Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojejoje
Hej,

Jag har en s70, 170hk, -98. När motorn är igång så tar brompedalen tar betydligt längre ner än tidigare. Pedalen går inte i botten, men tar ordentligt mycket längre ner än tidigare. Om jag pumpar på bromspedalen så tar bromsen högre upp. Håller jag sedan kvar foten så sjunker inte bromspedalen. Däremot om jag släpper pedalen och sedan trycker på pedalen så tar den långt ner igen.

När motorn är avstängd tar bromsen högt upp och om jag startar motorn så sjunker pedalen, vilket ju borde innebära att bromsservot fungerar? Om jag sedan pumpar på bromsen så tar den högre upp igen och sjunker inte. Släpper jag pedalen och sedan trycker på den så tar den mycket längre ner. Bromsen tar dock bra, det går bra att låsa hjulen, men pedalen tar långt ner.

Var på OKQ-Q8 och hissade upp bilen i kväll. Vad jag kunde se så finns inget synligt läckage från bromssystemet. Enligt Hayns så är ett troligt fel huvudbromscylindern då bromspedalen tar långt ner. Jag tycker dock att det är konstigt att jag kan pumpa upp bromsen, vilket kanske skulle kunna bero på luft i bromssystemet? Det försvinner dock ingen bromsvätska, nivån i bromsvätskebehållaren är konstant.

Om det är fel på huvudbromscylindern så borde det väl inte gå att pumpa upp pedalen och att den sedan stannar i det högre läget till dess att jag släpper bromsen. Jag menar att om packning i huvudbromscylindern är dåliga så borde väl pedalen till slut gå i botten? Eller tänker jag tokigt?

Jag böt en bromsslang för sex månader sedan och luftade ur bromssystemet. Bromsen var sedan perfekt och tog högt upp. För en månad sedan böt jag bromsskivor och belägg fram. Efter detta tog bromsen bra och högt upp, men nu tar bromspedalen långt ner. Är det någon som har några tips eller idéer om hur jag kommer vidare med felsökningen eller vad det är som gör att pedalen nu tar långt ner.

Allt det bästa
/Joje
Senast redigerad av 1 jojejoje, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Kan du pumpa upp den, men att den inte sjunker när du håller tryck, då är det luft i systemet.
Är den helt stum när du håller tryck? Eller fjädrar den lite?
av jojejoje
Hej,

STORT tack för era svar.

När jag har pumpat upp bromspedalen upplever jag den som relativt stum (på samma sätt som en normal broms). Jag kan trycka ner pedalen en liten bit och sedan är det stopp, och då kan jag inte trycka ner den längre. Den är dock inte helt stum, utan det går alltså att trycka ner den en liten bit när jag pumpat upp bromsen. Kanske inte så bra förklarat, men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar.

Jag funderar också var och när luften kan ha kommit in i systemet? Jag har som sagt bytt skivor och klossar fram relativt nyligen. Jag pressade då tillbaka kolvarna i oken, men jag öppnade aldrig bromssystemet. För sex månader sedan böt jag en bromsslang fram. Jag funderar på om det kan vara därifrån luften kommer? Det märkliga det bara är på senaste tiden som jag märkt att bromspedalen tar långt ner.

Allt det bästa
/Joje
av Adamp
Om du inte luftade systemet efter bromslangs bytet så är det nog luft där ifrån, Man ska av lufta efter man öppnat system (slangar ok rör) Efter mitt ok byte för ett år sen så gick min pedalen i mattan men bromsarna stoppade en då skrivarna så efter ett par inbromsningar så tog pendla mer och mer och blev styvare (klossarna var också nya). Jag har samma som dig att jag kan pumpa pedalen så den blir styv sen är det lite rörelse i den men då trycker jag för kung och fosterland. Efter ett kloss byte kommer bromsarna kännas knasiga men ju fler lunga inbromsningar man gör ju bättre blir dom om allt annat stämmer.
Efter att ha luftat ur bromssystemet och konstaterat luftbubblor både från höger och vänster bak, men inget från frambromsarna, så tar pedalen precis som den ska. STORT tack för all hjälp! Otroligt skönt att det inte var huvudbromscylindern.

Lite konstigt att det var luft i bakre bromsarna. Oken har i och för sig sett sina bästa dagar, grymt rostiga på utsidan så dom är nog rejäl gamla. Får jag in luft i systemet kanske det är läge att byta bakre bromsoken och att ta en närmare titt på slangar/kopplingar och rör.

Hur som haver STORT Tack! :D

Allt det bästa
/Joje
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]