- ons 17 dec 2014, 09:40
Huvudsaken med TS dilemma är ju att han blivit nöjd med sitt byte och jag skulle också kunna tänka mig en D5a ibland. Gärna en manuell sådan i en V60 för låga driftskostnader, men då fattas ju ändå AWD och automat till att göra den till en glidare...
jpennerb skrev:Fast för många V70 ägare går D2 bort om man har behov att dra båt/husvagn/släp. Åker man också ofta med fullpackad bil så blir D2 lite väl trött. Därför är inte ett val av D5 bara till nöjes skull. Men jag kan förstå om man är en ensam tjänstebilsförare som harvar tusentals mil på motor/landsvägar. Vill man även ha en motor med automat så fallar även här D2 bort om man inte vill åka med robotlådan.Drar både husvagn och släp med min D2 med dubbelkopplingslådan och det fungerar utmärkt. Automatlådan gör dessutom motorn betydligt bättre än med manuell växellåda. Något slöare med automaten, men annars inga problem. Visst saknar lite kraft ibland och ja den är inte lika snål som den skulle varit men hysterin om att D2 är på tok för liten är lite överdriven. Naturligtvis är det trevligare med större motor. Den nya D3 som kommer snart kommer säkert bli en kanonmotor för en framhjulsdriven bil ;)
Så att trådskaparen bytte bort sin D2a mot en D5a tycker jag inte är något konstigt val och inte går på nöjeskonton om annat behov finns.
Huvudsaken med TS dilemma är ju att han blivit nöjd med sitt byte och jag skulle också kunna tänka mig en D5a ibland. Gärna en manuell sådan i en V60 för låga driftskostnader, men då fattas ju ändå AWD och automat till att göra den till en glidare...

- By XRay89