NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#893691
Hej!

Tack för ett bra forum som har hjälpt mig en hel del! Nu har jag letat på forumen men inte hittat riktigt det jag söker. Jag lägger ut en ny tråd i hopp om hjälp!

Jag har en bil (VOLVO V50 D2 2011) som jag upplever har problem med laddningen. Verkstaden har bytt generatorn och de säger att laddningen fungerar. Det är en dieselbil med värmare. Jag köpte ett nytt batteri för att bilen skall starta även kalla dagar när man kör värmaren.

Verkstaden säger att det är normalt att laddningen varierar mellan 12 och 16V och det är en smart laddning som optimerar laddningen efter bilens behov och batteriets status. Verkstaden säger att man inte kan säga vilken spänning som är korrekt. När jag läser på batteritillverkarnas-hemsidor kan jag läsa att en optimal spänning är temperaturberoende och skall vara omkring 14,4V vid 20 grader C.

Men är det normalt att laddningen är 15,2V konstant under 80 minuter?

Nästa körning är laddningen omkring 12,1V under 80 min.

Spänningen är verifierad med en FLUKE-voltmeter direkt på batterietspoler.


Har jag problem med min laddning? Är min laddning normal? Kommer jag att förstöra mitt nya batteri?


PS Jag bifogar ett EXEL-dokument med loggade värden på laddningen och varvtalet. Jag har även gjort diagram för att illusterera.

Flik nummer 1: 2014-08-21 kl 21:17. Det är en körning på ca 30 min med ett stopp. Laddningen stiger direkt efter start och stabiliserar sig sedan runt 14,2V. Detta hade jag sagt var en exemplarisk laddningskurva.

Flik nummer 2 och 3: 2014-08-26 kl 06:46. Detta är en körning på ca 1 timme och 20 minuter. Här är laddningen över 15 V nästan hela tiden. Jag har stannat 3 gånger och stängt av motorn i förhoppning att laddningen skall normaliseras. Innan körningen var batteriet fulladdat.

Flik nummer 4: 2014-08-26 kl 16:26. Detta är en körning på ca 1 timme och 20 minuter. Här är laddningen endast 12,1V stora delar av tiden. 12 timmar efter att jag har parkerat och bilen är i ”viloläge” är det endast 12,3 V på batteriet.
Senast redigerad av 2 Flygfyren, redigerad totalt 0 gång.
#893756
Hur mäter du? Och vart? Tror inte att du mäter direkt på batteri eller generator medans du kör. Eller?
Jordnivån kan skilja flera volt beroende på vart du mäter på bilen och med kringliggande last. D.v.s. Jord är inte alltid 0.
flik 1-3 är helt ok. Vet inte vad du har för förbrukare igång? stereo, sätesvärmare... flik 4 är för alldeles för lågt. Detta gäller för mätningar direkt på batteriet.

Kort och gott. Tycker inte du ska oroa dig i onödan. Du har garanti på jobbet samt batteriet. Kör på tills/om du upplever problem igen.
#893982
ptrj skrev:Hur mäter du? Och vart? Tror inte att du mäter direkt på batteri eller generator medans du kör. Eller?
Jordnivån kan skilja flera volt beroende på vart du mäter på bilen och med kringliggande last. D.v.s. Jord är inte alltid 0.

Det är helt riktigt! Jag har inte mätt direkt på polerna under körning.

I det bifogade EXCEL-arket har jag loggat systemspänningen (den spänning som bilens system redovisar) via en OBD II adapter. Spänningen är under lång tid och upprepade gånger verifierad mot en voltmeter direkt på batterietspoler, och de har alltid visat exakt lika. Jag har även samtidigt jämfört mot en voltmeter kopplad i 12V-uttaget i bilen. Här kan jag notera en liten liten avvikelse men den är så liten att det sakar betydelse. Jag kan inte se att annat än att värdena är tillräckligt korrekta.

De olika körningarna är identiska vad det gäller ”el-konfiguration” (stereo, AC, sätesvärme, halvljus mm). Skillnaden i utomhustemperatur mellan de olika körningarna har inte varit särskilt stor.
Vid de fall som jag har haft ca 12V har jag prövat att sätta på och stänga av alla elförbrukare men det ger ingen skillnad. Samma sak när det har varit över 15V.
#893983
fjohan82 skrev:Vad fick dig att börja kolla laddningen från början? Vad var symptomen på att du började misstänka att något var fel?

Jag har upplevt att bilen vid flera tillfällen har stängt av bränslevärmaren för att spänningen är för låg. Detta trots att jag pendlar längre tid än vad värmaren går.
#896788
Tänk nu att det är skillnad på spänning och ström. Det är inte spänningen som är problemet oftast utan strömmen. Det går snabbt som fasen att få ett batteri dåligt med en värmare... Värmarna är sk batteridödare.
Jag laddar gärna så ofta jag kan för det är dyrt med batterier...
#896931
Om vi återgår till din ursprungsfråga "Blir batteriet förstört?" Så kanske verkstaden har information som inte är utspridd i bredare kretsar ännu? Tekniken går ju trots allt framåt. Men för oss som lutar oss mot den gamla tekniken så är max laddspänning omkring 14,4 volt. Därefter inträffar gasningsspänning där vattnet kokar bort. Och ett batteri börjar inte laddas förrän spänningen är över 13,8 volt. Allt därunder går åt till förbrukare och stannar alltså inte i batteriet.

För att du skall få klart besked om ditt batteri borde du ha en belastningsprovare: http://www.awimex.se/batteritillbehor.htm Det är ett mätinstrument med ett inbyggt kraftigt motstånd. Man ansluter det på batteriet och håller kvar det i t.ex 10 sekunder, då får man fram ett verkligt värde på hur batteriet mår. Exemplet i länken är bara ett bildexempel. Dom kan se olika ut i verkligheten och även på prislapparna. Eftersom det här är ett instrument för verkstäder så kostar det nog några kronor?

Egentligen borde ju den verkstaden som sa att den höga laddningsspänningen var rätt ställa upp med ett sådant här instrument. Låt oss anta att du får åka dit en gång i kvartalet, eller något sådant, och dom mäter ditt batteri och dess status. Kanske lite oftare på vintern och lite mer sällan på sommaren?
#928862
Jag har frågat VOLVO Cars vad de anser om laddningen och fått följande svar:

"Man kan inte se något konstigt med bifogad fil angående bilens laddning.
Den kan ibland gå upp så pass högt som du uppger. Detta är den regenerativa laddningsstrategin.
Tar till vara sk ”fri energi” vid exempelvis motorbroms.
Det finns ett antal in parametrar som styr laddningen, som tex
-temperatur
-laddningsgrad i batteriet
-dagsljus
-mörker
-gaspedalsläget
-användning av dragkrok

Ibland är spänningen hög och ibland låg. Detta beräknas av CEM:en (elektronikens huvudstyrenhet) med hjälp av inparametrarna.
Man har inte kunnat se något konstigt med spänningskurvan"
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]