NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

försökte nu ge mig på det dära oljebytet men kom inte mer än att lyfta upp bilen.

Oljepluggen satt som berget troligtvis har väl ingen lossat på den sen den sattes dit på sammasättningen för 8 år sedan?
Sen verkar det som att den är gjord av aluminium (inte fullt allvarlig) men den är väldigt porös och lätt att deformera. inte gjutjärn där inte.

Tro mig, jag tog det försiktigt i början, med rätt nyckel och allt tog i med all min kraft (tills man känner nu rundar ajg den snart) men lyckades inte.
efter ett tag, så tänkte jag, sitter den så sitter den oavsett. tog fram skiftnyckel, rörtång, och vad allt man har tillgängligt i garaget och tog i för kung och fosterland (min kompis mestadels så han har lite mer vridstyrka)
så får ringa min verkstad på måndag och be dem byta olja och fixa en ny oljeplugg som går att ta bort (så jag kan göra det nästa gång iaf).

Men om någon lyckas brainstorma en lösning innan dess så lyssnar jag gärna =)
Ja, den funkar. Vissa kritiserar sugmetoden att man inte får ur all olja men Volvo själva suger ur oljan vid service.
Lövet skrev:Ja, den funkar. Vissa kritiserar sugmetoden att man inte får ur all olja men Volvo själva suger ur oljan vid service.
Hur kan man vara säker på att mängden olja man får ut är rätt eller ska man nöja sig allt över 3.5 liter typ?
Stjernkvist skrev:försökte nu ge mig på det dära oljebytet men kom inte mer än att lyfta upp bilen.

Oljepluggen satt som berget troligtvis har väl ingen lossat på den sen den sattes dit på sammasättningen för 8 år sedan?
Sen verkar det som att den är gjord av aluminium (inte fullt allvarlig) men den är väldigt porös och lätt att deformera. inte gjutjärn där inte.

Tro mig, jag tog det försiktigt i början, med rätt nyckel och allt tog i med all min kraft (tills man känner nu rundar ajg den snart) men lyckades inte.
efter ett tag, så tänkte jag, sitter den så sitter den oavsett. tog fram skiftnyckel, rörtång, och vad allt man har tillgängligt i garaget och tog i för kung och fosterland (min kompis mestadels så han har lite mer vridstyrka)
så får ringa min verkstad på måndag och be dem byta olja och fixa en ny oljeplugg som går att ta bort (så jag kan göra det nästa gång iaf).

Men om någon lyckas brainstorma en lösning innan dess så lyssnar jag gärna =)
Jag har en extremt svag minnesbild av att jag har läst någonstans att oljepluggen är vänstergängad... men tycker det låter tveksamt? Någon som vet?

-
Stjernkvist skrev:
Lövet skrev:Ja, den funkar. Vissa kritiserar sugmetoden att man inte får ur all olja men Volvo själva suger ur oljan vid service.
Hur kan man vara säker på att mängden olja man får ut är rätt eller ska man nöja sig allt över 3.5 liter typ?
Det är mätskala på sidan. Du får lättare koll på mängden du tar ut med pumpen än om du bara tappar ut det i ett kar via pluggen.
jag var i samma situation som du ThomasT ,skulle serva bilen själv . Kom till oljepluggen , . . . Köpte en pump -funka fint!
Se mitt inlägg " Får inte lös oljepluggen "
hockeytok skrev:
jag var i samma situation som du ThomasT ,skulle serva bilen själv . Kom till oljepluggen , . . . Köpte en pump -funka fint!
Se mitt inlägg " Får inte lös oljepluggen "
Nu var det inte jag som hade problem, men funderar faktiskt på att byta olja själv denna gång. Var stoppar man slangen, oljesticke röret?

.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]