Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min skar igår. Det luktade bränt gummi i kupén. Stannade bilen och öppnade huven. Det rök! Stängde huven snabbt för att kväva eventuell eld. Men det lugnade ner sig. Kompressorn till ACn hade skurit och remmen snurrade inte, den var den som luktade bränt. Kostar tydligen runt 10 000 kr att fixa. Bilen har rullat 7 400 mil. Volvo V70 2,5 FT 2009. Min försäkring har självrisk på 5 000 kr. Försäkringen täcker 0-10 000 mil. 0-4000 mil är självrisken lägre men efter 4 000 mil är den 5 000 kr. Bärgning ingick. Försäkringsbolag Trygghansa.
Yaniz skrev:
Andis skrev:Runt 11000 - 15000 mil tycker jag är aldelles för kort för den här typen av fel. Borrde gå på garantin tycker jag. Skulle typ vägra reparera det själv om det hände min. Precis som jag tycker 24.000 mil är alldelles för kort för en vinkelväxel.

Man blir onekligen lite betänksam om man skulle våga köpa en volvo igen. När man hör alla fel här och rasade motorer på grund av rem som inte håller vad är det. På BMW vi har är det orginal multirem sen 1997 visserligen bara rullat 15.000 mil men ändå.
Exakt så resonerade min svåger och köpte tyskt. Han köper aldrig Volvo igen. Behöver jag nämna att han "bedriver" mycket dålig reklam för Volvo i sin bekantskapskrets och fått många att avstå från köp av bilmärket. På vems bekostnad har Audi ökat sina försäljningsiffror i Sverige de senaste åren? Nej, det är för mycket som håller undermålig kvalitet i Volvo idag. Finns mekar och andra som skyller på Ford och för mycket forddelar i Volvo, men nu är det kineserna som håller i dirigentpinnen med allt vad det kan innebära ... Det är för närvarande väldigt svårt att ha en uppfattning om åt vilket håll det barkar, men den som lever få se (D)
Har en kompis som säger samma sak fast han äger en Audi A3 :) Bara problem säger han. Men vad enskilda personer säger kan man inte bygga ett beslut på. Det bästa är och läsa tester, t.ex. vilka bilar som har mest problem o.s.v. Information från verkstäder o.s.v. Måste finnas riktigt statistiskt underlag.
av Andis
Rostmässigt är jag grymt imponerad av volvo efter år 2000 dom verkar inte rosta alls. En stor anledning till valet samt utsendet. Däremot hade jag läst en hel del här som gjort mig lite misstänksam. Som vinkelväxel hjullager bussningar vevhusventilation m.m

Men besluta mig för med pedantisk skötsel ska det nog gå bra. Kan konstatera tyvärr att jag haft alla fel som diskuterats här på forumet innan 24.000 mil nu hoppas jag det är bra ett tag när jag i stort sett byt allt till och med spolarpumpen till vindrutan.

Efter att haft 2 tyotor innan är man bortskämd med problemfria mil. Lutar nog åt Lexus vid nästa byta eller även äldre Porsche runt 2000 års så kul bilar att köra.

Och ha kvar min trotjänare XC när man behöver stort bagage (snälla bil håll nu ett tag utan något nytt går sönder på ett tag)
sidvolvo skrev:Min skar igår. Det luktade bränt gummi i kupén. Stannade bilen och öppnade huven. Det rök! Stängde huven snabbt för att kväva eventuell eld. Men det lugnade ner sig. Kompressorn till ACn hade skurit och remmen snurrade inte, den var den som luktade bränt. Kostar tydligen runt 10 000 kr att fixa. Bilen har rullat 7 400 mil. Volvo V70 2,5 FT 2009. Min försäkring har självrisk på 5 000 kr. Försäkringen täcker 0-10 000 mil. 0-4000 mil är självrisken lägre men efter 4 000 mil är den 5 000 kr. Bärgning ingick. Försäkringsbolag Trygghansa.
Innan den skar hörde du nåt tickande ljud, alltså hörde du nåt sånt ljud en tid före kompressorn braka ihop? lr nåt ljud överhuvudtaget som inte funnits där tidigare?
helgonet1 skrev:
sidvolvo skrev:Min skar igår. Det luktade bränt gummi i kupén. Stannade bilen och öppnade huven. Det rök! Stängde huven snabbt för att kväva eventuell eld. Men det lugnade ner sig. Kompressorn till ACn hade skurit och remmen snurrade inte, den var den som luktade bränt. Kostar tydligen runt 10 000 kr att fixa. Bilen har rullat 7 400 mil. Volvo V70 2,5 FT 2009. Min försäkring har självrisk på 5 000 kr. Försäkringen täcker 0-10 000 mil. 0-4000 mil är självrisken lägre men efter 4 000 mil är den 5 000 kr. Bärgning ingick. Försäkringsbolag Trygghansa.
Innan den skar hörde du nåt tickande ljud, alltså hörde du nåt sånt ljud en tid före kompressorn braka ihop? lr nåt ljud överhuvudtaget som inte funnits där tidigare?
Alltså, helgonet1, vi skojade lite när vi skrev att det var en tickande bomb under huven :D
xerent skrev:
helgonet1 skrev:
Alltså, helgonet1, vi skojade lite när vi skrev att det var en tickande bomb under huven :D
Ha ha jag vet det. Ville bara veta om han hört nåt ljud strax före haveriet. Har nämligen en annan tråd igång och var det nån som menade på att det kan vara ac-kompressorns lager som låter så när det är på väg att lämna in. Jag har ett tickande ljud i min bil som kommer från höger sida.
Giggs skrev:Hade inne min på service idag (11500mil) och fick reda på att lagret hade börjat glappa, så ett kompressorbyte snarast var att rekommendera för att undvika..ja ni vet. Min drivrem gick förra året men hade då turen att det skedde 50 m hemifrån så jag lyckades hålla kamremmen oskadd.
Nu är man på hal is igen.
10900 kr vill min volvohandlare ha för byte av kompressor.
Ska höra mig för imorgon efter lite fler offerter. Beställa kompressor (ny) själv verkar onekligen vara det lättaste sättet att spara in några kronor på i alla fall.

Här kommer en lite sen uppdatering, sorry för det :oops:
I alla fall, jag hade inne bilen på verkstad (ej volvo, pga överpriser) för bromsbyte bak, ca en vecka efter servicen och bad mekanikern kika på kompressorn samtidigt, och lämna offert på ev. jobb för att åtgärda glappet.
När jag skulle hämta bilen skakade han bara på huvudet och sa att dom måste ha menat något annat, för kompressorn är det inget fel på! :shock:
En vecka efter det hade jag inne den hos ytterligare en mekaniker, tillika en erfaren bekant som jag litar fullt på, han bekfräftade samma sak. Felfri kompressor, inget tillstymmelse till glapp, inga missljud what so ever!
Det var min julklapp det, blir o köpa ny spelkonsoll eller annat skoj för dom pengarna nu, synd bara att förtroendet till min Volvohandlare precis sjönk som en sten!
Har äntligen fått tummen ur och skall byta ac-kompressorn. Skickade en offertförfrågan till lokala verkstaden och får till svar att om den har skurit måste även torkfilter med kondensor och expansionsventil bytas. Offerten slutar på drygt 19'... Har någon en teori om vad fan dom räknat på?
Precis som helgonet påpekat så är det ingen som lyssnar! Jag orkar inte envisas med att försöka övertyga folk längre, men gör ett sista försök. I 99% av fallen så är det ICKE kompressorn som skär utan LAGRET i frihjulet (remskivan) och kostar ca: 500 att åtgärda själv (runt dryga 1000-lappen på lokal verkstad), men folk här på forumet verkar vara stenrika. En månadslön förefaller vara småpotatis.

Någon kommer nu att invända med att Volvo säger ju att det är kompressorn som skurit. Javisst, och det finns folk som hävdar att Elvis lever.

Men visst, gillar ni att betala fantasisummor, så varför inte. Det är alltid någon som får sin försörjning på detta sätt.

Skulle det mot förmodan vara någon som lyssnar och är intresserad av den betydligt billigare lösningen, så kan jag hänvisa till mina inlägg i följande tråd:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=117666
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]