Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stiga
Har en V40 98:a 2.0T automat som vid "krypkörning" landsväg i 90km/h drar mellan 1.0 och 1.1 lit/mil. Färddatorn visar glatt 0.73 men varje gång jag testat med metoden att tanka och läsa av tripmätare så får jag mellan 1.0 och 1.1. Hade bilen inne på felsökning hos Volvo men är lite skeptisk till vad de egentligen felsökte annat än att kolla och konstatera att inget felkodade.

Främre lambdasonden byttes men samma förbrukning kvarstår så där plöjde man ner 1400:- + arbete i soptunnan för att få en ny del för en som redan var fullt fungerande :cry:

Vad mer kan felsökas?
Vad kan jag felsöka själv visuellt?

Bilen är fullservad och enligt meken på Volvo såg stiften bra ut - om han sedan skruvade ur mer än ett stift vet jag inte men jag är skeptiskt till att han gjorde sig det besväret.

Kan man på något sätt "reklamera" ett felsökningsjobb då inget blivit bättre och man fått en del utbytt som med facit i hand inte ens var trasig?
av stiga
Ingen av er som har något tips om vad som kan vara knas?

Kan en trött dumpventil orsaka en ökad soppaförbrukning?
av Suomi v40t
hej, kolla, lufttrycket i däcken ,takbox?,luftfiltret,mycke prylar i skuffen?laddar turbon som den ska? palla upp bilen o kolla så att hjulen rullar fritt, snea bromsskivorn,handbroms som ligger i,stiften kan du ju kolla själv säger rätt mycke. skall vara ljusgråa, :lol: o sen visar väl datorn ganska så "rätt" menar om den hade dragit ovanligt mycke soppa så hade väl nån lampa tänds o dom hade väl hittat nåt på felsök.
av stiga
Rätt tryck, bara railsen, tom bil, hjulen ullar fritt, stiften OK enligt verkstad (vet dock inte om de kollade alla stift eller bara 1...), datorn visar helt åt pipan (0.74 landsväg -> faktisk förbrukning 1.0) och de hittade inte mycket på felsöken (felkod:EFI-521).

Turbotrycket vet jag inte hur det är med för jag har ingen mätare och vad jag vet så felsökte verkstaden varken turbotryck eller spridartryck (om man nu kan det).

Läge att byta bil :/ men jag är nyfiken på att få reda på vad som gör att det suger så mkt soppa på landsväg.

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]