- sön 02 nov 2014, 12:20
milktrucker skrev:hur kan du vara så säker på att AWD är ur funktion?Han skriver ju att den bara driver på framhjulen. Det är ju ett rätt säkert tecken på att AWD inge fungerar. Jag har själv råkat ut för fel på AWD och då drev min enbart på framhjulen. Jag stod med spinnande framhjul med DSTC urkopplat. När AWD:n var lagad så drev bilen även på bakhjulen i samma situation. I mitt fall var det en trycksensor som gått sönder.
bilen är antingen enhjuldsdriven, eller 3-hjuldsdriven.
Från diffen på framaxeln går vänstra drivaxeln direkt till hjulet. På högersidan om diffen sitter PTU samt vänster axel till vänstra framhjulet.
Eftersom diffen fram endast är en vanlig öppen diff beter den sig också som det. Dvs driver på det hjul som snurrar lättast.
Det är av naturliga anledningar lättare att driva 1 st höger framhjul än 1 vänster + ytterligare bakaxel med 1-2 hjul.
Jag råkade själv ut för det igår på blött gräs, i uppförsbacke. var djupt krafshål från höger fram. Bilen stod snett snett i backen så att vänster dämpare var mer hoptryckt och mer höger utsträckt. Dvs dåligt tryck på höger framhjul gjorde att detta hjul började spinna.
ändrade vinkel på bilen så att båda framhjulen fick liknande tryck och bilen kom upp som ingenting.
Volvos försök att bromsa diffspinn med STC/DSTC(samma sak, men med antisladd) fungerar någorlunda på 2-hjulsdrivna bilar i vinterväglag, men det är totalt värdelöst i de värre situationer som XC utsätts för stundtals, t ex körningar i svåra terrängförhållanden osv.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"
- By HenrikV70