- mån 29 dec 2014, 15:19
#932560
Hur ska man tanka om man tankar med båda bränslena? Är det bra att tanka båda bränslena samtidigt eller ska man tanka det var för sig? Märker man när man kör på bensin respektive etanol?
Skulle du rekommendera en V50? Kan du tipsa mig vilken av de på blocket är bra(Länken finns i första inlägget)?
Jag själv har försökt att ta reda på om en bil har kamrem eller kamkedja med hjälp av hemsidor som säljer reservdelar. Då skriver jag in bilens regnr och försöker leta efter delar som har med kamrem respektive kamkedja att göra. Om jag hittar någon av dem antar jag att bilen har kamrem respektive kamkedja baserad på delar jag hittade.
Rådlös skrev:Olje och filterbyte sker var tusende mil. Oavsett vilket bränsle du kör på. Var annan gång, alltså var tvåtusende mil är det stor service enligt fastställt schema från Volvo, där alltså olje och filterbyte ingår. För enkelhets skull kan man kalla detta för Stor Service. Den andra med bara olje och filterbyte kan man kalla för Liten Service.Tack så mycket för ett utförligt svar. Jag kontaktade nyligen Volvo, och de sa att om man bara kör med ett bränsle så kan det också uppstå problem då saker som är gjorda för att drivas med det andra bränslet inte används och kan sluta fungera.
Så kortfattat: Var tusende mil skall du till verkstad (eller motsvarande) med bilen.
Mycket av det du har hört om FFV-bilar (E85-bilar) är obekräftade och lösa rykten. Dom kommer för det mesta från någon som aldrig själv har kört någon FFV. Än mindre ägt någon. Det finns en tendens om man tittar på forum, som det här t.ex, att den som håller på och byter bränsle hela tiden (lyssnar på dåliga rykten) får problem med bilen. Därför rådet att hålla sig till ett bränsle hela tiden. Oavsett vad andra tycker eller tror sig veta.
Nu är det ju så att E85 är billigare än bensin, därför är det fördelaktigast att köra på E85. Men nu säger alla lösryckta rykten att det blir ju dyrt med oljebyten var tusende mil! Först och främst, det blir ännu dyrare att inte byta olja var tusende mil. Sedan om man är rädd om sin bil och ser till kostnader, skall man byta olja varje år. Lämpligast inför vintern. Däri ligger detta tusenmilsbytet för dom flesta bilägare. Några kör mycket mer, men dom är lite speciella, använder bilen i jobbet etc. etc. Flera av dom får då ersättning för bil i tjänst och då är tanken att den ersättningen skall stötta dom täta oljebytena.
Jag själv kör en V70 2.0F -08. Det är samma motor som 1.8F, men med större cylinderborrning. Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat bensin i bilen. Den fungerar som vilken annan bil som helst.
Du frågar hur man ser om det är kamrem eller kedja. Det är inte lätt i dagens bilar som har kåpor "överallt runt motorn". Men om vi säger så här, om man inte ser någon kamrem efter mycket letande så har den kamkedja. Den sitter alltså inne i motorn och rör sig genom motoroljan varför det skulle vara näst intill omöjligt att ha den synlig. När det gäller kamremsmotorer talas det ofta om bytesintervaller för remmen, som är viktigt på sitt sätt. Dom motorer som vi talar om här 1.8 och 2.0F, har ingen fastställd bytesintervall för kamkedjan. Det kan tolkas som att ett byte kommer först när behovet uppstår någon gång i en avlägsen framtid. Det behöver inte med automatik betyda att kedja är bättre än rem. Dom båda har nog sina brister och fördelar?
Hur ska man tanka om man tankar med båda bränslena? Är det bra att tanka båda bränslena samtidigt eller ska man tanka det var för sig? Märker man när man kör på bensin respektive etanol?
Skulle du rekommendera en V50? Kan du tipsa mig vilken av de på blocket är bra(Länken finns i första inlägget)?
Jag själv har försökt att ta reda på om en bil har kamrem eller kamkedja med hjälp av hemsidor som säljer reservdelar. Då skriver jag in bilens regnr och försöker leta efter delar som har med kamrem respektive kamkedja att göra. Om jag hittar någon av dem antar jag att bilen har kamrem respektive kamkedja baserad på delar jag hittade.