara plus saker för mig, om det finns med blir jag bara gladare men de spelar inte så stor roll.

Jag skulle vilja veta hur du tankar? Tankar du enbart etanol eller brukar du blanda? Om man har både bensin och etanol i tanken, hur vet man vad som används eller används de som en blandning av bägge bränslena?
av Rådlös
Du kan naturligtvis blanda om du vill det. Men varför? Bilen är gjord för att gå på E85 och den går bäst på det. Det här är en lite komplicerad fråga, men det finns klara bevis för att etanol ger mer effekt. Vi skall inte gå in för djupt på detta för det är mera av hightech och högre vetenskap. Ett exempel i klartext dock: SAAB BioPower hade sin största modell 9-5 (?) med E85-motor. Den hade 185 hkr om man körde på bensin. Om man tankade E85 fick den "helt plötsligt" 220 hkr, enbart genom att byta bränsle. Ingen omställning i motorn eller annat. Det var endast tankens innehåll som gjorde skillnaden. Volvo berättade i pressen när dom lanserade sina FFV-bilar att dom hade fått liknande effekter, men valde att hålla tillbaka detta till förmån för annat. (Kanske går det att framkalla med hjälp av Polestar?)

Min V70, som alltså är en tyngre bil än V60 och V50, drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Detta är uppmätt under en längre tid (flera månader och många mil). Om jag skall dra släpkärra så drar den mer. Men det beror på motorns förhållandevis låga vridmoment. 190 Nm och 147 hkr. Skall man dra husvagn eller släpkärra mer regelbundet så väljer man dom större 5 cylindriga FFV-motorerna. Den "svagaste" av dom har 300 Nm. Flera av dom övriga modellerna, turbo etc. har markant mer vridmoment.
Biltävlingen Indy 500 i USA körs sedan flera år tillbaka på E85. Skulle man ha gjort det om E85 inte var bra eller inte höll måttet?

Så som vissa debattörer uttalar sig här i tråden rubricerar jag som oerfarenhetsrykten. Vederbörande har oftast hört av "någon svågers brorsas före dettas sambos kusins jobbarkompis" som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil. Det är ungefär den nivån på dessa rykten. Lyssna i stället på dom som äger och kör FFV-bilar. Vi är några stycken och dom flesta av oss är nöjda med våra bilar.
Användarvisningsbild
av grillchips
SaadRH: Ok, det är ju mest avgörande för årsmodell och pris, kanske en lite nyare 1.8F men med mer sparsam utrustning för samma pris som en äldre 1.8F fast med mer utrustning. :)
Jag har inte haft i en droppe bensin sedan jag köpte bilen. Förra ägaren körde etanol på sommaren och bensin på vintern men jag fortsatte med etanolen.

Det går att blanda utan bekymmer men om bränsle byts så bör man köra en kvart eller mer för att bilen ska adaptera sig efter bytet och anpassa sig efter en "ny" blandning av drivmedel. Många problem som dyker upp här på forumet med dessa motorer är folk som blandar hej vilt. Exempelvis: har bensin i tanken, svänger in på macken och hinkar i etanol, kör 100m hem och ställer bilen. Då förstår inte motorn att bränslet är bytt och problem kan uppstå vid nästa start.

För att fortsätta på Rådlös spår, Teknikens värld testade för ett par år sen effekten i 1.8F-motorn bensin kontra etanol. Bensin: 125hk. Etanol: 136hk. Inga officiella siffror från Volvo förstås men jag tycker att det är en pigg liten rackare till bil, så länge man sitter själv. ;)
av Lövet
Att etanol har gett problem är fastställt. Frågan är bara om problemen finns kvar numera? ViBilägare tvingades nyligen byta spridare på sin 2.0F pga avlagringar. Det man inte vet där är om problemen orsakades nu eller tidigare. Klart är att bytet gjorde att bilen gick bra igen men det är trist att lägga 14k på att byta dem.
Användarvisningsbild
av grillchips
Tycker det är sällan man hör om större problem numera, nu är det väl snarare åldern på bilarna i sig som börjar dyka upp.
Finns det något sätt att underhålla spridarna?

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]