- mån 15 dec 2014, 07:26
Jag var i helgen och jagade runt på min lokala volvohandlare, Bilia Haga Norra. Jag hade som mål att utvärdera klädsel och bedöma om takluckan gör innertaket för lågt.
Gällande klädsel så fann jag en V70 med beige inredning och en S80 med blond, och jag måste säga att både jag och sambon föll för den senare. Det är ju andra stolar i S80, men känslan av ljus och rymd var god nog. Sambon satte sig i den beigelädrade V70n och hävdade att prostatacancern måste vara nära om jag överväger beige... Hon hade ingen känsla alls för mina argument om Jaguar, fasanjakt med tax och tweedkläder. Soo, blonde it is.
Jag fann också en XC70 med taklucka. Vid provsittande kan jag säga att jag inte stördes av någon lägre takhöjd. Den finns ju där, men det är så sällan som jag åker med hög hatt, att det trots mina 1,91m inte kommer att bli något stort bekymmer.
Något som irriterar mig är att det inte går att få alla typer av stolar och utföranden från S80 och V70 i XC70. Varför har man valt att begränsa det på detta knasiga sätt?
Stolarna (jag pratar bara läder här) i S80 tror jag kallas prestige, och är lite av en blandning mellan dynamic- och std-stolen. De finns tydligen numera även i V70 men har då inte tillägget prestige.
XC70 får dras med de gamla tee-tech eller läderstol, och inte ens ett halvskinn finns att välja.
Om nu bilarna byggs sida vid sida, så skulle det väl vara en smal sak och något som man skulle kunna ta betalt för att erbjuda samtliga typer av stolar i samtliga modeller? De är ju för i h-vete samma bil, i grund och botten?!?
Oaktat kommer jag idag att meddela säljaren att jag vill ändra till blonde läder och ta bort emblemen på bakluckan, men i övrigt lämna min spec oförändrad.
Återigen tack för all input!
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08