PTV skrev: Men ännu värre är dessa hemligt utbildade privat poliser längs vägarna som ska blinka med bromsljuset eller ännu värre med helljuset av någon obegriplig anledning när man kört om !? Fick ett sådant helljusblinkande en gång och stannade mitt på vägen i mörkret och gick ur och frågade om något hände i samband med omkörningen som skapat problem vilket det nu naturligtvis inte gjort.Helljusblinkaren hade då låst sina dörrar !? och vägrade gå ur bilen och samtalade med mig genom en liten springa i fönstret om att han tyckte jag körde för fort !?.Och vad är din rätt att agera polis blev mitt svar då och erbjöd mig att ringa en riktig polis.Då var det uppenbart inte roligt längre och nollan bakom sina låsta bildörrar bad faktiskt om ursäkt.Så kan det gå ... Så blinka du med din fantasi backlampa så får du två original helljus plus fem stora fjärrljus i nacken ... LOL. :D
Är ju nån form av "standard" hos tradare att signalera att det är fritt att återgå till högerfil men denna blink för det är ju inte alltid den som kör om har koll på var ens bak befinner sig 18-25.25m upp till 30m längre bak så hellre lite hjälp att veta att det är ok att smita in igen än att ramma hytten med släpets bakre dolly och orsaka sammhällsekonomiska kostnader i onödan pga dåligt omdöme att köra om vid fel tidpunkt istället för att svälja stoltheten och behålla platsen i kön och vara säker förare då det aldrig än nr två som är orsak till köbildningen om man har rätt avstånd.
För privatbilister så är det ju tydligt tecken på att den som kört om skär in på tok för nära om helljusblinken kommer fram. Kör du om så se till att göra det UTAN att stänka skit, snö grus whatever på bilen du kör om som kan orsaka skador pga ditt slarviga körsätt då du är för snål att köpa BAKRE STÄNKSKYDD och dels att skära in tidigare än brukligt eller utsätta denna för fara genom ditt agerande under omkörningen och det oavsett om du kör "3års lånebil" eller tänkt äga den i 10år+ och vill ha den i toppskick i 8år+ av dessa. Kan du inte köra om säkert med korrekta avstånd pga ljusförhållanden, väglag, vägtypen, kurvor, andra förhållanden så skit i att köra om, ligg kvar på din plats i kön och kör säkert istället för utgöra fara samt svälj stoltheten som gör att du bara måste köra om oavsett konsekvens.
Lika idiotiskt att blinka till med helljuset när man skall köra om för om du kör om så märker man det och att klara av att köra om säkert är ditt ansvar, inte den du skall köra om. Kommer ändå inte att blända ner till halvljuset innan din nos är förbi mina backspeglar och givetvis även tänkt på att helljuset är påslaget så du ser hur du kör och ser varför kön ev. går så sakta med dina mått mätt i blixthalkan.
Vissa har lika bråttom i mörker som i dagsljus, i halka som på sommarväglag, förväntar sig att dom som kör 5-10 under tillåtet flyttar på sig oavsett förhållanden oavsett om det ens är möjligt. Men så är det ju också dessa som orsakar incidenterna pga sina misstag att bedöma väglaget oavsett däcktyp på fordonet.
Du tillhör väl också givetvis terroristerna som tror sig veta bäst och bara "ska" ha dimljus på ihop med halvljuset för "du ser bättre då" trotts att motsatsen bevisats och gäller.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..