- fre 12 dec 2014, 22:02
#927307
Hej,
Jag har en s70, 170hk, -98. När motorn är igång så tar brompedalen tar betydligt längre ner än tidigare. Pedalen går inte i botten, men tar ordentligt mycket längre ner än tidigare. Om jag pumpar på bromspedalen så tar bromsen högre upp. Håller jag sedan kvar foten så sjunker inte bromspedalen. Däremot om jag släpper pedalen och sedan trycker på pedalen så tar den långt ner igen.
När motorn är avstängd tar bromsen högt upp och om jag startar motorn så sjunker pedalen, vilket ju borde innebära att bromsservot fungerar? Om jag sedan pumpar på bromsen så tar den högre upp igen och sjunker inte. Släpper jag pedalen och sedan trycker på den så tar den mycket längre ner. Bromsen tar dock bra, det går bra att låsa hjulen, men pedalen tar långt ner.
Var på OKQ-Q8 och hissade upp bilen i kväll. Vad jag kunde se så finns inget synligt läckage från bromssystemet. Enligt Hayns så är ett troligt fel huvudbromscylindern då bromspedalen tar långt ner. Jag tycker dock att det är konstigt att jag kan pumpa upp bromsen, vilket kanske skulle kunna bero på luft i bromssystemet? Det försvinner dock ingen bromsvätska, nivån i bromsvätskebehållaren är konstant.
Om det är fel på huvudbromscylindern så borde det väl inte gå att pumpa upp pedalen och att den sedan stannar i det högre läget till dess att jag släpper bromsen. Jag menar att om packning i huvudbromscylindern är dåliga så borde väl pedalen till slut gå i botten? Eller tänker jag tokigt?
Jag böt en bromsslang för sex månader sedan och luftade ur bromssystemet. Bromsen var sedan perfekt och tog högt upp. För en månad sedan böt jag bromsskivor och belägg fram. Efter detta tog bromsen bra och högt upp, men nu tar bromspedalen långt ner. Är det någon som har några tips eller idéer om hur jag kommer vidare med felsökningen eller vad det är som gör att pedalen nu tar långt ner.
Allt det bästa
/Joje
Jag har en s70, 170hk, -98. När motorn är igång så tar brompedalen tar betydligt längre ner än tidigare. Pedalen går inte i botten, men tar ordentligt mycket längre ner än tidigare. Om jag pumpar på bromspedalen så tar bromsen högre upp. Håller jag sedan kvar foten så sjunker inte bromspedalen. Däremot om jag släpper pedalen och sedan trycker på pedalen så tar den långt ner igen.
När motorn är avstängd tar bromsen högt upp och om jag startar motorn så sjunker pedalen, vilket ju borde innebära att bromsservot fungerar? Om jag sedan pumpar på bromsen så tar den högre upp igen och sjunker inte. Släpper jag pedalen och sedan trycker på den så tar den mycket längre ner. Bromsen tar dock bra, det går bra att låsa hjulen, men pedalen tar långt ner.
Var på OKQ-Q8 och hissade upp bilen i kväll. Vad jag kunde se så finns inget synligt läckage från bromssystemet. Enligt Hayns så är ett troligt fel huvudbromscylindern då bromspedalen tar långt ner. Jag tycker dock att det är konstigt att jag kan pumpa upp bromsen, vilket kanske skulle kunna bero på luft i bromssystemet? Det försvinner dock ingen bromsvätska, nivån i bromsvätskebehållaren är konstant.
Om det är fel på huvudbromscylindern så borde det väl inte gå att pumpa upp pedalen och att den sedan stannar i det högre läget till dess att jag släpper bromsen. Jag menar att om packning i huvudbromscylindern är dåliga så borde väl pedalen till slut gå i botten? Eller tänker jag tokigt?
Jag böt en bromsslang för sex månader sedan och luftade ur bromssystemet. Bromsen var sedan perfekt och tog högt upp. För en månad sedan böt jag bromsskivor och belägg fram. Efter detta tog bromsen bra och högt upp, men nu tar bromspedalen långt ner. Är det någon som har några tips eller idéer om hur jag kommer vidare med felsökningen eller vad det är som gör att pedalen nu tar långt ner.
Allt det bästa
/Joje
Senast redigerad av 1 jojejoje, redigerad totalt 0 gånger.