Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
milktrucker skrev:hur kan du vara så säker på att AWD är ur funktion?

bilen är antingen enhjuldsdriven, eller 3-hjuldsdriven.
Från diffen på framaxeln går vänstra drivaxeln direkt till hjulet. På högersidan om diffen sitter PTU samt vänster axel till vänstra framhjulet.
Eftersom diffen fram endast är en vanlig öppen diff beter den sig också som det. Dvs driver på det hjul som snurrar lättast.
Det är av naturliga anledningar lättare att driva 1 st höger framhjul än 1 vänster + ytterligare bakaxel med 1-2 hjul.

Jag råkade själv ut för det igår på blött gräs, i uppförsbacke. var djupt krafshål från höger fram. Bilen stod snett snett i backen så att vänster dämpare var mer hoptryckt och mer höger utsträckt. Dvs dåligt tryck på höger framhjul gjorde att detta hjul började spinna.
ändrade vinkel på bilen så att båda framhjulen fick liknande tryck och bilen kom upp som ingenting.

Volvos försök att bromsa diffspinn med STC/DSTC(samma sak, men med antisladd) fungerar någorlunda på 2-hjulsdrivna bilar i vinterväglag, men det är totalt värdelöst i de värre situationer som XC utsätts för stundtals, t ex körningar i svåra terrängförhållanden osv.
Han skriver ju att den bara driver på framhjulen. Det är ju ett rätt säkert tecken på att AWD inge fungerar. Jag har själv råkat ut för fel på AWD och då drev min enbart på framhjulen. Jag stod med spinnande framhjul med DSTC urkopplat. När AWD:n var lagad så drev bilen även på bakhjulen i samma situation. I mitt fall var det en trycksensor som gått sönder.
Användarvisningsbild
av milktrucker
enda sättet att få svar på frågan är att palla upp hela bilen på 4 bockar eller pelarlyft och sätta fart på drivlinan.
Snurrar bakhjulen runt, 1 eller 2 av dem så fungerar drivlinan.

jag vet inte hur bakaxeln fungerar på awd för där sitter ingen diff vad jag märkt utan hjulen kan rotera fritt var för sig....
av janneholm
Oj!! Har inte varit här på en stund, många som skrivit :D
Kan nu meddela att jag var inne med bilen på Bilia idag och konstaterade att felet ligger i vinkelväxeln.
Kardanen snurrar fritt så splinsen har förmodligen gett upp.
En liten nätt summa på lite styvt 20000 spänn för byte till utbytes vinkelväxel, byte tätningar och anslutningshylsa samt servicesats och arbete förstås.

När jag kom hem så börjar man ju fundera lite, om det nu bara är splinsen (hylsan som gått), räcker det inte med att byta den eller måste hela vinkelväxeln bytas?

Hur som så kommer bilförsäljaren att kontaktas, (köpte bilen i augusti) för att försöka få dom att ta smällen.
Annars blir den en beg. på skroten med garanti för säkerhets skull. får en sådan för halva priset mot vad Volvo tar för en utbytes.
Dock så bör man väl byta hylsan och tätningarna som i sig inte heller är billiga, runt 7000 spänn.

Livet ler mot en!!! :shock:
av basberoende
janneholm skrev:Oj!! Har inte varit här på en stund, många som skrivit :D
Kan nu meddela att jag var inne med bilen på Bilia idag och konstaterade att felet ligger i vinkelväxeln.
En liten nätt summa på lite styvt 20000 spänn för byte till utbytes vinkelväxel, byte tätningar och anslutningshylsa samt servicesats och arbete förstås.

När jag kom hem så börjar man ju fundera lite, om det nu bara är splinsen (hylsan som gått), räcker det inte med att byta den eller måste hela vinkelväxeln bytas?

Hur som så kommer bilförsäljaren att kontaktas, (köpte bilen i augusti) för att försöka få dom att ta smällen.
Annars blir den en beg. på skroten med garanti för säkerhets skull. får en sådan för halva priset mot vad Volvo tar för en utbytes.
Dock så bör man väl byta hylsan och tätningarna som i sig inte heller är billiga, runt 7000 spänn.

Stopp och belägg här nu. Vad är det för ockerpriser du har fått?

Satsen med hylsa och packningar ska gå till va 1500-2000:- om jag inte minns fel. Var de uppgifterna jag fick iaf när min gick sönder. totalsumman med arbete skulle landa på ca 5000:-, dock fick jag köpa en ny vinkelväxel också. Med ny vinkelväxel och arbete landade det på under 16000:- och då kostade vinkelväxeln 10550:- Jag hade satsat på en ny vinkel då de beg kan vara stukade i spleinsen. Detta gjordes på volvoverkstad med
Användarvisningsbild
av svergie2

Ta kontakt med Joel80 om du stöter på patrull när du pratar med bilfirman. En jävel på konsument skydd!

Edit: Lol, den autocorrectade från konsumentskydd till konsument skydd
av Andis

Om nu inte bilfirman tar smällen är du säker på att du ska laga den då?

Jag har samma fel på min, men ska se hur det känns en vinter utan AWD nu.

Ganska mycket pengar på att reparera vinkelväxeln man vet ju inte sen hur länge Haldex datorn håller samt pump med mera där bak. Skulle ju vara extremt surt att laga för 20.000kr för att sen få laga för kanske lika mycket till om pumpen bränner datorn eller något annat händer.
av janneholm
Tycker också att det är ockerpriser och hade inte tänkt att fixa det på märkesverkstad.
Nu kanske jag har lite tur då jag köpte bilen av en handlare på annan ort som nu har tagit bilen och ska göra en egen felsökning. Har jag riktig tur nu står dom för kalaset då bevisbördan på felet faktiskt ligger hos dom. Jag köpte bilen för 3 månader sedan.
Jag gissar att dom inte kontrollerat att 4 hjulsdriften fungerade och att det är därför dom vill ta in bilen själva för kontroll.
Jag själv kan ju inte bevisa att den fungerat efter köpet...

Hur som så hittade jag en firma i Dalarna som renoverar vinkelväxlar: http://www.blocket.se/dalarna/Renoverin ... 385013.htm
Dom tar 6000:- för det samt verkstadskostnad känns ju bra mycket mer rimligt, om jag nu måste ta det själv.

Återkommer med vad säljaren kommer fram till :D
av janneholm
Så där ja! Då fick man en hjulklapp! Firman tog hela kostnaden, det var hylsan i fördelningslådan som gått sönder.
Nu driver alla fyra igen :D
All heder till Holmbergs bil i Krylbo.

God Jul!!
av Andis
Tackar för den fina länken du la upp.

Samt gratulerar till att det löste sig billigt för dig :-)

Blir riktigt frestad på att montera ner min och skicka upp den till firman du länka till. :-)

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]