- tor 28 aug 2014, 20:21
#893691
Hej!
Tack för ett bra forum som har hjälpt mig en hel del! Nu har jag letat på forumen men inte hittat riktigt det jag söker. Jag lägger ut en ny tråd i hopp om hjälp!
Jag har en bil (VOLVO V50 D2 2011) som jag upplever har problem med laddningen. Verkstaden har bytt generatorn och de säger att laddningen fungerar. Det är en dieselbil med värmare. Jag köpte ett nytt batteri för att bilen skall starta även kalla dagar när man kör värmaren.
Verkstaden säger att det är normalt att laddningen varierar mellan 12 och 16V och det är en smart laddning som optimerar laddningen efter bilens behov och batteriets status. Verkstaden säger att man inte kan säga vilken spänning som är korrekt. När jag läser på batteritillverkarnas-hemsidor kan jag läsa att en optimal spänning är temperaturberoende och skall vara omkring 14,4V vid 20 grader C.
Men är det normalt att laddningen är 15,2V konstant under 80 minuter?
Nästa körning är laddningen omkring 12,1V under 80 min.
Spänningen är verifierad med en FLUKE-voltmeter direkt på batterietspoler.
Har jag problem med min laddning? Är min laddning normal? Kommer jag att förstöra mitt nya batteri?
PS Jag bifogar ett EXEL-dokument med loggade värden på laddningen och varvtalet. Jag har även gjort diagram för att illusterera.
Flik nummer 1: 2014-08-21 kl 21:17. Det är en körning på ca 30 min med ett stopp. Laddningen stiger direkt efter start och stabiliserar sig sedan runt 14,2V. Detta hade jag sagt var en exemplarisk laddningskurva.
Flik nummer 2 och 3: 2014-08-26 kl 06:46. Detta är en körning på ca 1 timme och 20 minuter. Här är laddningen över 15 V nästan hela tiden. Jag har stannat 3 gånger och stängt av motorn i förhoppning att laddningen skall normaliseras. Innan körningen var batteriet fulladdat.
Flik nummer 4: 2014-08-26 kl 16:26. Detta är en körning på ca 1 timme och 20 minuter. Här är laddningen endast 12,1V stora delar av tiden. 12 timmar efter att jag har parkerat och bilen är i ”viloläge” är det endast 12,3 V på batteriet.
Tack för ett bra forum som har hjälpt mig en hel del! Nu har jag letat på forumen men inte hittat riktigt det jag söker. Jag lägger ut en ny tråd i hopp om hjälp!
Jag har en bil (VOLVO V50 D2 2011) som jag upplever har problem med laddningen. Verkstaden har bytt generatorn och de säger att laddningen fungerar. Det är en dieselbil med värmare. Jag köpte ett nytt batteri för att bilen skall starta även kalla dagar när man kör värmaren.
Verkstaden säger att det är normalt att laddningen varierar mellan 12 och 16V och det är en smart laddning som optimerar laddningen efter bilens behov och batteriets status. Verkstaden säger att man inte kan säga vilken spänning som är korrekt. När jag läser på batteritillverkarnas-hemsidor kan jag läsa att en optimal spänning är temperaturberoende och skall vara omkring 14,4V vid 20 grader C.
Men är det normalt att laddningen är 15,2V konstant under 80 minuter?
Nästa körning är laddningen omkring 12,1V under 80 min.
Spänningen är verifierad med en FLUKE-voltmeter direkt på batterietspoler.
Har jag problem med min laddning? Är min laddning normal? Kommer jag att förstöra mitt nya batteri?
PS Jag bifogar ett EXEL-dokument med loggade värden på laddningen och varvtalet. Jag har även gjort diagram för att illusterera.
Flik nummer 1: 2014-08-21 kl 21:17. Det är en körning på ca 30 min med ett stopp. Laddningen stiger direkt efter start och stabiliserar sig sedan runt 14,2V. Detta hade jag sagt var en exemplarisk laddningskurva.
Flik nummer 2 och 3: 2014-08-26 kl 06:46. Detta är en körning på ca 1 timme och 20 minuter. Här är laddningen över 15 V nästan hela tiden. Jag har stannat 3 gånger och stängt av motorn i förhoppning att laddningen skall normaliseras. Innan körningen var batteriet fulladdat.
Flik nummer 4: 2014-08-26 kl 16:26. Detta är en körning på ca 1 timme och 20 minuter. Här är laddningen endast 12,1V stora delar av tiden. 12 timmar efter att jag har parkerat och bilen är i ”viloläge” är det endast 12,3 V på batteriet.
Senast redigerad av 2 Flygfyren, redigerad totalt 0 gång.