Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Det måste de ju stå för och fixa. På UM här i Stockholm är de jättenoga med nya överdrag till varje bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvos eget lädervårdskit tycker jag fungerar utmärkt till att hålla någorlunda finish på skinnklädslen. Då har jag FL0G, alltså Dynamic Blond på broschyrspråk.
Användarvisningsbild
av Robbi
Sätt klädsel och rattmuff på nästa gång du lämnar in den på service. Det har jag gjort i 10 års tid efter att jag brukade få tillbaks bilen neroljad. Fattar inte hur teknikerna tänker? Jag har en billig onesizeklädselöverdrag som jag köpte billigt på Biltema en massa år sedan. De brukar titta som sjutton när jag lämnar bilen och jag ursäktar mig med "åker ofta i blåställ och vill inte kladda ner". De tittar ännu konstigare och kan inte bestämma sig för om jag ljuger eller är en pik till dem.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag var i helgen och jagade runt på min lokala volvohandlare, Bilia Haga Norra. Jag hade som mål att utvärdera klädsel och bedöma om takluckan gör innertaket för lågt.
Gällande klädsel så fann jag en V70 med beige inredning och en S80 med blond, och jag måste säga att både jag och sambon föll för den senare. Det är ju andra stolar i S80, men känslan av ljus och rymd var god nog. Sambon satte sig i den beigelädrade V70n och hävdade att prostatacancern måste vara nära om jag överväger beige... Hon hade ingen känsla alls för mina argument om Jaguar, fasanjakt med tax och tweedkläder. Soo, blonde it is.
Jag fann också en XC70 med taklucka. Vid provsittande kan jag säga att jag inte stördes av någon lägre takhöjd. Den finns ju där, men det är så sällan som jag åker med hög hatt, att det trots mina 1,91m inte kommer att bli något stort bekymmer.
Något som irriterar mig är att det inte går att få alla typer av stolar och utföranden från S80 och V70 i XC70. Varför har man valt att begränsa det på detta knasiga sätt?
Stolarna (jag pratar bara läder här) i S80 tror jag kallas prestige, och är lite av en blandning mellan dynamic- och std-stolen. De finns tydligen numera även i V70 men har då inte tillägget prestige.
XC70 får dras med de gamla tee-tech eller läderstol, och inte ens ett halvskinn finns att välja.
Om nu bilarna byggs sida vid sida, så skulle det väl vara en smal sak och något som man skulle kunna ta betalt för att erbjuda samtliga typer av stolar i samtliga modeller? De är ju för i h-vete samma bil, i grund och botten?!?

Oaktat kommer jag idag att meddela säljaren att jag vill ändra till blonde läder och ta bort emblemen på bakluckan, men i övrigt lämna min spec oförändrad.

Återigen tack för all input!
av Rudolfs
hållundan skrev:Ni som har taklucka, hur många gånger har ni öppnat den under säg, ett år? Jag hade en 93 tillbaka i dagarna med taklucka och den öppnade jag kanske 3 gånger på sommaren och 1 gång när jag fepplade med något annat.

Eller, har man valt lucka främst för ljusinsläpp? Personligen tycker jag inte att lucka är det minsta motiverat relativt kostnaden. Dessutom tycker jag att kupén känns trängre iom sänkt takhöjd, min ringa längd till trots. Men det är ju jag det.

Btw, min ligger nu på plats 6876 i kön. En evighet. Är lite nyfiken (kanske orolig?) på när exakt den kommer att byggas och om den kommer att påverkas av eventuellt (rätt troligt va?) stök iom launchen av nya XC90... Lite OT, men ändå.
Från när vår solen kommer till sen solen på hösten, Iprincip varje dag under denna period. Dock lyfter jag bara upp min i "vädringsläge" oftast förutom om jag just vill ha lite "cab" känsla då drar jag bak den, står jag i köer o sånt kan den åka bakåt, annars är gillar jag mest taklucka pga ljuset det ger i kupen. Speciellt när man har svart innertak. Att köra en natt på svart motorväg med fullmåne med taklucka e ganska schysst. Nu ännu bättre med all denna stämningsbelysning man har.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
BildBildBildBild

Jag tror att jag blir mycket nöjd med blond inredning. Bild
Användarvisningsbild
av Vegard73
Snacksalig skrev:BildBildBildBild

Jag tror att jag blir mycket nöjd med blond inredning. Bild
Det tror jeg også at du blir :)
Lysere og lyxigare.
Kupeen oppleves også som større.

Go beige :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Angående stolarnas olika färger och valmöjligheter var det en del i volvos sparplan att dra ner på klädselalternativ till MY14 på grund av kostnad. Även katalogerna också. Alltså när MY14 kom så drogs det ner mycket rejält på klädsel alternativen & valmöjligheterna.
Användarvisningsbild
av hållundan
Rudolfs skrev:Från när vår solen kommer till sen solen på hösten, Iprincip varje dag under denna period. Dock lyfter jag bara upp min i "vädringsläge" oftast förutom om jag just vill ha lite "cab" känsla då drar jag bak den, står jag i köer o sånt kan den åka bakåt, annars är gillar jag mest taklucka pga ljuset det ger i kupen. Speciellt när man har svart innertak. Att köra en natt på svart motorväg med fullmåne med taklucka e ganska schysst. Nu ännu bättre med all denna stämningsbelysning man har.
Fan, det låter nästan så att man borde ha en lucka med den där texten i åtanken. :)

Det får bli nästa gång.
Användarvisningsbild
av hållundan
simonhalmstad skrev:Angående stolarnas olika färger och valmöjligheter var det en del i volvos sparplan att dra ner på klädselalternativ till MY14 på grund av kostnad. Även katalogerna också. Alltså när MY14 kom så drogs det ner mycket rejält på klädsel alternativen & valmöjligheterna.
Mycket hänger garanterat ihop med (kostnad, i slutänden såklart) launchen av nya plattformen också varvid ett gäng leverantörer (och garanterat VCC själva) kanske har begränsade möjligheter att "hålla igång" väldigt många varianter samtidigt som en helt ny palett med artiklar ska in. Vidare tror jag såklart att man försöker spinna på exklusiviteten lite grann när man skär ner på inrednings- och färgmatchningsvarianter också. På något sätt blir det kanske färre totalkombinationer, men dessa är kanske något "steg upp" där fler är med skinn (typ Dynamic/Sport, etc) och med det, en högre "basnivå".

Säkert inget nytt och unikt, men blir kanske mer påtagligt nowdays när det finns bra många mer kombinationer och materialflöden (kortare ledtider och mindre lagerhållning) ska strömlinjerformas så mycket som möjligt.

Sen till sist är det väl i kostnadsbilden såklart en "maximeringsfråga" också. Släng ut varianterna som är "lowrunners" och satsa på de som byggs mest och förhoppningsvis drar in mest deg.

Sorry för OT. Jag har ~6000 bilar före mig i kön... :)

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]