Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Hjälper en vän med felsökning. Gäller en v40 2,0T -00.

Startar alltid men ibland funkar inte funkar inte blinkers, radio och torkare. Stänger man av och startar igen så kommer det igång oftast annars får man testa igen.

Någon idé? Säkring? jordfel?

//Henke
svda skrev:Jag tror att alla dessa funktioner går via CEM (Central Electronic Module). Den sitter under panelen över vänster knä på föraren. Prova att dunka till i panelen när det strular. Påverkar detta så har du antagligen glapp i CEM.

Fick bilarna från 2000 och uppåt CEM? för min V40 1998 2.0t har ingen CEM box.

Det kan ju vara problem med dina säkringar, kolla upp dom, dom kan se hela ut och med en multimeter kan de visa att de låter som dom är hela men de kan faktiskt vara halvkassa! kör även lite elektronik cleaner spray eller spraya en liten salva med 5,56/WD40 i anslutningarna / säkringshållaren för bättre kontakt?
ZnowDog skrev:Tack ...
Testar lite och ser om det funkar :) Bara å byta CEM om de strular?

//h
Det vanligaste felet med CEM är att ett eller flera reläer lägger av, vanligen så att ett halvljus slutar fungera, eller som för mig, positions och skyltbelysning. Felen är ofta intermittenta, så att de kommer och går. Den händige kan byta relä för en blygsam kostnad. Finns trådar om detta.
Det du beskriver liknar mer generalknas. Fler än en säkring/relä måste vara inblandad och därmed blir CEM misstänkt. Men, det är i så fall inte något relä utan glapp någonstans skulle jag tro. Den CEM du har har antagligen nummer 30859699, men jag tror det finns senare modeller med andra nummer som ersätter denna. Kolla med Volvo om det blir aktuellt.

Volvo tar om jag minns rätt 4000 kr för en CEM och ytterligare pengar för att programmera den. Om du köper en på skroten så se till att få en från en bil med samma utrustning. Tar du en CEM från en S40 så funkar t.ex. inte bakrutetorkaren på den V40 du jobbar med. Volvo kan programmera om den men då bör du antagligen låta den göra bytet eftersom de läser ut konfigurationen ur den gamla CEM:en och kopierar sedan denna till den nya.

Det måste inte vara CEM som är trasig, men jag skulle kolla upp den. Bor du i Stockholm kan du få låna en beggad av mig och kolla om den löser problemet.

Det kan vara så att CEM kom först med modell 2000, men jag tycker att den borde funnits tidigare eftersom den styr nästan allt i bilen.
Ojdå ...
Men ska man börja i ändan med säkringar och kolla upp så alla är ok? Vad är bästa sättet att mäta? Ta ur dom och kolla motstånd? Var länge sen jag felsökte el-fel.

Steg efter säkringskontroll?

Kan det hjälpa med felsökning av CEMen genom att knacka på den lite?

tack för all hjälp...
//Z
ZnowDog skrev:Ojdå ...
Men ska man börja i ändan med säkringar och kolla upp så alla är ok? Vad är bästa sättet att mäta? Ta ur dom och kolla motstånd? Var länge sen jag felsökte el-fel.

Steg efter säkringskontroll?

Kan det hjälpa med felsökning av CEMen genom att knacka på den lite?

tack för all hjälp...
//Z

Om du inte snålar på en hundring så tycker jag du ska byta ut varenda säkring i bilen av dom där mini-säkringarna kanske även byta relän om de är billiga? 25kr st om de räcker innan du ger dig på cem boxen om det nu ens finns en sån i din bil, eller om du kan låna cem box av någon o prova med. biltemas säkringar går bra.
Startar alltid men ibland funkar inte funkar inte blinkers, radio och torkare. Stänger man av och startar igen så kommer det igång oftast annars får man testa igen.
Denna felbeskrivning stämmer mycket dåligt på att EN säkring felar intermittent. Intermittenta fel på säkringar är ovanliga och att flera skulle drabbas av detta samtidigt är enligt min uppfattning uteslutet. Felet är funktionsmässigt mer centralt än en enskild säkring.
Att byta samtliga säkringar kommer med stor säkerhet inte lösa problemet. Det måste inte sitta i CEM, det skulle t.ex kunna sitta i "säkringscentralen".
Att prova med att knacka på allt som kan misstänkas skulle jag börja med.

Jag skulle bli mycket förvånad om bilen skulle sakna CEM, men det tar bara 5 min att konstatera.
Tips få ut ABS givaren fram

Antar att du läst ut felkoder, vad säger[…]

Är extremt trångt med icn på plat[…]

Detta låter precis som en V50 jag felsö[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Hej, Jag behöver forumets hjälp. Jag f&[…]