ZnowDog skrev:Tack ...
Testar lite och ser om det funkar :) Bara å byta CEM om de strular?
//h
Det vanligaste felet med CEM är att ett eller flera reläer lägger av, vanligen så att ett halvljus slutar fungera, eller som för mig, positions och skyltbelysning. Felen är ofta intermittenta, så att de kommer och går. Den händige kan byta relä för en blygsam kostnad. Finns trådar om detta.
Det du beskriver liknar mer generalknas. Fler än en säkring/relä måste vara inblandad och därmed blir CEM misstänkt. Men, det är i så fall inte något relä utan glapp någonstans skulle jag tro. Den CEM du har har antagligen nummer 30859699, men jag tror det finns senare modeller med andra nummer som ersätter denna. Kolla med Volvo om det blir aktuellt.
Volvo tar om jag minns rätt 4000 kr för en CEM och ytterligare pengar för att programmera den. Om du köper en på skroten så se till att få en från en bil med samma utrustning. Tar du en CEM från en S40 så funkar t.ex. inte bakrutetorkaren på den V40 du jobbar med. Volvo kan programmera om den men då bör du antagligen låta den göra bytet eftersom de läser ut konfigurationen ur den gamla CEM:en och kopierar sedan denna till den nya.
Det måste inte vara CEM som är trasig, men jag skulle kolla upp den. Bor du i Stockholm kan du få låna en beggad av mig och kolla om den löser problemet.
Det kan vara så att CEM kom först med modell 2000, men jag tycker att den borde funnits tidigare eftersom den styr nästan allt i bilen.