Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker det är än värre på en diesel. Ta den kolsvarta oljan och gnid den mellan fingrarna. En olja som har gått 3000mil känns som en mindre sandpapper! Att det fungerar är egentligen obegripligt.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kör man så långt med samma olja i en dieselmotor (eller någon motor för den delen) får man skylla sig själv. Risken för haveri om det inte redan skett är ganska stor då kokset sliter på turbo lager och motorlager och sätter igen kanaler mm.

Även en longlife olja som enligt tillverkare tål 3000 mil blir full av partiklar eftersom filtret blir fullt till slut och bypassventilen öppnar och oljan går förbi filtret.
Användarvisningsbild
av börne
duttowisch skrev:Nu kör han på Biltemas 10W60 olja istället, betydligt mindre oljeförbrukning...
Men fungerar det som det ska då eller han går bara på oljeförbrukningen & tror att allt är frid & fröjd!?!??! En biltillverkare utvecklar en motor för att gå på en viss olja, själv skulle jag ju aldrig hiva i en 10W60 olja i min spis :-O)

Själv kör jag på rätt olja för motorn & byter oftare än intervallet. Olja + ett filter är inte så dyrt om man jämför med den totala kostnaden för att äga en bil.
Motorn i A4:an är slut, gått +15000mil. Precis över motorgarantin. Vilket skit!
10 är när den är kall, 60 när den är varm, 10W60. Tror nog själv att det går bra. Men oavsett är det knappast någon reparation.
haha kan berätta att jag köpt 0W20 oljan (som vatten och genomskinlig, inte som Tectyl) på biltema. Den häller jag i dörrarna/bakluckan för att hålla borta rosten. Annat kan man knappt använda den till :)
av baggen
[Är det vanligt med felande oljegivare.Har hört det från flera håll sista tiden.Är det vanligare på dom " nyare " femmorna än dom äldre? Har haft flera volvo med femma men aldrig råkat ut för att oljelampan för låg nivå har tänts. ?:-/
Användarvisningsbild
av Sceptic
börne skrev:
Sceptic skrev:Det står inget om mängden mellan min och max i manualen till min modell.
Ok... skumt, det står ju i min & Taxens instruktionsböcker.

Bild
Den här tabellen finns inte i instruktionsboken till årsmodell 2011 (jag har B5254T11 motorn). Det står bara att om nivån ligger nära min eller när varningen för låg oljenivå visas skall endast 0,5l fyllas på. Kan det vara så att många har överfyllt ??:-/
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen