Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Detta är ett klipp från Mobil Oil sida (en av världens största smörjoljetillverkare. Kanske säger nått om vem som återanvänder gammal olja :shock: :shock:

What to do with the used oil
Next comes recycling or disposing of your used oil. To recycle your used oil properly, you’ll either want to take it to an oil change facility that accepts oil containers or to a household waste recycling facility near you. Whichever option you choose, it’s a good idea to call first to make sure that the facility will accept containers of used oil.

Recycling your oil is a great way to help the environment. Your used motor oil can be cleaned and fully reused as a fuel oil. One gallon of used oil provides one gallon of fuel oil. With higher-intensity processing, it can be re-refined back into lubricants at about a 60 percent yield – 1 gallon of used motor oil provides about 2.5 quarts of lubricating base oil. It’s not just the used oil from your car or truck that can be reused or re-refined. Used motor oil from motorcycles, boats, farm equipment and lawn mowers can be reused or re-refined as well.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ja, skulle tro att alla tillverkare av smörjprodukter återanvänder olja och sedan tillsätter sina speciella tillsatser.
av Lövet
På vad sätt bevisar länken att just Motorgold är återvunnen? (Vilket för övrigt inte verkar vara särskilt ovanligt bland märkesprodukterna också)
av *pettson*
Motorolja återvinns frekvent, billigast är att göra dyrt fett av den. Dyrast är att återvinna basoljan och sen göra ny motorolja igen. Men.. trots dyrt så är det mycket billigare än att utvinna det ur backen.
av klasson845
Blev som vanligt en livlig diskussion om olja :-) Skönt att det ändå finns dem med samma tro som jag att "Det dyraste inte alltid är det bästa." Jag ska hälla i denna olja i min Civic Type-R till våren och går bilen sönder och inte tål 8-9000 rpm som innan så hör jag av mig. Jag tror inte vi hörs på ett tag.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Säljs fortfarande Mobil 1 på GeKås, och vad kostar den där?

( när man ändå åker förbi........)
av LOB
Köpte 25 liter olja på Lidl för någon månad sedan. 5w-40 helsyntet API SN/ CF och ACEA A3/B3-10 för 179 kr 5 liter. Det blir en uppgradering jämfört med den Q8 helsyntetolja jag tidigare köpt från Swedol för 63 kr litern.

Ni som inte litar på den internationella klassning av motorolja kan fortsätta att sponsra Formel-1 och liknande (Castrol etc).
Användarvisningsbild
av SBergdahl
LOB skrev: tis 22 jan 2019, 19:16 Köpte 25 liter olja på Lidl för någon månad sedan. 5w-40 helsyntet API SN/ CF och ACEA A3/B3-10 för 179 kr 5 liter. Det blir en uppgradering jämfört med den Q8 helsyntetolja jag tidigare köpt från Swedol för 63 kr litern.

Ni som inte litar på den internationella klassning av motorolja kan fortsätta att sponsra Formel-1 och liknande (Castrol etc).
Mitt senaste köp var Pemco från Tyskland, tror den kostade € 2,70 litern, plus frakt så närmare 3 totalt. Samma klassning som din från lidl.

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]