Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jpennerb skrev:Fast för många V70 ägare går D2 bort om man har behov att dra båt/husvagn/släp. Åker man också ofta med fullpackad bil så blir D2 lite väl trött. Därför är inte ett val av D5 bara till nöjes skull. Men jag kan förstå om man är en ensam tjänstebilsförare som harvar tusentals mil på motor/landsvägar. Vill man även ha en motor med automat så fallar även här D2 bort om man inte vill åka med robotlådan.

Så att trådskaparen bytte bort sin D2a mot en D5a tycker jag inte är något konstigt val och inte går på nöjeskonton om annat behov finns.
Drar både husvagn och släp med min D2 med dubbelkopplingslådan och det fungerar utmärkt. Automatlådan gör dessutom motorn betydligt bättre än med manuell växellåda. Något slöare med automaten, men annars inga problem. Visst saknar lite kraft ibland och ja den är inte lika snål som den skulle varit men hysterin om att D2 är på tok för liten är lite överdriven. Naturligtvis är det trevligare med större motor. Den nya D3 som kommer snart kommer säkert bli en kanonmotor för en framhjulsdriven bil ;)

Huvudsaken med TS dilemma är ju att han blivit nöjd med sitt byte och jag skulle också kunna tänka mig en D5a ibland. Gärna en manuell sådan i en V60 för låga driftskostnader, men då fattas ju ändå AWD och automat till att göra den till en glidare...
mattish skrev:
jpennerb skrev:
Drar både husvagn och släp med min D2 med dubbelkopplingslådan och det fungerar utmärkt. Automatlådan gör dessutom motorn betydligt bättre än med manuell växellåda. Något slöare med automaten, men annars inga problem. Visst saknar lite kraft ibland och ja den är inte lika snål som den skulle varit men hysterin om att D2 är på tok för liten är lite överdriven. Naturligtvis är det trevligare med större motor.
Detta styrker ju att en merkostnaden för en stark motor får tas på nöjeskontot, "det är trevligt med en större motor". Jag har samma erfarenhet, att D2 visst går att dra stora släp med, utan att man blir en "stoppkloss".
Det är ju det som jag ser som problemet. Det minsta släpet jag har ligger på 1300 kg totalvikt, sen blir det bara tyngre. Jag tycker att en bra dragbil ska ha ett halvt ton i marginal på högsta tillåtna släpvagnsvikt. Det stämmer bra för mig; 2100 kg max släpvagnsvikt, 1600 kg totalvikt för tyngsta släpet.
Det är precis det jag menar. Dragvikten för en D2 är på tok för liten om man har hyfsat modern svensk husvagn. Ne några 1600kg på krogen med en D2 skulle jag inte rekommendera. Drar själv vagn med min bil på 1600kg och det räcker till, polar 540 MY12. Som sagt det är ingen speciellt stor vagn. Men åker man med en pappkartong bakom sig typ HOBBY eller liknande så väger dom mindre :lol:
Att D2 inte är lämplig att dra tunga släp kan inte vara någon överraskning. De som får den värsta överraskningen är de som tror att den ska dra 0,5 och sedan ligger den på 0,65-0,7 i verklig körning. Där kan man prata om besvikelse. Att den lilla motorn får så lite uträttat för samma bränslemängd som större motorer är urdåligt.
Lövet skrev:Att D2 inte är lämplig att dra tunga släp kan inte vara någon överraskning. De som får den värsta överraskningen är de som tror att den ska dra 0,5 och sedan ligger den på 0,65-0,7 i verklig körning.
Om du menar med släp efter, så är du nära sanningen. :) För övrigt har min V50 D2 dragit 0,518 utslaget på 1 663 mil.
Med samma körning hade en D5 antagligen dragit ~0,6. Det är för liten skillnad.
Min fyrhjulsdrivna automatare drog 0,75 vid relativt hård körning. Samma körning med V50 D2 var 0,62.
Jag kan få en D5 att dra 0,6 l/mil och en D2 att dra 1 l/mil inga konstigheter.. D2 är helt fel motor om man försöker göra samma typ av körning snålare som möjligt med en D5 ;)

Min V70 med D2 har dragit 0,64 l/milen / 5700 mil på den typ av körning vi gör, vilket innefattar mest pendling mellan jobb och bostad på ca 10-12 km. Dock innefattar den även några 100 mil med husvagn, släp och även en del långturer med bara bilen. En D4 eller D5 hade garanterat varit minst 1 dl upp per mil, lägg till extra inköpskostnader, räntekostnader osv.
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
Lövet skrev:Med samma körning hade en D5 antagligen dragit ~0,6. Det är för liten skillnad.
Min fyrhjulsdrivna automatare drog 0,75 vid relativt hård körning. Samma körning med V50 D2 var 0,62.
Jag är fullt medveten att det går att köra snålt med en "stor" motor också. Jag har haft det. Både Volvos 5:or i både bensin och dieselversioner, samt Chevrolet i både 305 och 350 versioner. 350 drog mer för att det var kul att använda den extra effekten, men "fiskörde" man gick den lika "snålt". (Om en V8 kan kallas snål)

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]