NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
Vi körde 90 mil i minugrader före jul och återvände i går(26/12),-stannade för att fylla diesel i närheten av Sundsvall kom ca 3 mil sen tappade jag all effekt -speciellt i uppförsbackarna. kom upp till max 60,och lastbilar och övriga bilister blinkade på den enfiliga vägsträckningen !!
-stannade och fyllde T-röd och tog en kopp kaffe( fick ner pulsen )-efter detta kom vi dom återstående ca 50 milen
det var ca 5-14 minugrader hela tiden ingen snörök ,samt bilen är nyligt servad
-Aldrig mer Statoils dieselbränsle !!
Mellanstor drivmedelsbutik tankade vi på -stannade sedan och köpte mer T-röd -och påtalade detta för Statoils biträdet-
-vi har inga problem med bränslet-kom senare på.att jag hörde någon drivmedelsansvarig från Statoil säga i radion,-inga fel !!
.detta efter Kias skrik-med problem med bränslet.
Har för mig att OK hade liknande problem för ngra är sedan,-ialla fall här uppe i den norra delen av Sverige

-Inge roligt att bli stående och höra /se reklamen från Statoil om "miles"
av Schmoyoho
Förstår inte vad som exakt som hände. Dåligt bränsle -> ispropp som "bara" partiellt täpper till bränsletillförseln? Vad hamnar en sådan propp, av nyfikenhet?

Ang Kia så var det väl OKQ8:s diesel som pekades ut pga högre halt RME...?
av dieselputte
Har svårt att tro att detta har att göra med tankningen /bränslekvalitet.

TS motor har troligen hamnat i "limp home mode" vilket kan ha flera orsaker. Mest troliga är difftryckgivaren för partikelfiltret. Råkade själv ut för det för en massa år sedan och det var inte roligt att köra i uppförsbacke.

Åk in och läs av felkoder istf att gnälla om uselt bränsle.
Användarvisningsbild
av SvenB
dieselputte skrev:Har svårt att tro att detta har att göra med tankningen /bränslekvalitet.

TS motor har troligen hamnat i "limp home mode" vilket kan ha flera orsaker. Mest troliga är difftryckgivaren för partikelfiltret. Råkade själv ut för det för en massa år sedan och det var inte roligt att köra i uppförsbacke.

Åk in och läs av felkoder istf att gnälla om uselt bränsle.
Om det genom att slå i T-röd i tanken fick bilen att gå bättre, är det väl ingen dålig gissning att det berodde på bränslet.
av dieselputte
SvenB skrev: Om det genom att slå i T-röd i tanken fick bilen att gå bättre, är det väl ingen dålig gissning att det berodde på bränslet.
Ja, det kan ju vara så (läste nog inte TS inlägg korrekt i gårdagens fylla..) .

Frågan är vart fryser det i bilen bränslesystem så bilen tappar kraft? Vatten i bränslefiltret? Har aldrig hört talas om någon som haft liknande problem.

Däremot vet jag de som haft problem med att kondens i slangarna till/från difftryckgivaren frusit till is och därigenom satt bilen i limphome mode. När man sen stannar så tinas proppen upp av värmen och det kan ju vara det som drabbade TS. (Det var så mina första symptom var innan min tryckgivare gick sönder)

Hur som haver verkar ju bilen gått bra hela vägen hem så man får hoppas det håller.
av thewhitecar
För x antal år sedan när bensinbilarna hade förgasare var denna påfrysning ganskla vanlig,nu när inblandning av rme och övriga konstiga tillsatser ,som vi konsumenter drabbas av,blir allt vanligare ,drabbas vi av olika problem som måste lösas -tråkigt att det kan bli på E4.

Min firmabil som har samma motor; fick jag samma fenomen, två vintrar sedan-då var det extremt kallt (-42 gr).
denna kalla vinter hade hyrbilarna , vid det hotell i norra Sverige jag bodde vid ,-billigaste drivmedlet-Metanol-ingen startade !!

Moderna bilar i dag -blir känsligare för drivmedlet-med höga drifttryck och flera ventiler mm-det gör att det blir känsligare och vi konsumenter
står ganska slätt, när motorn hackar och stannar och man blir tvungen att beställa bärgare !!

-men nu har vårdagjämningen varit och vi går mot ljusare och varmare tider !!
Användarvisningsbild
av SvenB
thewhitecar skrev:
-men nu har vårdagjämningen varit och vi går mot ljusare och varmare tider !!
Om det vore så väl ändå. Vårdagjämningen får vi vänta nästan tre månader på. Vi får hålla tillgodo med vintersolståndet. Men ljusare blir det vartefter. :-)-)
av thewhitecar
Hej
Var inne hos lokala volvoverkstaden i dag(Luleå),frågade om RME tillsats och reparatörena bekräftade att rme tillsats enl EU standard varit 8%
nu har man insett problemen och sänkt till 5%

Vet ej om detta kommit ut till allmän kännedom-via "kvällpressen"
-kan hända att det finns olika mängd RME beroende var i detta avlånga 150 mil långa land man tankar,
hoppas att detta ej är fallet !!
frågat lite maskinförare,t-sprit-innehåller viss del vatten
-metanol -mindre del vatten
T -gul(den som används/användes i tryckluftanläggningar-ingen del vatten
det finns säkert specialtillsatser -som innehåller vissa delar av ovanstående

Att bli stående med bilen i dag -innebär oftast bärgare och de besvär som detta för med sig

Jag kommer att ha en mindre petflaska med metanol i bilen !!!
av Badabing
Läs artikeln som skrevs på Rislone Nordic... den bekräftar en del av det jag anade.

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]