...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Har man ständigt problem med bilar i backspegeln kanske man ska fundera över sitt filval.
Användarvisningsbild
av Robbi
Lövet skrev:Har man ständigt problem med bilar i backspegeln kanske man ska fundera över sitt filval.
Va? Kan ju inte byta till vänsterfil, då blir det ännu värre.Bild
Användarvisningsbild
av Mabuse
Lövet skrev:Har man ständigt problem med bilar i backspegeln kanske man ska fundera över sitt filval.
Även om man gjort rätt filval så har man ständigt problem med bilar i backspegeln, om man håller hastighetsbegränsningarna.

Senast jag blev upprörd var när en buss kom ångades i 80km/h på 50-väg och flashade med helljusen för att han tyckte att mina 50 var för långsamt. Och la sig sedan 5m bakom mig. Man trodde ju i sin enfald att yrkes-chaufförer hade några hjärnceller att tänka med, och genom sin erfarenhet av att vistas på vägarna i sitt jobb hela dagarna, hade utvecklat lite förstånd och respekt för de potentiella mordvapen de hanterar. Men nejdå... :-(O)
Han fick nöja sig med att ligga bakom en stund i 40, för vägen tillät inte att släppa förbi honom.
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
av PTV
Mabuse skrev:
PTV skrev:Bromsljusen på en bil ska endast lysa när man tänkt sakta ner farten för något eller stanna.INTE FÖR ATT SIGNALERA ATT ANDRA BILISTER LIGGER FÖR NÄRA.Skapar bara en massa irritation och onödiga incidenter i sin tur för annan trafik.Lär verkligen dagens trafikskolor ut att man ska signalera med bromsljusen att andra ligger för nära !?.
Det hade aldrig varit något problem med bromsljussignalerande OM IDIOTER HADE FÅTT LÄRA SIG I TRAFIKSKOLAN ATT GE FAN I ATT LIGGA SÅ NÄRA BAKOM.

En arbetskamrat visade mig en LED-ficklampa han köpt som gav 3000 lumen. Kanske vore något att montera in i bakdimljuset?
Men ännu värre är dessa hemligt utbildade privat poliser längs vägarna som ska blinka med bromsljuset eller ännu värre med helljuset av någon obegriplig anledning när man kört om !? Fick ett sådant helljusblinkande en gång och stannade mitt på vägen i mörkret och gick ur och frågade om något hände i samband med omkörningen som skapat problem vilket det nu naturligtvis inte gjort.Helljusblinkaren hade då låst sina dörrar !? och vägrade gå ur bilen och samtalade med mig genom en liten springa i fönstret om att han tyckte jag körde för fort !?.Och vad är din rätt att agera polis blev mitt svar då och erbjöd mig att ringa en riktig polis.Då var det uppenbart inte roligt längre och nollan bakom sina låsta bildörrar bad faktiskt om ursäkt.Så kan det gå ... Så blinka du med din fantasi backlampa så får du två original helljus plus fem stora fjärrljus i nacken ... LOL. :D
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Det är ingen hemlig utbildning. Det lagförbud du pratar om finns helt enkelt inte. Det blir väldigt konstigt när du hittar på en lag som inte finns, och sedan pratar om utbildning.
Användarvisningsbild
av Micce1980
PTV skrev:
Mabuse skrev:
PTV skrev:Bromsljusen på en bil ska endast lysa när man tänkt sakta ner farten för något eller stanna.INTE FÖR ATT SIGNALERA ATT ANDRA BILISTER LIGGER FÖR NÄRA.Skapar bara en massa irritation och onödiga incidenter i sin tur för annan trafik.Lär verkligen dagens trafikskolor ut att man ska signalera med bromsljusen att andra ligger för nära !?.
Det hade aldrig varit något problem med bromsljussignalerande OM IDIOTER HADE FÅTT LÄRA SIG I TRAFIKSKOLAN ATT GE FAN I ATT LIGGA SÅ NÄRA BAKOM.

En arbetskamrat visade mig en LED-ficklampa han köpt som gav 3000 lumen. Kanske vore något att montera in i bakdimljuset?
Men ännu värre är dessa hemligt utbildade privat poliser längs vägarna som ska blinka med bromsljuset eller ännu värre med helljuset av någon obegriplig anledning när man kört om !? Fick ett sådant helljusblinkande en gång och stannade mitt på vägen i mörkret och gick ur och frågade om något hände i samband med omkörningen som skapat problem vilket det nu naturligtvis inte gjort.Helljusblinkaren hade då låst sina dörrar !? och vägrade gå ur bilen och samtalade med mig genom en liten springa i fönstret om att han tyckte jag körde för fort !?.Och vad är din rätt att agera polis blev mitt svar då och erbjöd mig att ringa en riktig polis.Då var det uppenbart inte roligt längre och nollan bakom sina låsta bildörrar bad faktiskt om ursäkt.Så kan det gå ... Så blinka du med din fantasi backlampa så får du två original helljus plus fem stora fjärrljus i nacken ... LOL. :D
Vänta bara tills du konfronterar fel person. :wink: Antingen någon som vill dig fysiskt illa eller en som kan snacka för sig. Ditt beteende låter efter vad jag förvisso läst ganska snabbt att du anser dig vara kung på vägen och lätt blir irriterad på saker som du anser vara fel men har ingen som helst förståelse för att andra anser sig agera rätt i frågor som du sågar de totalt. Att stanna för att någon blinkar med helljuset för att du anser att de agerar polis är ju precis vad du gör, då agerar du polis för att du dömt någon för att agera polis. När blev två fel ett rätt?

Jag är medveten om att det kan vara störade när medtrafikanter som ska "leka" polis men det har länge, mycket länge varit populärt med angiveri i Sverige så det är kanske inte så konstigt. Dessutom blir det knappast bättre av att vi även har en "rätta dig i ledet" kultur, eller vi har i alla fall haft och den tar lite tid att tvätta ur.

För mig är denna och "Vad irriterar du dig på i trafiken"-tråden underhållande. Ibland skriver jag själv med saker som är störande. Dock har jag kommit så pass långt att jag inte brusar upp och blir så pass bländad av irritation att jag måste avreagera mig på medtrafikanterna. Ibland kan det dock vara underhållande att blockera någon som brusat upp bara för att se på skådespelet när de sitter och hoppar i bilen och frugan bredvid ser ut att skämmas till döds. :mrgreen:

Nu känner jag inte heller dig och kan absolut ha dömt dig för snabbt. Det är ibland svårt att se i en text hur någon menar att texten är tänkt ska bli då det finns utrymme för feltolkningar. Men ta det lite vackert i trafiken och ha en bra jul o nyår.
Användarvisningsbild
av ER
PTV skrev: Men ännu värre är dessa hemligt utbildade privat poliser längs vägarna som ska blinka med bromsljuset eller ännu värre med helljuset av någon obegriplig anledning när man kört om !? Fick ett sådant helljusblinkande en gång och stannade mitt på vägen i mörkret och gick ur och frågade om något hände i samband med omkörningen som skapat problem vilket det nu naturligtvis inte gjort.Helljusblinkaren hade då låst sina dörrar !? och vägrade gå ur bilen och samtalade med mig genom en liten springa i fönstret om att han tyckte jag körde för fort !?.Och vad är din rätt att agera polis blev mitt svar då och erbjöd mig att ringa en riktig polis.Då var det uppenbart inte roligt längre och nollan bakom sina låsta bildörrar bad faktiskt om ursäkt.Så kan det gå ... Så blinka du med din fantasi backlampa så får du två original helljus plus fem stora fjärrljus i nacken ... LOL. :D
Är ju nån form av "standard" hos tradare att signalera att det är fritt att återgå till högerfil men denna blink för det är ju inte alltid den som kör om har koll på var ens bak befinner sig 18-25.25m upp till 30m längre bak så hellre lite hjälp att veta att det är ok att smita in igen än att ramma hytten med släpets bakre dolly och orsaka sammhällsekonomiska kostnader i onödan pga dåligt omdöme att köra om vid fel tidpunkt istället för att svälja stoltheten och behålla platsen i kön och vara säker förare då det aldrig än nr två som är orsak till köbildningen om man har rätt avstånd.
För privatbilister så är det ju tydligt tecken på att den som kört om skär in på tok för nära om helljusblinken kommer fram. Kör du om så se till att göra det UTAN att stänka skit, snö grus whatever på bilen du kör om som kan orsaka skador pga ditt slarviga körsätt då du är för snål att köpa BAKRE STÄNKSKYDD och dels att skära in tidigare än brukligt eller utsätta denna för fara genom ditt agerande under omkörningen och det oavsett om du kör "3års lånebil" eller tänkt äga den i 10år+ och vill ha den i toppskick i 8år+ av dessa. Kan du inte köra om säkert med korrekta avstånd pga ljusförhållanden, väglag, vägtypen, kurvor, andra förhållanden så skit i att köra om, ligg kvar på din plats i kön och kör säkert istället för utgöra fara samt svälj stoltheten som gör att du bara måste köra om oavsett konsekvens.
Lika idiotiskt att blinka till med helljuset när man skall köra om för om du kör om så märker man det och att klara av att köra om säkert är ditt ansvar, inte den du skall köra om. Kommer ändå inte att blända ner till halvljuset innan din nos är förbi mina backspeglar och givetvis även tänkt på att helljuset är påslaget så du ser hur du kör och ser varför kön ev. går så sakta med dina mått mätt i blixthalkan.
Vissa har lika bråttom i mörker som i dagsljus, i halka som på sommarväglag, förväntar sig att dom som kör 5-10 under tillåtet flyttar på sig oavsett förhållanden oavsett om det ens är möjligt. Men så är det ju också dessa som orsakar incidenterna pga sina misstag att bedöma väglaget oavsett däcktyp på fordonet.
Du tillhör väl också givetvis terroristerna som tror sig veta bäst och bara "ska" ha dimljus på ihop med halvljuset för "du ser bättre då" trotts att motsatsen bevisats och gäller.
Användarvisningsbild
av SvenB
ER skrev: Lika idiotiskt att blinka till med helljuset när man skall köra om för om du kör om så märker man det och att klara av att köra om säkert är ditt ansvar

Är det verkligen det? När jag tog körkort, visserligen är det ett antal år sedan, fick man lära sig att man skulle ge omkörningssignal. Tuta dagtid och ge ljussignal nattetid. Jag var osäker på om det gäller fortfarande, så jag Googlade och fann detta bland Trafikregler:

Omkörning-i-mörker-regeln – Ge omkörningssignal genom att blinka mellan hel- och halvljus
av llesrof
PTV skrev:
Mabuse skrev:

Du fattar inte grejen. Det är inte själva bromsljusen som är farliga och som du skall hänga upp dig på. Det du skall ge akt på är att du faktiskt riskerar att köra på någon. Det är det som är det farliga. Du vet inte om jag bara blinkar lite med bromsljusen eller om jag faktiskt bromsar. Och när du väl märker det så är det redan för sent. Sedan kan du blinka med ditt helljus bäst fan du vill. Det slocknar ändå när du kört på mig. Sedan får du förklara dig för farbror polisen. Jag bromsade för att jag skymtade en älg vid vägkanten. Vad har du för ursäkt för att inte ha hållit avståndet? Sedan förstår jag inte varför du blandar in någon "fantasi backlampa". Något backljus har vi inte talat om.

Att blinka med bromsljuset är riskabelt av flera skäl. Dels för att man kan råka trycka för hårt på bromsen och bli påkörd av rövplåstret och dels för att rövplåstret kan få panik och tvärnita och i sin tur bli påkörd av någon annan, eller kanske bara få ett kast på bilen. Grejen är ju den, som jag skrev ovan, att rövplåstret inte vet om man bara blinkar lite för att via sitt missnöje eller om man faktiskt bromsar. En del hotar bara om de är beredda att fullfölja hotet. Det är kanske därför lämpligare att bara släppa gasen och rulla ned till en hastighet som känns säker även om det är jävligt frestande att lägga foten på bromsen en liten stund och inte bara dutta till.
av llesrof
SvenB skrev:
ER skrev: Lika idiotiskt att blinka till med helljuset när man skall köra om för om du kör om så märker man det och att klara av att köra om säkert är ditt ansvar

Är det verkligen det? När jag tog körkort, visserligen är det ett antal år sedan, fick man lära sig att man skulle ge omkörningssignal. Tuta dagtid och ge ljussignal nattetid. Jag var osäker på om det gäller fortfarande, så jag Googlade och fann detta bland Trafikregler:

Omkörning-i-mörker-regeln – Ge omkörningssignal genom att blinka mellan hel- och halvljus
Det är en bra regel. Då vet man den andres avsikt och det kan väl aldrig vara fel?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]