- tor 04 dec 2014, 21:27
Jag väntar på ny bil och har en 2.0F och V70. Klart slöaste och hemskaste motor jag någonsin kört i mitt liv.
Moderator: Moderatorer
joel80 skrev:Crumpets, hur kommer det sig? Är 2.0F tyngre? Eller är det helt olika motorer bara?I V70/S80 var den en så grav undermotorisering att det inte går att framföra dem utan att plåga dem att ligga på riktigt törstiga varvtal alldeles för stor del av tiden. De är även så lågt utväxlade att motorvägskörning även där innebär en herrans massa varv. I en liten bil i högst focus/v50storlek tror jag faktiskt att den hade kunnat prestera i alla fall hyfsat.
Linqid skrev:Bränsleförbrukningen är ungefär den samma, vilket ju då får sägas vara ett gott betyg åt T3/T4 med tanke på att dessa varit/är automat mot 2.0F som var manuell.T4 har dock en dubbelkopplingslåda som inte -ska- dra nämvärt mer än en manuell. Egentligen lite oroande om de drar lika mycket... I 110km/h ligger en 2.0F man på nästan 3400 varv :shock: Motsvarande för T4 aut är 2400 varv... Är det inte minst 10% förbrukningsskillnad där vågar jag nästan påstå att jag ska äta upp min hatt...
crumpets skrev:Jag håller inte järnkoll då jag inte bryr mig om någon centiliter hit eller dit, men förbrukningen är ungefär densamma. Det kan mycket väl vara som du säger att den i vissa giva lägen är snålare än motsvarande manuellt växlad 2.0F men med mitt körmönster är bränslekostnaden på ungefär samma nivå. Du kan nog skippa hatten!Linqid skrev:Bränsleförbrukningen är ungefär den samma, vilket ju då får sägas vara ett gott betyg åt T3/T4 med tanke på att dessa varit/är automat mot 2.0F som var manuell.T4 har dock en dubbelkopplingslåda som inte -ska- dra nämvärt mer än en manuell. Egentligen lite oroande om de drar lika mycket... I 110km/h ligger en 2.0F man på nästan 3400 varv :shock: Motsvarande för T4 aut är 2400 varv... Är det inte minst 10% förbrukningsskillnad där vågar jag nästan påstå att jag ska äta upp min hatt...
Lövet skrev:DSG har dock en förmåga att ramla i bitar efter 10.000 mil (framförallt DSG7) så jag vet inte om jag inte föredrar Powershift trots att den är lite långsammareJag har aldrig ägt en bil som gått 10 000 mil så det spelar faktiskt ingen roll!![]()
T3 är en klart bränsleeffektiv motor. Jag körde min runt 0,75 och då är jag verkligen inte rädd för gasen.
Lövet skrev:T3 är tyst som en mus upp till 140 km/h i alla fall. Fortare än så var det extremt sällan jag körde.Ok! Bra! Skönt att höra.
T3 varvar alltid högre än D4 vid samma hastighet men det behöver inte betyda att den låter mer för det. Det är en av naturen mycket tystare motor.
Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]
@fjohan82 , Intressant prissättning :) Ska n[…]