- tis 23 dec 2014, 16:19
Står det i din instruktionsbok att din motor ska ha API-SN, så duger den utmärkt. Sedan är det ju så att motortillverkarna överdriver kvalitetskraven betydligt. Dom måste rekomendera en olja som uppfyller deras krav för alla tänkbara väder, körförhållanden och klimat. Din körning kanske inte kräver hälften så "bra" olja. Tänk så här, hur ofta startar jag motorn mitt i vintern vid -40° och kör sedan hela dagen i högsta hastighet i +40°. Orignal rekonenderad olja ska klara detta. + att den ska klara 3000 mils bytesintervaller. Kör du på ett annat sätt kan du använda en annan olja. Sedan är inte Helsyntet ett alldeles självklart val. Byter man olja oftare än tillverkarens rekommendationer ( rekomenderas), klarar du dig länge på Semisyntetisk olja. Jag förmodar att du inte har en helt ny bil (då hade du aldrig övervägt att köpa olja i Ullaered) och att du har bensinmotor (API SN) då klarar du dig långt på den olja du köpt, och överväg semisyntetisk olja nästa gång. Och undvik 0w och 5w olja om du inte bor långt norrut där det stadigvarande är under -20°
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V