Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nu är inlägget gammalt.. men vad tycker jag personligen?
Tja.. kul för indien? Det blir antagligen dom som får tillverka delarna, eller så blir det rumänien.
Autoliv har 4 centrum i sverige. Ett av dom gör sensorer och sensorkort. Det ligger i Motala, företaget har aldrig gått minus här. Det centrumet läggs ner 2015 och ska vara helt avvecklat 2016. Första varslen kom häromdagen.
Det trots att man var tvungen att gå upp på 5 skift för att hinna med att leverera till BMW som ny kund. Sen ligger i princip all tillverkning av SRS detaljer och annat över hela världen utom här. Linköping får behålla sitt utvecklingscentrum eftersom det ligger vägg i vägg med universitetet.
Så är det med stora företag, dom skiter i om en division går bra. Dom tittar bara efter synergieffekter om dom flyttar till en annan location, den enheten blir då större, overheadkostnaderna minskar enl snygga Powerpoint presentationer. Verkligheten är naturligtvis en helt annan sak . Och sådan flytt kommer i princip aldrig att ske till Sveriges fördel.

Var nästan så som hände när Whirlpool la ner sin mikrovågsugns tillverkning här i Norrköping för några månader sedan.
Norrköpingsenheten hade fulla orderböcker vilket inte Italien enheten hade. Norrköpings enheten hade också dom bästa kvalitetssiffrorna inom Whirlpools Europadel.
Trots detta så beslutas det att flytta tillverkningen till Italien. Finns hur mycket politik som helst bakom ett sådant beslut och har inget med verkligheten att göra.
Nu är ju inte tillverkning allt förvisso. Autoliv ger jobb åt en hel del tjänstemän också! Därmed inte sagt att det inte är trist att delar av företagen flyttar utomlands. Den globala konkurrensen är verkligen ett elände med tanke på hur usla arbetsvillkor på en plats lätt rycker mattan under fötterna på arbetarna på en annan plats. Nån form av strafftullar för oetiskt producerade varor borde införas över EU-gränsen kan jag tycka.
av *pettson*
Det som är mest trist är att många, därmed inte sagt att det är så den här gången.. är mycket, då menar jag MYCKET inkompetenta när det gäller planering, samma när det gäller SANNINGEN.
För sanning kan vara obekvämt.
5år tillbringade jag på NOKIA satellite systems som sen blev uppköpta av det mäktiga SCI. Motalafabriken med 800 anställda plockade man bort korttillverkningen på den känsliga mottagardelen ifrån.
Man ansåg att den som tillverkade den bäst. Det var skottarna, dom hade förvisso aldrig någonsin varit i närheten av ett sådant kort, men dom var ljusår bättre på dom korten än vi.
Efter förhandlingar plockades linen ner och skeppades dit. Väl där så.. tja vart fanns det där nya industrikomplexet? Det fanns inte, man byggde det aldrig. Däremot hittade man en lada som inte golvet höll i. Man fick gjuta om hela golvet och när allt var klart kom maskinerna in. TADA!!!! Ledsen.. det gick inte att uppbringa ström med mindre än att man byggde ett eget litet ställverk.
Nu stod produktionen mer eller mindre stilla i Motala eftersom dom där korten är sista komponenten. Man löste det genom att vi fick tillverka 250.000 maskiner och ställa på lagret för senare komplettering.
16 veckor efter utsatt datum kom dom första korten, jag fick jobba en lördag och ta emot dessa med direktbud från Arlanda. Det kom två pallar, det lät ju bra? Men det kom bara 8 kretskort (15x10cm ) i varje pall, express flygfrakt för två pallar med 16 kort?. 5 av dom fungerade inte. 20 minuter senare var den lördagen klar. En droppe i havet mot behovet. Fler kort kom inte eftersom det var *inkörningsproblem*. Vår utbildade personal hade ju sparkats och deras, tja.. dom kunde inget om det jobbet i alla fall.
När det gått 9 månader plockades linan ner och skeppades till Sverige igen. Den gamla personalen lyckades man återanställa. Äventyret kostade 17 miljoner kronor i ren förlust.
Sex månader senare bestämde SCI att Motalafabriken blödde pengar, man hade ju förlorat 17 miljoner på oss.. Man lade ner fabriken, 800 fick gå hem. Produktionen flyttades helt utomlands.
av Mwi
Tja det är ju bara läsa här på forumet, så har du svaret varför företag hela tiden försöker hitta länder med lägre produktionskostnad. Hur många här skryter om att man köpt en produkt tillverkad med schysta villkor, och hur många skryter om hur billiga produkter man har köpt utan tanke på villkoren?
Det är bara att inse fakta, vill du handla billigt så är det kinesiska barn som tillvekar produkten, betala lite mer istället så kanske vi har jobben kvar här i Sverige.
av *pettson*
Mwi skrev:Tja det är ju bara läsa här på forumet, så har du svaret varför företag hela tiden försöker hitta länder med lägre produktionskostnad. Hur många här skryter om att man köpt en produkt tillverkad med schysta villkor, och hur många skryter om hur billiga produkter man har köpt utan tanke på villkoren?
Det är bara att inse fakta, vill du handla billigt så är det kinesiska barn som tillvekar produkten, betala lite mer istället så kanske vi har jobben kvar här i Sverige.
Det var det absolut skitdummaste jag någonsin läst. Lessen men nu brusar jag upp lite.
Det betyder egentligen bara att du inte har en susning om hur priser sätts i vårt avlånga land. Eller vart delarna kommer ifrån. Så fort det pratas om billiga delar så är det alltid barnarbetare i Asien som gjort sakerna. Det är dags att dra åt sej öronen nu och börja fundera.
DU menar att ABS givaren jag köper in för 3 euro och säljer till kund för 398kronor är barntillverkad MADE IN GERMANY på en känd fabrik. En exakt givare som återfinns över disk hos ett tyskt märke. Den finns till flera märken och kostar inte en spänn till extra för dom.
DU menar att drivknutar jag köper i England, som faktiskt tillverkas där dessutom, hos mej för 25pund stycket.. säljs för 1350kr stycket i butik.
DU menar att drivaxlar för 25 pund.. som säljs för 3000 som autoexperten vill ha?
Vi går på märke då? 9 spänn för GM orginalfilter till anställd med moms? Vi pratar opel, saab och cheva Är det nåt du vill kännas vid?
Oljor: 29kr per liter inkl moms. Naturligtvis helsyntet. Är det kina det med?
Vill du ha en unikt lång lista du kan gråta dej till sömns med över hur mycket extra du betalar när du TROR du gör något bra?

Jag vill både ha affärer i Sverige och handla billigt. Nåt som GROSSISTERNA OCH MÄRKESTILLVERKARNA inte vill kännas vid. Man bör nåt som heter branding och man bygger upp värdet på varumärket så att någon som du blir villig att betala 4dubbelt för en produkt som inte kostar någonting. Allt i tron om att du gjort någon riktigt bra affär. Vilket du alltså INTE gjort.

Det som är mycket import av från Asien är TÄNDDELAR. Thats it.. tändkassetter, spolar osv. Dom är inte ens i toppskiktet när det gäller övriga mekaniska delar.
Tillverkaren av delar idag får knappt någonting för sina produkter, men som kund får du betala multum ändå.
Ge isåfall TILLVERKARNA mer för delarna. Tror du det kommer att hända?
av Mwi
*pettson* skrev:Det var det absolut skitdummaste jag någonsin läst. Lessen men nu brusar jag upp lite.
Det är inget att brusa upp över tror du missförstår mig lite, jag menar inte bara specifikt bildelar utan i största allmänhet när det gäller priser.
Att många bara tittar på priset när man bestämmer sig, varför skall våra bönder ha en bra djurhållning om konsumenten väljer att köpa importerad mat, varför skall vi ha Svenska lastbilschaufför, när en Makedonsk chaufför gör samma jobb för 15:-/h och de behöver inte ens lagstadgade raster man byter bara kort i färdskrivaren. Det jag menar är, fundera på vad är ett rimligt pris på en vara, betala inte för mycket och inte heller för lite.
Nu skall jag dricka en öl (BE) köpt på bolaget med pengar som är skattade i Sverige :D Så skål på dig pettson.
av Gelis
*pettson* skrev:Det som är mest trist är att många, därmed inte sagt att det är så den här gången.. är mycket, då menar jag MYCKET inkompetenta när det gäller planering, samma när det gäller SANNINGEN.............................................
...............
Sex månader senare bestämde SCI att Motalafabriken blödde pengar, man hade ju förlorat 17 miljoner på oss.. Man lade ner fabriken, 800 fick gå hem. Produktionen flyttades helt utomlands.
Det scenariet är jävl.. lika det som hände Whirlpool Norrköping. Budgeten för nerläggning o flytt låg på strax över 100 milj. Euro.
Går i min värld inte att tjäna in dom pengarna inom rimlig tidaspekt, oavsett vilka synergi effekter man nu teoretiskt räknat på
Finns alltså ingen rim o reson i ett sådant beslut, utan är bara en skrivbordsprodukt för bättre lönsamhet presenterad för ägarna.

Samma förfarande som Nokia, dyra transporter, en del med flyg, ner till Italien med halvfabrikat vid uppstarten för där fanns ju en deadline och och den skulle hållas till vilket pris som helst. För här står ju höga chefers ära och huvuden på spel.

Som sagt verklighet och skrivbordscenarion går inte riktigt hand i hand och det fick ca 500 pers lida för här i stan.
Motala blev väl också drabbat pga den här nerläggningen då en av Whirlpools största underleverantörer för plåt, Termoregulator, drogs med i fallet.

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]