Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jocce_84
Hur kan man kolla turbon då?
Har en 2,0 t 99a och den drar ca 0,91 och då har vi mycket mototväg.
Och bilen har gått 16000
av Hemgårn
Jocce_84 skrev:Hur kan man kolla turbon då?
Har en 2,0 t 99a och den drar ca 0,91 och då har vi mycket mototväg.
Och bilen har gått 16000
Volvoverkstan kan nog kolla den åt dig. ELler nån annan kunnig. Innan jag sålde min V40 2,0T -99 (Greyline) hade en liten packning ruttnat och det läckte olja. Det var inget jag själv kunde kolla eller fixa. Jag sålde bilen strax efter det. :-) Den hade gått ca 20 000mil då.
Användarvisningsbild
av Sparrman
Hej!
Har precis köpt en svensksåld T4 -98 med 12500mil på mätaren och den ligger vid blandad körning med få ordentliga accelerationer på nästan 1.1l/mil. Känns lie saftigt tycker jag.. Vad göra??
Kan man få ner förbrukningen med chip till T4:an??
av stiga
Torbien, fick du någon klarhet i vad som gjorde att det drog massa soppa?
av Robert63
Sparrman skrev:Hej!
Har precis köpt en svensksåld T4 -98 med 12500mil på mätaren och den ligger vid blandad körning med få ordentliga accelerationer på nästan 1.1l/mil. Känns lie saftigt tycker jag.. Vad göra??
Kan man få ner förbrukningen med chip till T4:an??
Vinterdäck? Många kallstarter? Hur kör du, långa eller korta sträckor? Hur är det med servicen? Tankar du 95 eller 98? Automat/manuell?
av stiga
Tittar jag på min droska så har jag vinterdäck, inga kallstarter, automat, fullservad, 95oktan, och långkörning på 90 och 110-väg och jag får i bästa fall ner den till precis under 1liter/mil. Och det är vid långkörning:(

Vad kan vara galet?

Dumpventil?
Spricka i någon slang?
... ?
av christer.d
det är nog normalt på en V40 2.0t runt 1 liter milen
inte den snålaste bil.
har själv haft en v40 1.6 av års 00 den tog landsväskörning
RUNT 0,9 per mil
jag tycker V70 går relativt snålt jämfört med V40 när man tänker på att den är större och tyngre bil. (D)
av Swedhawk
Hej
Något som är viktigt i denna fråga är däckstrycket.
Enligt min mening bör man kontrolera trycket ca i gång i månaden.
Detta sänker såväl bensinförbrukningen samt slitaget på däcken

MVh

Swedhawk vol:-)

PS.
The Ark rockade fett!
DS.
av moZZe
Hur skall man veta det rätta däckstrycket? Jag har ca 2,2 bar, kanske lite mera. Kan det vara ok. Det beror ju nog mycket på vilka däck man har men låter 2,2 rimligt.
av Robert63
moZZe skrev:Hur skall man veta det rätta däckstrycket? Jag har ca 2,2 bar, kanske lite mera. Kan det vara ok. Det beror ju nog mycket på vilka däck man har men låter 2,2 rimligt.
Gäller det kallt eller varmt däck? Oavsett så låter det lite med 2.2.

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]