Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#924723
joel80 skrev:Crumpets, hur kommer det sig? Är 2.0F tyngre? Eller är det helt olika motorer bara?
I V70/S80 var den en så grav undermotorisering att det inte går att framföra dem utan att plåga dem att ligga på riktigt törstiga varvtal alldeles för stor del av tiden. De är även så lågt utväxlade att motorvägskörning även där innebär en herrans massa varv. I en liten bil i högst focus/v50storlek tror jag faktiskt att den hade kunnat prestera i alla fall hyfsat.
Men den saknar ju egentligen allt.. Portinsprutningen är sämre än direktinsprutningen, den har större cylindervolym och får därmed spjälla mer vid samma momentuttag, ingen turbo = sämre verkningsgrad under många körfall, osv osv. Det är en gammal billig skitmotor i grunden och man får bränsleekonomi därefter. T3/T4 är moderna fina motorer som är utvecklade från grunden för effektivitet :)
Linqid skrev:Bränsleförbrukningen är ungefär den samma, vilket ju då får sägas vara ett gott betyg åt T3/T4 med tanke på att dessa varit/är automat mot 2.0F som var manuell.
T4 har dock en dubbelkopplingslåda som inte -ska- dra nämvärt mer än en manuell. Egentligen lite oroande om de drar lika mycket... I 110km/h ligger en 2.0F man på nästan 3400 varv :shock: Motsvarande för T4 aut är 2400 varv... Är det inte minst 10% förbrukningsskillnad där vågar jag nästan påstå att jag ska äta upp min hatt...
#924765
crumpets skrev:
Linqid skrev:Bränsleförbrukningen är ungefär den samma, vilket ju då får sägas vara ett gott betyg åt T3/T4 med tanke på att dessa varit/är automat mot 2.0F som var manuell.
T4 har dock en dubbelkopplingslåda som inte -ska- dra nämvärt mer än en manuell. Egentligen lite oroande om de drar lika mycket... I 110km/h ligger en 2.0F man på nästan 3400 varv :shock: Motsvarande för T4 aut är 2400 varv... Är det inte minst 10% förbrukningsskillnad där vågar jag nästan påstå att jag ska äta upp min hatt...
Jag håller inte järnkoll då jag inte bryr mig om någon centiliter hit eller dit, men förbrukningen är ungefär densamma. Det kan mycket väl vara som du säger att den i vissa giva lägen är snålare än motsvarande manuellt växlad 2.0F men med mitt körmönster är bränslekostnaden på ungefär samma nivå. Du kan nog skippa hatten! :wink:

Vidare är väl dubbelkopplingslådan i T4 (Ford Powershift) inte någon hyllad pjäs direkt, utan snarare en av de sämre i klassen. Fungerar okej till vardags och jag kanske inte vill påstå att den är direkt dålig, men inte heller något att skriva hem om. Jag har nyligen kört en VW TSI med DSG och en Porsche V6 med PDK och tyckte att såväl DSG som PDK (konstigt vore annars) var både smidigare, snabbare och mjukare i gången.
#924859
DSG har dock en förmåga att ramla i bitar efter 10.000 mil (framförallt DSG7) så jag vet inte om jag inte föredrar Powershift trots att den är lite långsammare :wink:

T3 är en klart bränsleeffektiv motor. Jag körde min runt 0,75 och då är jag verkligen inte rädd för gasen.
#924888
Hur är exempelvis T3:an i varv jämfört med 2.OF i 100 km/h? Betydligt lugnare hoppas jag? :)

Kan man säga att det är botten som skiljer T3 och ex D4 åt men att vid högre hastigheter så ligger dom på ca samma varv?

Jag har ju också beställt en T3:a, det jag störde mig på med 2.0F var ju att den skrek som en ebolasmittad ko i farter över 100 km/h.
#924937
Lövet skrev:DSG har dock en förmåga att ramla i bitar efter 10.000 mil (framförallt DSG7) så jag vet inte om jag inte föredrar Powershift trots att den är lite långsammare :wink:

T3 är en klart bränsleeffektiv motor. Jag körde min runt 0,75 och då är jag verkligen inte rädd för gasen.
Jag har aldrig ägt en bil som gått 10 000 mil så det spelar faktiskt ingen roll! :wink: Sagt med glimten i ögat, så slipper vi missförstånd..
#924950
T3 är tyst som en mus upp till 140 km/h i alla fall. Fortare än så var det extremt sällan jag körde.

T3 varvar alltid högre än D4 vid samma hastighet men det behöver inte betyda att den låter mer för det. Det är en av naturen mycket tystare motor.
#925137
Lövet skrev:T3 är tyst som en mus upp till 140 km/h i alla fall. Fortare än så var det extremt sällan jag körde.

T3 varvar alltid högre än D4 vid samma hastighet men det behöver inte betyda att den låter mer för det. Det är en av naturen mycket tystare motor.
Ok! Bra! Skönt att höra.

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]

@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]

Fel efter byte VVT

Visst vrider du vevaxeln åt rätt h&arin[…]

Tackar, får kolla även det!