...

Moderator: Moderatorer

av Cujo
agh39 skrev:Själv ser jag det som ett misslyckande och skäms över att jag har en bil nära,bakom mig om jag kör i vänsterkörfält om jag själv inte kör om vid tillfället, oavsett om jag är tvungen till det eller ej. (Tvungen vid 90 eller mer).
Vid enfilig väg och jag kör lugnt och det inte är en massa bilar framför mig kör jag alltid åt sidan för att släppa förbi de som har mer bråttom än mig, oavsett vilken hastighet jag kör i.

Jag har svårt att se den prestigeförlust jag skulle kunna få, att inte släppa förbi den som har mer bråttom än mig.
+1
---------------------
En allmän tankeställare:
Om man väldigt ofta har problem med att bilarna bakom ligger tätt in på, så kanske det kan vara så, att man ofta kör långsammare än den övriga trafiken, och bör således vara noga med att hålla till höger. Samt att ofta gå ut i vägrenen, för att släppa förbi sina medtrafikanter. :-)-)
Användarvisningsbild
av Robbi
perin skrev:
PTV skrev:Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D
Gör det då saken mer lagligt att inte behöva hålla ett säkert avstånd till framförvarande bil? :-(O)
1+ Bild
av ChristerN
Jag håller med TS om att det är otrevligt med de som lägger sig så nära att det är riskabelt Jag för min del brukar, också det säkert helt olagligt, blinka med varningsblinkern ett par gånger. Att det inte är tillåtet sk_ter jag i.
Om vi återgår till den ursprungliga frågeställningen så är min erfarenhet att det mest är unga grabbar i äldre BMW som beter sig på det sättet. Inget roligt i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt försäkringsbolagen är det förare av BMW som är klart överrepresenterade när det gäller att ställa till det i trafiken. Försäkringsbolagen har koll; de ser ju enkelt hur det ligger till i sin bokföring.
Övriga märken är rätt likvärdiga i detta avseendet.

Ligger någon för nära bakom och det inte finns möjlighet att släppa förbi dem, då har man bara en möjlighet, och det är att slå av på farten. Just som det skrevs ovan, för att jag själv ska minska risken för att behöva göra en tvär inbromsning. Det kan ju finnas flera orsaker till att man inte kan släppa förbi någon, som exempelvis att det är för smalt, att man ser ett hinder på vägrenen längre fram, att det är mörkt eller annars dålig sikt, så man inte ser alls vad som finns på vägrenen eller att man befarar att vägrenen inte håller (om man kör lastbil).

Ligger någon bara några meter bakom är det rimligt att man minskar sin egen fart genom att lite lätt använda bromsen, så han åtminstone får en sportslig chans att undvika att parkera i ens eget bagageutrymme. Föraren bakom har ju redan visat att han åtminstone i vissa avseenden inte kan köra bil, så det är inte självklart att han uppmärksammar att man saktar in om det sker utan att bromsljuset tänds heller.

Detta har inget med något privatpolisande att göra. Det är ren självbevarelsedrift. Att det sen kan vara en barnmorska eller läkare på väg till jobbet i bilen bakom hjälps inte. Det blir ju inte bättre för att de riskerar att inte komma fram alls.

Som exempel på hur man kan göra när man både kör fort och förnuftigt blev jag för ett tag sedan omkörd av en svart V70 (faktiskt) i rejält tempo på en 2+1 väg där det är 100 km/h. Men när det gick över till ett körfält saktade han in fint och låg lagom långt bakom framförvarande bil, tills det blev två körfält igen. Då var det plattan i mattan som gällde igen, där det var någon mening, för att det gick att köra om. Exemplariskt kört, när man har bråttom av någon anledning.

Vad anledningen var i just detta fall vet inte jag, men det faktum att denna civila bil hade blåljus blinkande där det var tvåfiligt visade ju att han hade laglig rätt till framfarten. Men blåljusen stängdes av när det bara var ett körfält, för att inte provocera någon som ändå inte kunde göra något åt situationen.
av agh39
Om vägen är så pass bred att det går att möta en bil så släpper jag alltid förbi en upphinnande bil.
Det är ju bara att blinka till höger och stanna i värsta fall, vad är problemet?
Lite skillnad om man kör på enfilig motortrafikled, visst, men i regel inga problem.
av PTV
Robbi skrev:
perin skrev:
PTV skrev:Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D
Gör det då saken mer lagligt att inte behöva hålla ett säkert avstånd till framförvarande bil? :-(O)
1+ Bild
Absolut inte.Men för att en trafikant i din närhet begår ett trafikbrott så innebär väl inte detta att du har amnesty i ärendet.Och eftersom du inte utgett dig för att tillhöra den polisiära styrkan i tråden när du tydligen tyckte det var okey att signalera med bromsljusen där den bakomvarande som förmodligen blev aningen förvirrad och förmodligen inte visste om du gjorde ett försök till att stanna eller inte begrep dig på fordonet du färdades i så har du ju återigen erkänt att du brutit mot gälllande trafikregler och allmän hyfs på vägarna.

Vilket du förmodligen insett vid detta laget men nu försöker få ursäktat på ett nätforum genom att samla anhängare med samma UFO liknande bromstalanger i trafiken.SUPER LOL. :D
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Fast det finns inget som säger att det skulle vara olagligt att signalera med bromsljusen.
Vet inte var du har fått det ifrån?
Användarvisningsbild
av apersson850
agh39 skrev:Om vägen är så pass bred att det går att möta en bil så släpper jag alltid förbi en upphinnande bil.
Då behövs det ju inte heller. Då kan den som kommer ikapp köra förbi själv. Det är ställen där det inte finns plats, eller den plats som finns är för riskabel att utnyttja, som problemet uppstår.
av agh39
apersson850 skrev:
agh39 skrev:Om vägen är så pass bred att det går att möta en bil så släpper jag alltid förbi en upphinnande bil.
Då behövs det ju inte heller. Då kan den som kommer ikapp köra förbi själv. Det är ställen där det inte finns plats, eller den plats som finns är för riskabel att utnyttja, som problemet uppstår.

Jag åker ofta på en asfalterad 70 väg som är 3.5-5 meter bred.
Oftast då jag kommer ikapp någon på denna väg får jag vackert vänta på att bilföraren framför har kommit fram till den avfartsväg jag ska svänga på kommer. I stort sett aldrig kör den uppkomna åt sidan, detta trots att det går att mötas, vägen i sig är så krokig så framförvarande måste visa tydligt att den vet om att jag kör om genom att sakta ner och köra åt sidan.
Förra året kom jag om en ikapp en gammal stofil som körde i 40 som höll väl till höger, trodde då i min enfald att han höll så för att underlätta omkörning. Han såg mig inte vilket resulterade i att då jag var jämsides la han sig i mitten av vägen och vi körde ihop.

Detta är ett tydligt exempel på att det går att mötas, men bara om bägge trafikanterna ser den mötande. Det går heller inte att köra om hur som helst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)